Fråga om regler

A

ankans

Måste man rida debutant klass innan man tävlar i lätt? Eller är det kopplat till vissa klasser i hoppning? Frågar till någon annan, häng mig inte om jag har fel i terminologin för jag har INGEN som helst kunskap om fälttävlan

Sv: Fråga om regler

Du måste göra två godkända rundor i debutanten innan du får starta lätt. :)

tack! :) Så banhoppning med placeringar i lb kvalificerar en inte till att rida i lätt?

ankans skrev:
tack! :) Så banhoppning med placeringar i lb kvalificerar en inte till att rida i lätt?

Jo om du rider ponny kan du få rida Lätt om du har 2 felfria LB-rundor.

Är det så? Jag har alltid fått höra att det är 2 felfria Lb, men nu i helgen sa vår konsulent att man måste ha ridit 1 deb och om det var 1 el. 2 LB.

Nelle skrev:
Är det så? Jag har alltid fått höra att det är 2 felfria Lb, men nu i helgen sa vår konsulent att man måste ha ridit 1 deb och om det var 1 el. 2 LB.

Japp. TR IV Mom 410 sid 12

"P" Kvalificeringsregler gäller ekipage...
För att få starta i klass...
Lätt antingen en debutant med 0 fel i terrängen eller två Lätt B banhoppning med högst ett nedslag (ingen vägran) per klass + fälttävlansmärket
..

"P" betyder att det gäller bara ponny

Vad bra, tack, min väninna/granne blev skånsk mästare i helgen, första gången som hästen startade i fälttävlan, de red lätt klass... en d ponny. De var säkra på att det räckte med lb banhoppning men hamnade i dispyt med annan person som hävdade att man var tvungen att starta i debutant först... Därutav frågan :)

Och de hade rätt. På ponny krävs det två rundor i LB banhoppning med max 4 fel i varje runda, eller en debutant med noll hinderfel i terrängen för att få rida lätt klass. På häst gäller, citat hämtat från www.ridsport.se, "Som kvalificerande resultat gäller: ej mer än 75 straffpoäng i
dressyrmomentet, ej mer än 20 straffpoäng vid övervinnande av hinder i
terrängprovet, ej mer än 90 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet,
ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet.
För att få starta i klass skall ryttare och häst under kvalificeringsperioden
antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande
resultat minst genomfört:
90 Grönt kort + fälttävlansmärke I
100 Två 90 klasser"
100=lätt klass. Alltså hade båda rätt, de för ponny och du för häst. :D

Knapplån....

Så det räcker inte med att ha ridit felfritt i hoppningen och terrängen om man har över 75 straff i dressyren för att få starta lätt klass? Borde inte terrängen ha mer betydelse än dressyren?

När jag höll på med ft sist så behövde man bara rida 2 felfria debutant för att få starta i lätt... Så det har alltså ändrats?

Får du över 75 straff i dressyren så har du inte i lätt klass att göra.
Du kan i princip ramla av (felridn) utan att komma upp i det.

LenaH skrev:
Får du över 75 straff i dressyren så har du inte i lätt klass att göra.
Du kan i princip ramla av (felridn) utan att komma upp i det.

tyvärr är det relativt många som rider med mindre än 50% i dressyren

Inte du iallafall har jag sett ;) Du får se till att rida felfritt i terrängen nu så du vinner i Öveds och ni får det kul som skall hoppa före dressyren :D

Nä, det är väl iofs sant... Men det var inte så när jag red fälttävlan innan. Men det är ju bara bra att det är så nu då!

jasså, lilla j var duktig i helgen :) Om jag säger att jag har travare så kanske du vet :)

vi var nog samtidigt hos j:s mamma på kalas! och hon har passat dina pållar nyligen tror jag när du har varit i huvudstaden... Du får rätta mig om jag har fel :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 372
Senast: hhere
·
Kropp & Själ Läkaren frågade idag om jag funderat på sjukersättning. Jag svarade att jag inte är där än. För jag tror att FK kommer att kräva att...
2
Svar
21
· Visningar
2 599
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar