Fråga om MH

Kilauea

Trådstartare
Har funderingar på att göra MH med lagotton då jag förstått att detta är något man måste göra om man vill tävla i bruks med hunden.
Så till min fråga (bara en hittills): om hunden inte blir godkänd på skott, får man ändå tävla med den?
För som jag förstått det är skottet den enda delen hunden kan bli Godkänd/Icke godkänd på.

Sv: Fråga om MH

Det finns bara krav på att hunden ska ha genomfört ett MH inget om vad som hänt på det. Detta gäller också vid avel vilket jag personligen anser rätt korkat, när det gäller tävling tycker jag att det var ett förhastat beslut med krav på MH för tävlan då SBK inte fixar att erbjuda MH till alla som behöver det för tävling samt avel och då tycker jag avel är prioriterat.

Javan

På ett MH kan man inte bli icke eller ej gdk.

Det man får om beskrivaren bryter MHt är känd mentalstatus.
Med känd mentalstatus får du tävla bruks med hunden.

Trissa:
Varför ska man göra om skotten om hunden reagerade 1:a gången på dem?

ejlin skrev:

Trissa:

Exakt!

man vill bara att hunden har en mentalstatus sen om hunden är livrädd för allt eller är rabiat är totalt ointressant i sammanhanget för den har då en menatalstatus sen om den är bra eller inte är en annan femma.

ejlin skrev:

Trissa:

Jo, själva skottdelen blir godkänd/icke godkänd, inte resten av MH:et.

Jag bara påpekade att man KAN göra om skotten. Men en anledning skulle kunna vara att hunden var berörd pga dålig träning, tex. (Med berörd menar jag inte skotträdd.)

Menar du att ingen hund som är vettig i skallen ska reagera första gången man smäller iväg ett gevärsskott nära den??

Eller att uppmärksamhet, nyfikenhet, spänd och kontaktsökande hund är ok? Men negativ reaktion, bli blockerad, skrämd betyder att hunden inte är helt 100%??

Jag är böjd att hålla med.

Sen finns det så klart hundar i gråzon också som det "inte är något större fel på".

jo visst reaktion kan man ju få att den är nyfiken vart det kom ifrån helt klart men inte att den flyr o sen inte vågar fram o titta.

bara o titta hur man testar valpar släpper en kastrull eller nåt liknande framför valparna på typ klinkersgolv eller betong.
dD valpar som inte reagerar nåt speciellt på det eller tar nåt steg åt sidan o direkt dit o utforskar va det var som hände är vettiga individer just i det avseendet.

Reaktion är inga fel men ingen negativ reaktion att de flyr o inte kommer tillbax det är oacceptabelt

finns fler såna test på valpar. Nyp dom i tassen o så de skriker till o släpp ner dom fortsätt trasleken, sticker dom ja då är det en svag individ, eller om den sticker men kommer tillbax är inga fel eller bara vill fortsätta kampa är också en bra reaktion.

Senast ändrad:

Men som jag tydligt skrev så menade jag berörd, inte skotträdd. Det senare anser jag innebär flykt.

Visst ska en hund få reagera på skotten, men reagerar den med obehag så är den berörd och ska aldrig räknas som helt skottfast. För att ett MH ska bli rättvist ska man inte träna, inte ens skott. En hund som är skottfast på riktigt kommer inte att visa obehag även om det är första gången den hör skott. Den kommer att visa intresse, nyfikenhet och liknande, men kan snabbt ta upp aktivitet igen.

Jag ser ingen mening med att göra om skotten på ett MH eller MT. Är hunden berörd så är den, ur avelssynpunkt, och för tävling behöver man inte ha det på papper att hunden är skottfast. Man kan träna bort det för att kunna tävla, men hunden ska inte gå i avel i vilket fall.

Rekomenderat är 12-18 månader, så man får ju tro på att det är bästa åldern :) Jag skulle dock hellre göra närmare 18 än 12 om jag kände att min hund behövde tid. Men min hund var över 2 när jag gick med henne. Men eftersom att min uppfödare inte använder MH som avelsutvärderare så var det för mig mest en formalitet för brukset...

Vi har uppenbarligen olika definition på vad berörd innebär.

Jag har ingen åsikt om huruvida det finns någon mening med att kunna göra om skottet, jag bara påpekade att man kan göra det.

*lånar knapp*
Då är det bara att tuta och köra med andra ord då och hoppas att det går bra och att det är en stabil individ jag har i andra änden av kopplet!
Kommer ju enbart göra det för att få tävla bruks, hon är ju kastrerad så avel är inte att tänka på :D.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 975
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 324
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
985
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama