Fråga om plegg.

Lancet

Trådstartare
Undrar bara en liten sak, röntgade minhäst idag och han blev givetvis bedövad, ca kl 2. Kan man rida en häst på kvällen, ca 20 00 som blivit bedövad på dagen?

Sv: Fråga om plegg.

jag skulle nog inte göra det, kanske skritta lite bara om det är så at hästen måste ridas. det är väldigt olika hur dom reagerar på pleg, vissa kan det hänga i lite på.

Undrar bara en liten sak, röntgade minhäst idag och han blev givetvis bedövad, ca kl 2. Kan man rida en häst på kvällen, ca 20 00 som blivit bedövad på dagen?

Men om hästen var i ett sånt skick att det behövdes en röntgen och bedövning är det väl inte lämpligt med ridning redan?

Och nej, jag tycker inte att man ska rida samma dygn som bedövningen.

Plegg är inte bedövning, det är sedering. Det är alltså lugnande.

Hästar blir rätt ordentligt bakfulla av sedering, och jag har aldrig ridit samma dag. Våra blir rätt ordentligt griniga och påverkade även dagen efter, så de brukar få vila också då.

Plegg är inte bedövning, det är sedering. Det är alltså lugnande.

Hästar blir rätt ordentligt bakfulla av sedering, och jag har aldrig ridit samma dag. Våra blir rätt ordentligt griniga och påverkade även dagen efter, så de brukar få vila också då.

Jag var lite snabb att definiera fel. Sedering är för mig en typ av allmän bedövning av samtliga sinnen. Men jag inser skillnaden mot en specifik bedövning...

Men sedering är definitivt ett skäl att avstå ridning.

Jag skulle inte ha några problem med det sålänge hästen var 'fullt vaken' igen (det sitter ju i olika länge hos olika individer) och det var ett lugnt pass.

Det finns ju mer än en häst som är igångsatt på plegg, så..

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 019
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 602
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
700
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka