Fråga om träningsmetod

Mirtai

Trådstartare
jag är i stort helt okunnig om träning och olika metoder, men jag måste få ställa en fråga till er som kan!

Min kollega har en hanhund modell stor och stark som är runt året. De har problem med hundmöten, han spänner till och drar iväg och ska hälsa/leka. Alltså inte aggressiv, men iom att han väger 50 kg är det inte så lätt att hålla kvar honom när han drar... (Detta enligt kollegans beskrivning av hur han beter sig)

Nu har de varit på kurs hos brukshundsklubben för att träna det och metoden hade varit att slå/skrämma hunden med en kedja varje gång han spänner till. Tanken är alltså att hunden ska förknippa hundmöten med något otrevligt. Sedan ska kollegan kunna "bara" kunna skramla med en nyckelknippa vid hundmöten för att hunden ska komma ihåg obehaget och "skärpa sig".

Är det här en vanlig och accepterad träningsmetod? För jag tyckte det lät väldigt märkligt och det gav inte alls en bta magkänsla! Vad säger ni som har koll?

Nej, det låter varken vanligt eller accepterat utan rätt idiotiskt. Förutom att det ju är rent elakt mot hunden om hon faktiskt ska SLÅ den med en kedja, så lär det ju öka risken för att hunden ser mötande hundar som obehagliga och som ett hot, och börjar göra regelrätta utfall istället.

Skulle aldrig gå tillbaka till den instruktören! Om något kommer ju människan gå från att ha problem med en överglad hund vid hundmöten till en hund som blir aggressiv vid hundmöten, eftersom den kopplar ihop hundmöten med något obehagligt. Det är ju helt bakvänt!

Jag håller med övriga, det här är en metod som jag trodde försvunnit från brukshundklubbarna för länge sedan och möjligtvis fanns kvar hos vissa privattränare med en förlegad syn på hundar och inlärning.

Tror inte syftet är att hunden ska uppleva mötande hundar som obehagliga utan att den ska lära sig innebörden av ordet nej av sin förare. Beter man sig illa och skiter i vad föraren säger så kostar det helt enkelt.

Nej, det låter varken vanligt eller accepterat utan rätt idiotiskt. Förutom att det ju är rent elakt mot hunden om hon faktiskt ska SLÅ den med en kedja, så lär det ju öka risken för att hunden ser mötande hundar som obehagliga och som ett hot, och börjar göra regelrätta utfall istället.
jag kan ju inte säga exakt vad tränaren sagt eller gjort eftersom jag inte var där utan bara kan gå på vad kollegan återgav. Jag hoppas verkligen att jag missuppfattat delen med att slå!

Tror inte syftet är att hunden ska uppleva mötande hundar som obehagliga utan att den ska lära sig innebörden av ordet nej av sin förare. Beter man sig illa och skiter i vad föraren säger så kostar det helt enkelt.

Det är ju en erkänt dålig inlärningsmetod.
Pedagogiken är usel.
Det är väldigt få tränare som fortfarande klamrar sig fast vid det där stenålderstänket.

Det är ju en erkänt dålig inlärningsmetod.
Pedagogiken är usel.
Det är väldigt få tränare som fortfarande klamrar sig fast vid det där stenålderstänket.
Handlar ju inte om att lära hunden att utföra något utom tvärtom att låta bli. Då är obehag väldigt effektivt. Sen om man tycker det är etiskt rätt och riktigt är en annan sak.
Hade jag haft en hund som sket i mig och drog iväg mot andra hundar hade jag blivit fly förbannad.

Tack för era svar, skönt att min magkänsla inte var fel!

Det blir extra svårt när vi har en äldre kollega som tidigare (nu pratar vi 80-talet) varit väldigt aktiv på brukshundsklubben och haft kurser där etc som tycker det här är en bra metod. Kan ju säga att hennes åsikt väger tyngre än min eftersom hon ju är SÅ erfaren...

Anmäla är nog svårt eftersom jag faktiskt inte varit på plats och sett vad som faktiskt hänt? Jag har ju bara det som kollegan berättat att gå på. Ska iaf efterforska lite mer och se hur jag går vidare

Handlar ju inte om att lära hunden att utföra något utom tvärtom att låta bli. Då är obehag väldigt effektivt. Sen om man tycker det är etiskt rätt och riktigt är en annan sak.
Hade jag haft en hund som sket i mig och drog iväg mot andra hundar hade jag blivit fly förbannad.

Ett jättebra sätt att göra en tidigare trygg hund osäker och utåtagerande istället.

Det är inte min erfarenhet. Tvärtom ger tydliga ramar och regler trygghet. I detta fall verkar ju hunden lite väl självsäker så den behöver nog tas ner på jorden lite.

Jag har inga problem med att korrigera en hund som beter sig illa och skiter i sin förare. Men minst lika viktigt är ju belöning, samarbete och respekt för varandra men ibland får man först "släcka bränder" innan man kan börja med de andra bitarna.

Det handlar ju egentligen om att lära hunden innebörden av orden "nej" och "bra".
Säger jag nej så ska hunden avbryta. Säger jag bra kommer en belöning.

Hunden i fråga är en ung hane på 50 kilo. Om ett halvår kommer den väga ännu mer och förmodligen ha annat än lek i tankarna. Detta är ett problem som behöver lösas snarast.

Innebörden av orden "nej" lär sig hunden lämpligen i en lugn situation där man sedan gradvis ökar svårighetsgraden genom att lägga på störning.

Det är inte min erfarenhet. Tvärtom ger tydliga ramar och regler trygghet. I detta fall verkar ju hunden lite väl självsäker så den behöver nog tas ner på jorden lite.

Jag har inga problem med att korrigera en hund som beter sig illa och skiter i sin förare. Men minst lika viktigt är ju belöning, samarbete och respekt för varandra men ibland får man först "släcka bränder" innan man kan börja med de andra bitarna.

Jag har absolut inga problem med att korrigera mina hundar. Vi har tydliga ramar och regler för hur man får bete sig. Men det ska gå åt helvete långt innan jag slår dom med en kedja. Måste man ta till sådana metoder har man redan misslyckats fatalt. Att dessutom göra det i en situation där de kan koppla obehaget till mötande hundar kan orsaka stora bekymmer i framtiden.

En lat genväg istället för att bli en kul förare och ha ett samarbete med sin hund....att få den till lydnad genom obehag.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 051
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 903
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka