fråga om upphovsrätten

C

coscos

Jag har sökt för att få svar på frågan men känner inte riktigt att jag hittar svaret på min fråga.

Jag undrar detta:

Vi säger att jag målar ett porträtt av "Olles" häst "Berta". Jag målar av "Berta" utifrån ett foto som "olle" har tagit.
"Olle" betalar 500 kr för detta porträtt och får det hemskickat till sig.

Får "Olle" använda den digitala bilden på porträttet på sin hemsida?
Får "Olle" använda bilden på porträttet till ett reklamblad?
Får jag använda bilden på porträttet till ett reklamblad
Får jag använda bilden på porträttet och kopiera på ett vykort och sälja vidare?

Tacksam för svar!!:bow:
 
Sv: fråga om upphovsrätten

Är inte hundra säker på detta men har för mig att det är så här:
Då Olle betalat dig för bilden, är bilden hans att använda fullt ut. Du har ingen rätt att använda bilden öht utan Olles tillåtelse.
 
Sv: fråga om upphovsrätten

ok....

Jag läste om detta lite nu. Vad jag har fattat det som så är det jag som får använda den digitala bilden till vad jag vill men inte "olle".

Men det gällde för foton så jag tänkte om det var anorlunda för "konst". Om jag nu inte har fått allt om bakfoten

någon annan som har koll?
 
Sv: fråga om upphovsrätten

hmmm... inte hundra pa detta nu, men om "olle" betalar for bilden sa ar bilden hans. daremot att anvanda den for kommersiellt bruk ar det som skapar fragor. Att ha en digital bild av den pa en privat hemsida borde vara ok, och jag antar att om han vill anvanda den pa ett reklamblad borde det ocksa vara ok forutsatt att detta var overenskommet vid tillfallet bilden saldes. (detta ar jag ganska hundra pa att det maste vara overenskommet da konstnaren har copyright pa bilden for ovrigt)
Eftersom Olle betalade for bilden sa kan du inte anvanda den for kommersiellt bruk - forutsatt att det inte ar for 'arbetsprovsreklam' (:confused: lite underlig forklaring dar pa 'self promotional' - att visa exempel pa malningar man gjort et c). Daremot att gora vykort av bilden och salja vidare ar jag osaker pa.

Som sagt, det beror mycket pa vad det var olle betalade for och vilken overenskommelse som fanns nar bestallningen gjordes. (aven muntlig)

Tex tank pa ett foretag som betalar en illustrator for en bild. Den bilden kan ju inte illustratoren ta och anvanda till andra andamal forutom egentligen sin egen konstnarsportfolio?

spanar mest nu bara, men hoppas det hjalpte lite?!
 
Sv: fråga om upphovsrätten

jodå det hjälper. Då hade jag helt enkelt fel troligen...;)
 
Sv: fråga om upphovsrätten

alltsa jag ar inte precis saker pa det jag skrev ovan, men det ar det som verkar vara mest vettigt (i mitt huvud iallfall :D )
 
Sv: fråga om upphovsrätten

jo på ett sätt... Men då får ju ingen av oss använda den till tex reklam eller trycka på vykort. Det måsste vell vara någon av oss som har den rätten?

Om vi säger att jag hade haft en tavla som Lasse åberg har målat (ett orginal). Då får vell inte jag använda den och tex trycka upp plancher och sälja vidare? Utan att Lasse tjänar på det?
 
Sv: fråga om upphovsrätten

Såhär är det. Konstnären har ALL rätt till bilden, du får med andra ord göra vad du vill med den. T.o.m. sälja den vidare till någon annan.

Din kund däremot har ENDAST rätt att använda bilden på de sätt som ni kommer överens. Tillåter du att kunden visar bilden på sin hemsida så får kunden det, annars inte. Kunden får inte använda den som reklambild i en annons osv.

/Erica
 
Sv: fråga om upphovsrätten

jag skickade PM till dig. Hoppas du orkar läsa det ;)
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 769
Senast: Elina8
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 073
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp