Fråga om soleksem?

G

Geasey

Jag undrar om det är mycket tidskrävande och jobbigt att ha en häst med soleksem?
Vi letar häst.....och var o tittade på en igår. Den hade soleksem på svans och man + att den var känslig för knott. Annars var allt jättebra.
Känner mig lite tveksam om vi ska köpa den eftersom jag inte har några erfarenheter av behandling av soleksem.
Är det jobbigt och hur mycket tid lägger ni ner på behandlingen?
 
Sv: Fråga om soleksem?

Det kräver en del... Vi har en ponny som har lindrigt eksem. Extrajobbet för henne är:
linfröolja i fodret,
smörja med Equi-lotion eller Equi-creme VARJE dag, smörjer också ibland med "Superbra hästsalva" eller vad den heter (grön hästsalva).. Alltså ta in från betet varje dag för att se över eksemen och smörja. Gärna två gånger om dagen...
Ta in i boxen om det blir för mycket knott och mygg. (Innebär alltså mockning och sånt jobb även på sommaren.)
Insektstäcke eller eksemtäcke, beroende på väder. Hon klarar sig utan täcke helt om det är lite blåsigt och därmed inte så mycket knott. Tvätt och lagning av täcken - de måste vara rena, annars blir eksemen värre av täckena!
Badas med Hexocilshampo med ca 2-3 veckors mellanrum

Detta alltså för en häst med LINDRIG eksem. Hon har kliat lite så det syns i manen, och lite på svansen. Ingen tjock, valkig hud, men det är väl för att vi smörjer och grejjar antar jag. Jag är ny på eksemområdet, när vi köpte ponnyn förra sommaren hade hon ingen eksem och hade aldrig haft. (Tre år gammal då.) Hon fick när hon kom till oss och våra knott och mygg. Är tveksam till om jag skulle köpa en eksemhäst om jag visste att den hade eksem nu när jag vet hur mycket jobb det innebär. Men visst, sen finns det säkert de som tycker att det inte är något jobb alls eftersom de låter hästen gå och klia och klia och se ut som elefanter runt man och svans...

Prata med dem som äger hästen nu och fundera igenom vad du tycker att det är värt! Hur ser den ut i eksemen nu? Välskött eller inte? Är den välskött i eksemen; fråga dem hur de gör och hur mycket extrajobb det innebär. Sen måste du fundera på om det är värt det.. Jag tycker förstås det är värt det på vår ponny nu, skulle inte sälja henne, vi älskar henne! :love: Jag skolar in dottern (snart 9 år) i smörjningen också eftersom det är hennes häst, så sen blir vi ju två som kan hjälpas åt. Men jag skulle kanske ha tvekat vid köpet om hon haft eksem redan då!
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om soleksem?

Det kan vara från ganska lättsamt ända upp till outhärdligt... :(

Även om hästen där den bor nu är lättskött och kanske klarar sig med att ha täcke på, så kan den vid flytt bli antingen värre eller bättre. Det är helt omöjligt att veta, foderbyte, stallbyte, kompisbyte, hagbyte... allt sånt kan ge hästen den lilla stress som krävs för att det ska gå över gränsen och eksemet blir värre...

Jag skulle titta vidare på andra hästar i första hand, och OM jag köpte den så skulle jag kräva ett rejält nedsatt pris, för att behandla eksemhästar kan framförallt bli DYRT :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
2 145
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Tonto
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 808
Senast: Bee
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 121
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp