fråga om lov?

Sv: fråga om lov?

Absolut inga påhopp! Nu är jag för trött för att plöja vidare i relevanser, men skulle väldigt gärna vilja ha svar på frågan. Den om vad "Be om lov" mer exakt innebär för dig och dom som använt uttrycket i den här tråden.

LIA

Be om lov kan man göra på så många olika sätt. Det bästa är väl att inte göra för mycket, utan ta hänsyn till hästens reaktioner och agera utifrån det. Att inte klampa in i hästens zon om den tycker det är obehagligt utan isåfall "sudda ut" gränsen först och visa att man är snäll så man får tillåtelse att gå in i zonen. Att få hästens uppmärksamhet genom att säga hej innan man går in i boxen eller börjar fiffla med hästen, att man förvarnar om att man ska sitta upp osv (och helst inte sitter upp om hästen verkar bekymrad utan jobbar vidare på tilliten i själva momentet eller allmänt).

Så att be om lov har egentligen med hänsyn att göra anser jag, att man inte "frågar" hästen utan att man är uppmärksam om den säger ifrån.

Totola skrev:
Han såg mej när jag kom in, men när jag varit där ett tag glömde han bort sej och betedde sej som om jag inte fanns där. det här exemplet var alltså precis dagen efter jag fått hem hästen, det var alltså ett exempel på hur det kan bli när man inte hunnit lära hästen sina gränser och att respektera dom i alla situationer. Ska ite påstå att han gör det i alla situationer nu heller, just den hästen blir väldigt yrsig i huvudet och kopplar till fel hjärnhalva vid vissa tillfällen (gammal vana som ibland visar sej) men han har iaf lärt sej att det är fel att gå på människor.

ja men då spelar det ju ingen roll om du "bett om lov" för han hade ändå glömt bort dig :D

martha skrev:
ja men då spelar det ju ingen roll om du "bett om lov" för han hade ändå glömt bort dig :D

Det var väl inte det som var syftet med inlägget. Nackdelen när man måste "förklara sej" eftersom det blir så förvirrat mot vad man skrev från början. Det jag menade med inlägget var bl a en förklaring till att det är viktigt att hästen är medveten om och respekterar att man finns där. Ibland är det lättare för hästen att förstå om man sätter en gräns - i mitt fall var det ju att jag brukar sätta fast hästen för att ge signalen - nu ska du vara extra uppmärksam på mej. Eller överhuvudtaget knäpper fast grimskaftet.

Det är mitt största problem i diskussionerna på B, nämligen det sätt vårt språk hanteras på. Att vi ofta inte ens använder orden på rätt/samma sätt. Därför min fråga.

Till "be om lov".
För mig innebär det, att jag frågar (som jag skrivit ovan) om jag får inkräkta på hästens "sfär" eller integritet, om man så vill. I stort sett som du beskriver det.
Däremot inte "Att få hästens uppmärksamhet genom att säga hej innan man går in i boxen eller börjar fiffla med hästen, att man förvarnar om att man ska sitta upp osv"
Självklart ska man göra hästen uppmärksam på, vad man tänker göra, men i dom fallen är "frågan om lov" avklarad sedan tidigare. Dom dörrarna är sas redan öppna. Om vi fortsätter tankegången, så ber man inte om lov för varje rykttag, varje tömtag, varje skänkling etc heller. Förhoppningsvis, har vi bett om lov och fått tillstånd för det allra mesta, vi normalt gör med våra hästar.

Att vi vill gå "den mjuka vägen" och be om lov, utgör inget hinder för att ställa krav, ge order etc när så behövs.

I ditt fall i boxen, har jag svårt att se hur "be om lov" kommer in i bilden. Du hade ju antagligen redan fått lov att vara där och att ta av täcket, och ändå sparkar hästen. För mig är det en klar nonchalans och ett farligt beteende. Det visar hur lite du, och andra människor, är värd för den hästen, när något annat dyker upp. Hästen visste att du var där, och den nonchalerade dig. Om du bundit upp den, som du beskriver, hade du mekaniskt ändrat förutsättningarna och kanske sluppit bli sparkad, men mentalt er emellan hade inget ändrats.
Väl att du är på rätt väg i det fallet.

LIA

Ok, får sluta ta egna exempel, tar alldeles för lätt illa upp vid sådana kommentarer. Jag har nämligen en MYCKET stark regel om att man inte säger något elakt om min häst, särskilt vad gäller aggressivitet eller dyl. Av lite olika anledningar, men mest för min egen skull eftersom det inte hjälper ett dugg att folk påpekar "din häst är si eller så" när jag själv har ögon att se med. Att få höra såna kommentarer kan endast ge som effekt (om någon effekt alls) att jag blir negativ inställd mot min häst eller beter mej aggressivt tillbaka som följd av det för att jag får inställningen "min häst är elak" men eftersom det inte finns elaka hästar är det dessutom felaktigt.

Så jag tar tillbaka inlägget jag skrev och hoppas att ingen fler gör misstaget att kommentera något sådant.

Ska jag vara lite mer tydlig? Jag blir arg när du/ni upprepade gånger skriver om min häst som nonchalant/farlig/respektlös osv. pga ett exempel som egentligen inte hade med saken att göra (syftet iaf) och eftersom jag INTE vill bli påverkad av folk som tycker att min häst beter sej på ett "farligt" sätt eller är si eller så (var med om det extremt i höstas när hästen påstogs ha betett sej illa mot andra människor, hoppat på en kille osv, själv hade jag inte problem med hästen, men orloliga människor i min omgivning tyckte att jag skulle skicka hästen till slakt för att han var farlig pga hur de tillfälligt kunde bete sej mot dom vid fodring, utsläpp osv (pga icke-satta tydliga gränser, och det är ju upp till den som fodrar/släpper in/ut att sätta sin egen gräns, det hjälper ju inte om jag har pli på hästen.)Det gjorde mej mycket deppig och negativt inställd vilket resulterade i att jag inte längre fann det ett nöje att åka till stallet och skämdes när jag träffade min häst för att han skulle kunna "se" de elaka bilderna jag hade i mitt huvud av honom. Det gjorde också att jag behandlade honom bitvis aggressivt och respektlöst vilket triggade honom negativt.

Nu är jag väldigt noga med att inte hamna i samma situation (min inställning mentalt) pga negativ påverkan utifrån. Hellre skulle jag lämna mina vänner och familj och allt om det är ända sättet att inte påverka mej åt det hållet. Jag vill inte hamna i samma onda cirkel igen när jag tagit mej ur den en gång.

Så nu lämnar jag den här diskussionen, som sagt, dumt av mej att ta ett sånt exempel där folk får en chans att skriva negativt om min häst, men jag tänker inte tolerera det, och genom att säga det tydligt kanske ni förstår hur viktigt det är för mej. Inte att jag inte pallar en människas åsikt, men när det blir flera personer som skriver att hästen är... (något riktigt negativt) t o m utan någon grund av att ha ett hästen, eller med en felaktig grund, då kan det gå för långt.

Jag blir arg när du/ni upprepade gånger skriver om min häst som nonchalant/farlig/respektlös osv. pga ett exempel som egentligen inte hade med saken att göra (syftet iaf) och eftersom jag INTE vill bli påverkad av folk som tycker att min häst beter sej på ett "farligt" sätt eller är si eller så (var med om det extremt i höstas när hästen påstogs ha betett sej illa mot andra människor, hoppat på en kille osv,
1 Den var nonchalant och respektlös (och därmed farlig), om man går på det du skrivit!
2 Du la in exemplet, inte vi.
3 "Folket" kanske hade rätt?
4 Påverkad och påverkad. Det är väl OK, om man tar åt sig på rätt sätt, av vad "folk" säger?
5 Varför bli aggresiv mot hästen, för att du inte gillar, det folk säger? Alltså, antingen har dom rätt, och det är då upp till dig att förändra sakernas tillstånd. Eller så har dom fel, och då är det bara att skita i det som sägs.
6 Ingen har något intresse av att skriva ner din häst. För egen del (tror jag talar för alla här), försöker jag diskutera sakfrågor på ett sakligt sätt, inkl egenheter hos olika hästar. Visa mig den häst som är helt perfekt, utan olater etc, så blir jag religiös! :) Därför kan du ta det ganska lugnt på våra tyckanden.
7 Fortsätt du att tycka om din häst, jobba vidare med dess vanor och ovanor och var glad ihop med den!

LIA

Senast ändrad:

Vi människor ska inte behöva be hästen om lov att gå in till den i boxen.
Människan är inte mer värd än hästen. Hästen är värd precis lika mycket respekt som människan.

Du har nog fått det där med rang om bakfoten. Det handlar inte om värde eller kontroll. Det handlar om trygghet och vägledning. I en flock är alla lika mycket värda och behandlas rättvist.
Och du vet att du bestämmer inte själv att bli ledare över hästen, det är den som väljer dig. Om den inte gör det kan du inte göra någonting för att ändra på det.

Behandla din närmaste som du själv vill bli behandlad. Så vinner du respekt, så vinner du förtroende och så vinner du en vän för livet.

När du närmar dig en box ska du ju alltid börja med att söka efter hästen. Fånga dess uppmärksamhet och säg kanske "hej" för att visa att du är påväg till den. Sålänge som hästen inte säger ifrån så är du välkommen.

Om hästen säger ifrån så kan du ändå närma dig boxen, däremot skulle jag inte gå in i den utan tillåtelse. Varför? -> Hästen har ingenstans att ta vägen. Du går rakt in i dennes revir utan att den kan gå undan. Det är respektlöst och det är kränkande.

Om hästen säger ifrån brukar jag be den komma till mig istället. Man öppnar fri väg bredvid sig för att hästen ska känna sig mer trygg och bjuden att komma, och sen kanske man lockar med handen eller rösten. Kommer den inte får man vänta. Stå kvar, kolla på något annat, plocka med något, verka lugn och fridfull. När hästen ser trevlig ut igen väntar man ett tag och ser om den kommer. Gör den inte det gör man ett nytt försök att få komma till den. Man kan tänka på att inte gå rakt emot den, att rikta blicken rätt, röra sig rätt - det finns tusen saker som kan göra en häst osäker.

Men utgå från att en häst som inte säger ifrån, inte har något emot att du kommer. Att närma sig på ett trevligt sätt är ett tecken från dig att du ber om lov.

Man ska naturligtvis, som jag skrivit tidigare, alltid behandla hästen med respekt. Men faktum kvarstår att jag som ska kunna gå in och ut ur boxen som jag vill. Det viktiga är dock, som jag också skrivit tidigare, att man inte tränger upp hästen utan ger den samma möjlighet som en ranghög häst i naturen skulle ge den; möjligheten att gå undan. Denna möjlighet kan man även ge i en box.

Hästen väljer, som du skriver, om den vill acceptera mig som ledare eller inte. Dock är det felaktigt att man inte skulle kunna förändra situationen om inte hästen väljer mig som ledare. Man har alltid möjlighet att kunna förändra sitt beteende och därmed vinna hästens förtroende. Det kan dock ta lite längre tid än om man betett sig "rätt" från början. Men för att hästen ska kunna känna förtroende för mig och accepter mig som sin ledare måste jag även bete mig som den sådan. Det betyder till exempel att jag går där jag vill. Men att jag gör det betyder även ansvar. Ansvar att se till att hästen är medveten om att jag kommer, ansvar att se till att hästen faktiskt är både fysiskt och psykiskt mogen att göra det jag ber om, ansvar att hästen förstår vad jag menar, och så vidare.
Så det faktum som du påpekar, att man måste respektera hästen, gör ingen skillnad i det jag skrivit tidigare, att man ska kunna gå in boxen utan att fråga om lov, förutom att jag har blivit tvungen att förtydliga att med "friheten" att göra vad jag vill så medföljer även ansvaret.

/Sara

Ps. Med "att fråga om lov" menar jag att man måste säga till hästen ; snälla rara lilla häst, skulle jag möjligtvis kunna få gå in i boxen?

Man ska naturligtvis, som jag skrivit tidigare, alltid behandla hästen med respekt. Men faktum kvarstår att jag som ska kunna gå in och ut ur boxen som jag vill. Det viktiga är dock, som jag också skrivit tidigare, att man inte tränger upp hästen utan ger den samma möjlighet som en ranghög häst i naturen skulle ge den; möjligheten att gå undan. Denna möjlighet kan man även ge i en box.
Kan hända att vi tolkar "fråga om lov" olika. Som jag skrev tidigare, att möta hästen på ett trevligt sätt är att be om lov. Och sålänge hästen inte säger ifrån så är hans revir öppet för dig. Säger hästen ifrån så ska man dock respektera det. Min mamma ex. vis, är ledare i min familj, men hon skulle aldrig inkräkta på mitt revir eller kränka mig på något sätt - och så har det alltid varit. Jag respekterar henne för det. Sånt beteende förtjänar min respekt efter som att det tyder på att hon respekterar mig.

Hästen väljer, som du skriver, om den vill acceptera mig som ledare eller inte. Dock är det felaktigt att man inte skulle kunna förändra situationen om inte hästen väljer mig som ledare. Man har alltid möjlighet att kunna förändra sitt beteende och därmed vinna hästens förtroende.
Helt rätt. Där missförstod du mig. Jag menar att om du inte kan bete dig som en ledare och vinna hästens respekt och förtroende så är du ingen ledare - oavsett hur mycket "nh", våld eller annat, som du tar till. Jag syftade alltså på att det ända sättet att få rollen som ledare är att bli tilldelad den. Så där är vi nog överens.

Ps. Med "att fråga om lov" menar jag att man måste säga till hästen ; snälla rara lilla häst, skulle jag möjligtvis kunna få gå in i boxen?
Absolut. Be om lov precis som vi vill att hästen ska be om lov för att få komma till oss, eller annat. Exakt vad man säger är ju ovesäntligt efter som att hästen inte kan tolka ord på det sättet.

Citat:

Absolut. Be om lov precis som vi vill att hästen ska be om lov för att få komma till oss, eller annat. Exakt vad man säger är ju ovesäntligt efter som att hästen inte kan tolka ord på det sättet.
Och så länge den lilla hästen svarar:nej, så går man inte in i boxen?

*Suckar*

LIA

tintilar skrev:
Kan hända att vi tolkar "fråga om lov" olika. Som jag skrev tidigare, att möta hästen på ett trevligt sätt är att be om lov. Och sålänge hästen inte säger ifrån så är hans revir öppet för dig. Säger hästen ifrån så ska man dock respektera det. Min mamma ex. vis, är ledare i min familj, men hon skulle aldrig inkräkta på mitt revir eller kränka mig på något sätt - och så har det alltid varit. Jag respekterar henne för det. Sånt beteende förtjänar min respekt efter som att det tyder på att hon respekterar mig.
Det sättet att fråga om lov som jag skrev i ps'et var just det sättet som man inte ska behöva fråga om lov på. Man ska inte behöva "böna och be" för att få komma in i boxen. Det sätt som jag anser är "riktigt" är att man gör hästen uppmärksam på att man kommer. Jag ska inte behöva "fråga om lov" på något annat sätt än detta. Däremot är det mitt ansvar att se till att hästen är både fysiskt och psykiskt mogen för att jag går in i boxen. Att hästen inte känner för att få besök just för tillfället ingår inte i den fysiska och psykiska mognaden.
Men att jag ska behöva be hästen om lov precis som den ber om lov innebär att man kullkastar för hästen det rangsystem som den är van vid från andra hästar och tar bort det den vill ha. En häst vill att rangordningen är tydlig och är den inte det så kämpar hästen för att uppnå detta. Om jag inte beter mig som den ranghöga individ jag vill vara så kommer inte att acceptera mig som ranghög. Att vara ranghög innebär bland annat att det är jag som tar initiativet till när något ska hända.

Men som sagt innebär inte ranghög att man inte tar hänsyn till hästen och respekterar den, ranghög innebär ett ansvar för den ranglåga.

/Sara

Beror ju på vad anledningen är. Men oavsett ska du visa att du hör hästen och respekterar vad den har att säga.. eller föredrar du att hästen tiger och lider sig igenom ngt som den tycker är obehagligt? Varför ska den säga vad den tycker/känner om du ändå inte bryr dig om det?

tintilar skrev:
Beror ju på vad anledningen är. Men oavsett ska du visa att du hör hästen och respekterar vad den har att säga.. eller föredrar du att hästen tiger och lider sig igenom ngt som den tycker är obehagligt? Varför ska den säga vad den tycker/känner om du ändå inte bryr dig om det?
Det är just detta som ingår i "ansvarsbiten"...

/Sara

Det sättet att fråga om lov som jag skrev i ps'et var just det sättet som man inte ska behöva fråga om lov på. Man ska inte behöva "böna och be" för att få komma in i boxen.
Så hästen ska säga ifrån, men ditt agerande är fortfarande detsamma? Du gör alltså som du vill, oavsett vad hästen säger dig? Låter varken rättvist eller hälsosamt i mina öron och jag hade varken mått bra av att bli behandlad så, eller att behandla ngn annan så.

Att hästen inte känner för att få besök just för tillfället ingår inte i den fysiska och psykiska mognaden.
Att en häst säger ifrån har en anledning. Hästar ser på oss och varandra med vänliga ögon. De har också dåliga dagar, de har också ett hjärta och en själ och kan också må dåligt. De kan behandlas illa och bli rädda, de kan tröttna på människan eller bara känna att idag mår jag inte bra, därför vill jag vara ifred. När du känner så, anser du att du har rätt att få vara ifred, eller iaf bli bemött med respekt och förståelse? Jag tar iaf för givet att min omgivning ska förstå mig. Kanske måste jag säga hej till min familj ändå, men detta sker på mina villkor, för att jag mår dåligt idag. Hästen har sämma känslor, samma rätt. Den kanske har en dålig dag, och det enda som behövs är att omgivningen visar att den respekterar det och tar hänsyn.

Dessutom, att en häst "inte har lust" beror på att du som människa inte ger den ngn anledning att vilja. Vad ger dig rätt att tvinga den till ngt den inte vill? Vem gav dig från början rätten att bara ta ett djur och utnyttja den för egen skull?.. Varför håller du på med hästar?

Om jag inte beter mig som den ranghöga individ jag vill vara så kommer inte att acceptera mig som ranghög. Att vara ranghög innebär bland annat att det är jag som tar initiativet till när något ska hända.
Men även en ranghög häst ber om lov. Människan ser endast en bråkdel av hästens alla signaler. De signaler som hästen prioriterar högst är de emotionella, hur många av dessa kan du uppfatta?

Om du kikar i mitt inlägg högre upp i den här tråden, får du svar på dina frågor.

Själv undrar jag, hur många dagar du tänker fråga hästen, få nej, komma tillbaka nästa dag och fråga, få nej, osv... Detsamma gäller väl allt annat också? Det måste vara ett himla "frågande"...

Men även en ranghög häst ber om lov.
Om vad då? Den ranhögre gör - den ranglägre anpassar sig!

LIA

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 825
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama