fråga om lov?

Sv: fråga om lov?

Min erfarenhet säger att vi människor lyssnat för dåligt på hästen om den blir rädd/arg i boxen. Antingen att den har ont och vi ska hålla på och lyfta benen, rykta, sadla m.m. ändå. Och att den kanske då sammanknippar sadlingen m.m. med ridning som den troligen inte gillar om den har riktigt ont och vi inte märker/tar hänsyn till det.
Bara ett exempel, finns säkert fler men det här är den vanligaste orsaken jag märkt i samband med att man går in i boxen.

Du menar att det kanske är därför, man ser boxen som "en frizon" el dyl?

Om hästen agerar arg/rädd när man går in i boxen, så fullkomligt skriker den ju, att något är fel!?! Hur är det möjligt att inte lyssna?
Ändå gör inte folk det, reagerar inte, funderar inte. Bara konstaterar att "den är lite dum i boxen" (hört vid flera tillfällen). Och tror väl att den försvarar revir... :smirk:

En bekants dotter skaffade en häst, och efter en tid kunde hon inte gå upp i spiltan, utan att hästen "hotkickade". Man undrar, om hon någonsin frågade den, om det var OK att lägga på sadel osv. Men hästen var förstås opålitlig och dum...

LIA

Ja, alltså lyssnar man inte på hästens SKRIK då är man illa ute.. Oavsett i vilket sammanhang :p

Min häst var "matilsken" eller inte så farligt, han mest hotade i samband med fodringar, speciellt vad gäller kraftfodret. Gissar på att han hade lite ont i magen och fick gå hungrig för länge. Genom att minska kraftfodergivan och ge mer hö + att han aldrig (från mej iaf.) fick mat förrän öronen var framåt och han snällt bad om den så bättrade han sej. Nu gör han iofs skillnad på människor vad gäller den saken, men jag brukar inte ha några problem.
Samma gälelr om man ska höa i hagen, han får aldrig äta om han försöker ta innan jag lagt ut höt, och verkar han för respektlös ställer jag mej vid höt och vägrar låta honom äta innan han snällt ber om det. :p Men jag förstår att de visar upp sina dåliga sidor när de blir hungriga.. Eller har ont.

LIA skrev:
Det där med frizontänkande (du har säkert rätt) i boxen låter lustigt i mina öron. Av flera skäl. Ett är att jag inte ser, varför hästen skulle ha det behovet gentemot mig, i min roll som ägare/ledare/kompis/flockmedlem/osv. Den dagen jag känner, att någon häst har det, då slutar jag tvärt med hästar. Snacka om att känna sig misslyckad! :cry:

När det gäller att gå in i hästens box, är det inte aktuellt med vare sig fråga eller godkännande. "Att fråga" gäller andra tillfällen.

Tycker LIA

Hästen har knappast nån känsla om vad ägarskap är, dom brukar ha rätt dåligt med pengar att köpa saker för. :)

Ledare, ja det är man kanske om hästen tycker att man är det. Då gäller att hästen har förtroende för en, det får den inte om man springer ut och in i boxen hursomhelst.

Jag skulle bli rätt sne på folk som bara springer ut och in i mitt rum utan att knacka, oavsett om det är mina "ledare" eller inte. Man kan inte bli riktig ledare för mig med ohyfsat uppträdande.

Jag brukar alltid påkalla lite uppmärksamhet före jag går in i boxen, hästen skall inte bli överaskad av att någon bara kommer in helt plötsligt. Överraskningar ger spänning, motverkar förtroende. Jag väljer ibland att inte gå in av olika anledningar.

Ledarskap är inte frågan, förtroende är. För mig är det alltid aktuellt att fråga före man går in i andras zoner, djurs eller människors. Får man ofta nej finns det en anledning, hittar man ett svar så kan man kanske se till att anledningen försvinner.

Senast ändrad:

*lånar*

Jag ber aldrig om lov när jag skall in i en box, visst, en del hästar vänder röven till...och då får dom göra det, men de flesta kommer ju alltid fram men det beror ju också på vilken tid på dygnet det är....klart dom blir uppmärksamma på att jag kommer in men skulle jag stå o be om lov skulle jag ju aldrig bli klar.....på morgonen står alla och väntar, men är det på kvällen så bryr dom sig inte alls i att jag kommer in i boxen eller vad jag gör i deras boxar...för då ska dom ju inte ut.....jag har en eksemhäst som jag mojsar med på kvällarna i boxen medans hon står o äter höet.

Sen finns det faktiskt hästar som ÄR sura, utan att det behöver vara nåt speciellt...jag hade en som såg ut att äta folk ( han åt främmande människor) men så fort jag fått tag i honom så var han hur trevlig somhelst, samma när man selade...man fick hålla sig undan både bakben, framben och tänder...men när man väl kom ut så var han världens trevligast häst att köra...en femåring hade klarat att köra honom...han hatade att bli svett ( bra för en travare :crazy: ) så när han var svett fick man ta i honom så lite som möjligt...bara dusha av och låta han "svalna" av...felet jag tror var med honom var att han varit så förb**** bortskämd innan...som 2 årshingst härjade han över hela stället och folk var rädda för honom....de spåren gick aldrig ur....och han varnade inte bara, utan han gick till handling många ggr också...

Hmm... Ja alltså jag håller fast vid att det är respektlöst att inte ens förvarna hästen om att man kommer in. Å andra sidan - gör man det ofta blir de vana vid att bli behandlade så (men man får se upp med att de kan bete sej respektlöst tillbaka om man går för långt :p )
"Normala" hästar blir inte sura när man kommer in i boxen. Det är ändå artigt att iaf säga hej innan man går in. En sur häst skulle jag ännu mindre be om lov, men vara väldigt noga med att jag finns där så man inte riskerar några "farliga närkontakter" :crazy: utan ser till att hålla rumpan borta och vifta bort huvudet om den tänker bita.
Som en till "artighetsgrej" som egentligen är helt motsatt NH brukar jag alltid lägga in en hötuss eller sätta fast hästen när jag håller på med den. Det är också en säkerhetsgrej för min del, för då vet den att den ska stå stilla. Annars kan de lätt glömma bort sej och röra sej som den brukar i SIN box. Man vill ju inte behöva läxa upp hästen i ett så trångt utrymme särskilt ite om den bara glömmer bort sej.

Ett exempel på det:
Jag hade precis fått hem min nya häst och höll på att ta av täcket i boxen. Då gick det en annan häst förbi precis utanför boxen som han ville hälsa på. De stod tillräckligt nära för att han skulle kunna nosa på hästen. Då gjorde han sitt vanliga "stoskrik" som han gör när han hälsar på hästar och samtidigt sparkade han med bakbenet. Det var lite dumt läge för mej som höll på att knäppa loss bensnörena och blev träffad. En så onödig grej som man hade kunnat undvika om man varit mer tydlig mot hästen med 1. att visa att man finns där TYDLIGT 2. Att få hästen förstå att den ska bete sej mot människan precis som i andra fall då man håller på med den.

ja, men de flesta hästar är ju nog uppmärksamma så dom märker att man är på ingång...surhästar får vara i fred i boxarna förutom om man skall ta ut dom till hagen eller körning....jag respekterar att dom vill vara ifred.....jag ställer aldrig till väsen om sk ledarskaps mojs om sånt....onödiga provokationer kan vi vara utan...

Vet inte om det är jag som missuppfattar dig eller v v. Jag har aldrig satt ledarskap i motsatsförhållande till förtroende. Tvärtom! Ej heller rekommenderat ohyfsat uppträdande!

Ledare, ja det är man kanske om hästen tycker att man är det. Då gäller att hästen har förtroende för en, det får den inte om man springer ut och in i boxen hursomhelst.

Jag skulle bli rätt sne på folk som bara springer ut och in i mitt rum utan att knacka, oavsett om det är mina "ledare" eller inte. Man kan inte bli riktig ledare för mig med ohyfsat uppträdande.
Jag har lite svårt för dessa jämförelser. Hur ser du på folk som lägger sadel på dig, och rider skänkelvikning? Eller spänner dig framför en sulky och kör lite "snabbjobb"? Eller ger dig hö som middag?
Hoppas du förstår min tankegång!

Förtroende har inget med boxbesök i sig att göra. Naturligtvis ska man göra hästen uppmärksam på, vad man ämnar göra, liksom ta och bekräfta kontakt. Även min uppfattning. Men att be om lov för att gå in i boxen? Nä tack!
Se f ö mitt första inlägg.

Kan det vara så simpelt här, som att vi lägger olika mening i orden? :confused:

LIA

En "sur häst" är det av någon anledning. Varför inte ta reda på och åtgärda orsaken?

En så onödig grej som man hade kunnat undvika om man varit mer tydlig mot hästen med 1. att visa att man finns där TYDLIGT 2. Att få hästen förstå att den ska bete sej mot människan precis som i andra fall då man håller på med den.
1 Det visste hästen. 2 Det förstod hästen. 3 Vad drar du i övrigt för slutsatser?

LIA

Att den är van att inte behöva bry sej om att en människa håller på med den. Eller som sagt, inte var van vid att bli hanterad i boxen. Det var ju en speciell situation eftersom han alltid blir lite "konstig" av att hälsa på andra hästar. Väldigt fokuserad på själva hälsningen. Och att det var en helt ny häst för mej och jag en ny människa för honom. Han hade inte lärt sej mina gränser.

ancan skrev:
Vaddå be om lov?!? :eek: :eek: :eek:

Skulle jag aldrig göra...

Antingen är du en väldigt respektlös människa som inte ens skulle be om lov för att få provköra pappas nya bil, eller så har du missuppfattat något.

Som sagt - skulle du tolerera att någon gick in i din lägenhet/ditt hus/ditt sovrum utan att knacka eller ringa på dörrklockan först? Eller iallafall ha talat om att du kommer? Det är en fråga om artighet och respekt som vi bör visa hästarna för att få samma artighet och respekt tillbaka. Behöver inte betyda att du inte går in i boxen om hästen är sur, utan att du förvarnar att du kommer genom att säga "hej" eller vad som helst. Och sedan inte bara rusar fram till hästen och börjar rykta eller vad du nu skulle göra utan låter den hälsa på dej först. Och inte bara rusar på eller rycker tag i grimman om hästen vill gå iväg för att du kom in i dess bubbla/zon.

Hmm.. förresten så tror jag du missade den biten om att han faktiskt inte var medveten om att jag var där. För som sagt- han hade fokus helt på annat håll. Även om han egentligen visste från örjan att jag fanns där glömde han helt enkelt bort det. Han brukar sparka/vifta med frambenen/småstegra sej och skrika när han hälsar på hästar, varför skulle han göra annorlunda i boxen? Förutsatt då att jag inte påpekat tydligt att här är jag - här är min gräns - respektera den i alla lägen!

men hur kan du komma in i en box och hästen inte ens ser att du är där??

skulle jag be alla mina hästar om lov för att gå in i boxen så skulle jag inte få göra annat,,,näää, stick o brinn...näää, jag sover....nä, kom om 10 minuter...:rofl: :rofl:

det är ju din häst som visar respektlöshet för dig om han inte har koll på vart du är, eller du som inte har nog koll på vad din häst gör.....

"förresten så tror jag du missade den biten om att han faktiskt inte var medveten om att jag var där." Missade inte det för jag är övertygad om, att han visste väl om, att du var där, men han brydde sig inte tillräckligt. Varför? Fr a som du höll på att lossa bensnören (vad är det?), hade ni ju kroppskontakt, och han kan inte undgått att registrera din närvaro.

"Han brukar sparka/vifta med frambenen/småstegra sej och skrika när han hälsar på hästar, varför skulle han göra annorlunda i boxen? Förutsatt då att jag inte påpekat tydligt att här är jag - här är min gräns - respektera den i alla lägen!" Klart man kan förvänta sig ungefär samma reaktion i det fallet. Hästen är tydligen ny med dig, vilket kan förklara ett "ouppfostrat" beteende. Frågan är, varför du inte tagit tag i honom från dag 1, eftersom du redan konstaterat överdrifterna vid hälsning?

Det du beskriver, är ett beteende jag aldrig skulle acceptera. Gränsen går vid reflexer.

"Be om lov"! Exakt vad betyder uttrycket för dig?
För mig innebär det, att jag ber om att få göra något, som hästen kan ha egna åsikter om. T ex klia juvret för första gången, vilket av många ston uppfattas som väl påträngande. Ofta blir man nobbad första gången, och måste ta sig fram en annan väg. Man frågar igen osv.

LIA

martha skrev:
men hur kan du komma in i en box och hästen inte ens ser att du är där??

skulle jag be alla mina hästar om lov för att gå in i boxen så skulle jag inte få göra annat,,,näää, stick o brinn...näää, jag sover....nä, kom om 10 minuter...:rofl: :rofl:

det är ju din häst som visar respektlöshet för dig om han inte har koll på vart du är, eller du som inte har nog koll på vad din häst gör.....

Han såg mej när jag kom in, men när jag varit där ett tag glömde han bort sej och betedde sej som om jag inte fanns där. det här exemplet var alltså precis dagen efter jag fått hem hästen, det var alltså ett exempel på hur det kan bli när man inte hunnit lära hästen sina gränser och att respektera dom i alla situationer. Ska ite påstå att han gör det i alla situationer nu heller, just den hästen blir väldigt yrsig i huvudet och kopplar till fel hjärnhalva vid vissa tillfällen (gammal vana som ibland visar sej) men han har iaf lärt sej att det är fel att gå på människor.

Okej, då missade du alltså det faktum att exemplet var taget från precis i början, och jag har inte påstått att han gör likadant nu.

"Hästen är tydligen ny med dig, vilket kan förklara ett "ouppfostrat" beteende. Frågan är, varför du inte tagit tag i honom från dag 1, eftersom du redan konstaterat överdrifterna vid hälsning?"
Som du ser, missade jag inte det heller. Däremot visste jag inte, att det var allra första dagen. Vilket får mig att undra över, varför du tar upp ditt exempel här? Relevans? :confused:

Svar på frågan om "Be om lov"??

LIA

*suck* det börjar kännas som ett påhopp och att svara på det känns mer som att jag försöker "försvara mej" vilket blir lite fel.
Relevansen var väl att alla som inte ändrat attityd och inställning till hästen ännu, eller som har en häst med mycket inrotat beteende nån gång får märka av såna saker. Relevansen var att i nuläget skulle det inte uppstå en sån situation eftersom jag nu har visat vart gränsen går. Då däremot hade jag ju inte visat gränserna och ändrat om i det "invanda beteendet" så det var ett bättre exempel i just det fallet (på hur det kan gå om man inte visar tydligt "här är jag - repektera det!" och inte har vant hästen vid att man håller på i boxen t ex.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 825
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama