fråga om lov?

Sv: fråga om lov?

Själv undrar jag, hur många dagar du tänker fråga hästen, få nej, komma tillbaka nästa dag och fråga, få nej, osv... Detsamma gäller väl allt annat också? Det måste vara ett himla "frågande"...
hehe.. självklart inte. Jag visar hästen att jag förstår den, men jag ger inte upp. Man måste ju visa hästen att det är värt att den säger vad den tycker "Ojdå, är du grinig? Varför dådå?"... Man skapar en dialog med hästen och får den att acceptera att jag kommer ändå, eller att den kommer till mig. Som jag sa; man måste kanske hälsa på familjen, men det ska ske på ens egna villkor. Jag gör klart för hästen att jag är intresserad av vad han har att säga, men samtidigt så anser jag att det jag vill göra(möta den) är viktigt och ger mig inte, utan övertalar.

Om min häst skulle be mig gå om man närmade mig hade jag med klump i halsen börjat fundera på vad sjutton jag gjort för fel nu som fått min häst att inte vilja ha mig där. Jag skulle ta det personligt och se till att hitta orsaken. För det finns alltid en orsak.

När jag hanterar/rider en häst så ber jag den alltid, aldrig beordrar. "Kom, nu galopperar vi!" eller "Skänkelvikning kanske?".. Jag är tydlig med vad jag vill, men hästen har rätt att säga nej. Och det gör den bara om den har en anledning. Efter som att hantering och ridning är en lek, så ska båda ha roligt. Båda ska vilja och båda ska ha samma villkor. Däremot leder jag leken, och hästen är trygg med det för att han vet att jag är tydlig, jag är vänlig, jag är trygg med mig själv och min position, och hästen är inte min fånge. Jag är konsikvent och jag står för det jag vill. Men om hästen inte vill(av ren ovilja) så kan den gå. I min flock gäller mina regler.

Jag börjar allltid med att få hästen att vilja - sen ber jag den att göra. På så sätt så blir hästen trygg med det jag ber om - den vet att den klarar det och oftast ber jag om roliga saker - den ser positivt på mina signaler.
Därför vill den vara med mig, och därför vill den att jag leder leken.

Om vad då? Den ranhögre gör - den ranglägre anpassar sig!
Ja, till viss del. Den låge måste anpassa sig. Om alla skulle få varända liten vilja igenom skulle det ju inte behövas ngn ledare. :smirk: Ledaren utses av de andra, hans uppgift är att välja det som han anser är bäst för flockens överlevnad. Han delar dessutom upp ansvaret på andra hästar - ex. kan en helt annan häst få ansvaret för att hitta bra bete, eller vattenhål.
Men i det stora hela måste alla lyda ledaren blint - annars riskeras flockens överlevnad. MEN! En häst i vilt tillstånd är där av egen vilja. Ingen ledare tvingar kvar en häst i flocken. Passar det inte så får han gå. Den filosofin använder jag också. Vill han inte så får han gå. Efter en kort stund är han tillbaka igen och vill bli en del av flocken. Så går det till även i naturen.

Fråga lov om att få komma till hästen.
Be om att få komma till hästen.

...be om lov kanske...

Jag upplever att det är samma mening, men olika formulerat. Men det är en tolkningsfråga.

Jag ber iaf om att få komma till hästen, och lyssnar på hästens signaler. Jag närmar mig inte utan lov.

I en ”naturlig” flock finns det oftast två ledare, den ena är hingsten som håller ihop flocken av den anledningen att han inte vill att ”hans” ston ska bli betäckta av andra hingstar. Hingsten har även till uppgift att skydda flocken mot olika faror och det är hingsten som får möta farorna först. Med andra ord är detta en ganska utsatt ledarposition. Det är inte heller den högsta ledarpositionen. Den högsta innehas ofta av ett äldre sto. Hon bestämmer egentligen ingenting utan hon bara gör. Konstaterar stoet att betet börjar bli dåligt eller att vädret blir sämre så går hon till bättre betesmarker eller söker skydd. De andra hästarna följer då bara efter. Det finns ingen fördelning på ansvaret som att någon ska hitta vatten, en annan ska hitta bete, det är ”ledarstoet” som ”ansvarar” för allt detta på så sätt att de andra hästarnas överlevnad beror på hur pass klokt stoet självt är och hur duktig hon är på att hitta betesmark, vatten och så vidare. Det enda ansvar som ”fördelas” är att stå på vakt mot faror.
Det finns inget som heter att flocken måste lyda ledaren blint för att inte riskera flockens överlevnad. Om en häst inte följer spelreglerna är det oftast den själv som råkar illa ut.
Om en häst är med i flocken av fri vilja kan diskuteras. Står man inför valet att vara med andra och att man kan skydda varandra eller att vara själv och med stor sannolikhet bli uppäten så kan man ju fundera på hur stor valmöjlighet man har om man vill överleva. När en häst beter sig på ett olämpligt sätt drivs den iväg, ofta utav ledarstoet, och släpps inte in igen förrän den lova bot och bättring. Att drivas iväg från flocken innebär att det blir jobbigare för hästen eftersom den nu måste sköta allt själv. När något inte passar för ”min” häst är det jag som ska ta initiativet och genom att driva bort den visa att jag inte är ”nöjd” med den. Men det som hästen drivs bort till måste alltid vara jobbigare än att vara med mig. Om den får gå i en hage där solen skiner och gräset är grönt istället för att jag till exempel ska rida den innebär det att det är mycket bättre att inte vara med mig.
Jag vill ju vara det ranghöga stoet som hästen följer därför att den ser att det är det bästa och enklaste sättet att överleva. En ranghög häst frågar inte om lov att göra något utan den gör det, detta inkluderar även den emotionella aspekten. Men eftersom den kan göra som den vill så innebär det att den även har ett ansvar att se till at den andra hästen förstår vad den menar och att det alltid finns en väg ut för den ranglåga hästen. Om den ranglåga hästen inte vill umgås för tillfället ”säger” den ranghöga hästen att det är okej men att den får flytta på sig eftersom han/hon tänkte stå just där den ranglåga hästen står och lämnar då plats för den ranglåga att flytta sig.
tintilar skrev:
Så hästen ska säga ifrån, men ditt agerande är fortfarande detsamma? Du gör alltså som du vill, oavsett vad hästen säger dig? Låter varken rättvist eller hälsosamt i mina öron och jag hade varken mått bra av att bli behandlad så, eller att behandla ngn annan så.
Man kan väl säga att du utrycker ungefär samma sak då du skriver detta i ett senare inlägg:
tintilar skrev:
Jag gör klart för hästen att jag är intresserad av vad han har att säga, men samtidigt så anser jag att det jag vill göra(möta den) är viktigt och ger mig inte, utan övertalar.
För mig är även detta en form utav; jag frågar men det ska ändå bli det svar jag vill ha.
Man kan väl säga att du beskrev lite bättre hur man gör; jag frågar men vill få ”rätt” svar och det kommer bli som jag vill. Vi menade ungefär samma sak men jag fick inte ut allt. Om en häst visar att den inte vill ha besök så måste man ta reda på varför den inte vill det och utifrån de förutsättningarna man då får så kan man göra så att hästen vill att man kommer in i boxen. Men jag tänkte bara förtydliga detta med att det är okej om hästen inte säger ifrån. En häst kan säga ifrån på många sätt, ett utav dem är med bakåtstrukna öron och blottade tänder. Ett annat är att den inte alls säger ifrån, hästen är så låg i rang att den inte vågar göra något sådan. Det beteendet som en sådan häst visar är även det ett sätt att säga ifrån.

/Sara

brukar faktiskt aldrig "be om lov" om jag ska vara ärligt, men klart något att fundera över nu när man läst denna tråd.

Tassetass skrev:
De 4-5 gånger per år som min häst inte kom fram till mig, då fick han faktiskt vara. Det resulterade i att han nog många gånger bjöd på sig själv trots att humöret inte var på topp för han visste att om han ville vara ifred så fick han det. Hästen går aldrig in i försvarsposition utan känner ett lugn, en respekt och ett förtroende för en.

Beroende på häst kan man behöva lära känna hästen väldigt väl innan en balans infinner sig, men med de flesta hästar räcker det med att faktiskt fråga - de säger ja av ren tacksamhet. :)
Det där tycker jag var underbart! Så gör jag också med min häst om jag inte "måste" rida eller greja med honom förståss. Men så har jag fått höra att jag skämmer bort hästen på det viset, att jag låter honom bestämma... Men jag tycker inte det känns som det, han är ju snällare mot mig de gånger jag har en dålig dag.. Ömsesidig respekt och omtanke tycker jag är viktigt... Så får folk säga vad de vill... :devil:

LIA skrev:
Jag har lite svårt för dessa jämförelser. Hur ser du på folk som lägger sadel på dig, och rider skänkelvikning? Eller spänner dig framför en sulky och kör lite "snabbjobb"? :

LIA

:o :o :o Det beror väl på vad dom tänker göra sen :o :o :o

Men snabbjobb är ju inte så kul :rofl: :rofl:

Den tanken slog faktiskt också mig! :idea: bara för att vi är ranghögre betyder inte det att vi ska ha tillgång till hästens "eget"..

fast jag "frågar" faktiskt inte hästen om jag får gå in till den... :o :angel: ärligt talat... jag bara knackar på och talar om att jag kommer.... :D

Senast ändrad av en moderator:

Haha! :smirk:

Skulle kunna spinna vidare, men då blir tråden tvärt bortplockad.

LIA

Totola skrev:
Det måste vara lite av en respektfråga. Vet man att man rent rangmässigt "får" springa ut och in som man vill kan man ju ändå visa hästen sin respekt genom att fråga om lov. Samma sak gäller vid uppsittning, infångande i hagen osv.
Det gör man väl lättast genom att en liten stund granska hästens uttryck, om det verkar lugnt och accepterande eller om den verkar irriterad/kinkig/stressad eller så. Och att förvarna om vad man tänker göra.

Jag instämmer helt :)

ok, men du kanke skulle vilja gå in till en häst som slickar öronen bakåt och hotar med hov och blottar tänder??

typ "tjeeeeena pållaan !! här kommer JAAAAAAAAG igeen!! såååååååååja ta neeer hoven och vaa GLAD att jag kommer.... EN PUSS KANSKE ?? " :D

:D

LIA:
"Själv undrar jag, hur många dagar du tänker fråga hästen, få nej, komma tillbaka nästa dag och fråga, få nej, osv... Detsamma gäller väl allt annat också? Det måste vara ett himla "frågande"..."

ok, men du kanke skulle vilja gå in till en häst som slickar öronen bakåt och hotar med hov och blottar tänder??
Nej, vad skulle jag där att göra? Fråga eller inte, spelar ingen roll.

Vore jag tvungen att hantera den hästen, fick det ta den tid som behövs för att få den att acceptera och gilla människor. Något tidigare människor tydligen inte klarat?

LIA

kanske det, men det kan också vara en allmänt sur häst! :devil:

en häst som slickar öronen bakåt och hotar med hov och blottar tänder
En häst som beter sig så, när man tänker gå in i boxen, är knappast bara "allmänt sur"! Taskigt hanterad, enligt min tro.

Alternativt, är det den medfödda mentaliteten den visar, blir det slakthuset nästa. Om beslutet var mitt!

LIA

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 825
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama