Sv: Fråga om soleksem?
Det kräver en del... Vi har en ponny som har lindrigt eksem. Extrajobbet för henne är:
linfröolja i fodret,
smörja med Equi-lotion eller Equi-creme VARJE dag, smörjer också ibland med "Superbra hästsalva" eller vad den heter (grön hästsalva).. Alltså ta in från betet varje dag för att se över eksemen och smörja. Gärna två gånger om dagen...
Ta in i boxen om det blir för mycket knott och mygg. (Innebär alltså mockning och sånt jobb även på sommaren.)
Insektstäcke eller eksemtäcke, beroende på väder. Hon klarar sig utan täcke helt om det är lite blåsigt och därmed inte så mycket knott. Tvätt och lagning av täcken - de måste vara rena, annars blir eksemen värre av täckena!
Badas med Hexocilshampo med ca 2-3 veckors mellanrum
Detta alltså för en häst med LINDRIG eksem. Hon har kliat lite så det syns i manen, och lite på svansen. Ingen tjock, valkig hud, men det är väl för att vi smörjer och grejjar antar jag. Jag är ny på eksemområdet, när vi köpte ponnyn förra sommaren hade hon ingen eksem och hade aldrig haft. (Tre år gammal då.) Hon fick när hon kom till oss och våra knott och mygg. Är tveksam till om jag skulle köpa en eksemhäst om jag visste att den hade eksem nu när jag vet hur mycket jobb det innebär. Men visst, sen finns det säkert de som tycker att det inte är något jobb alls eftersom de låter hästen gå och klia och klia och se ut som elefanter runt man och svans...
Prata med dem som äger hästen nu och fundera igenom vad du tycker att det är värt! Hur ser den ut i eksemen nu? Välskött eller inte? Är den välskött i eksemen; fråga dem hur de gör och hur mycket extrajobb det innebär. Sen måste du fundera på om det är värt det.. Jag tycker förstås det är värt det på vår ponny nu, skulle inte sälja henne, vi älskar henne!

Jag skolar in dottern (snart 9 år) i smörjningen också eftersom det är hennes häst, så sen blir vi ju två som kan hjälpas åt. Men jag skulle kanske ha tvekat vid köpet om hon haft eksem redan då!