Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Totola skrev:Han såg mej när jag kom in, men när jag varit där ett tag glömde han bort sej och betedde sej som om jag inte fanns där. det här exemplet var alltså precis dagen efter jag fått hem hästen, det var alltså ett exempel på hur det kan bli när man inte hunnit lära hästen sina gränser och att respektera dom i alla situationer. Ska ite påstå att han gör det i alla situationer nu heller, just den hästen blir väldigt yrsig i huvudet och kopplar till fel hjärnhalva vid vissa tillfällen (gammal vana som ibland visar sej) men han har iaf lärt sej att det är fel att gå på människor.
martha skrev:ja men då spelar det ju ingen roll om du "bett om lov" för han hade ändå glömt bort dig
1 Den var nonchalant och respektlös (och därmed farlig), om man går på det du skrivit!Jag blir arg när du/ni upprepade gånger skriver om min häst som nonchalant/farlig/respektlös osv. pga ett exempel som egentligen inte hade med saken att göra (syftet iaf) och eftersom jag INTE vill bli påverkad av folk som tycker att min häst beter sej på ett "farligt" sätt eller är si eller så (var med om det extremt i höstas när hästen påstogs ha betett sej illa mot andra människor, hoppat på en kille osv,
Människan är inte mer värd än hästen. Hästen är värd precis lika mycket respekt som människan.Vi människor ska inte behöva be hästen om lov att gå in till den i boxen.
Kan hända att vi tolkar "fråga om lov" olika. Som jag skrev tidigare, att möta hästen på ett trevligt sätt är att be om lov. Och sålänge hästen inte säger ifrån så är hans revir öppet för dig. Säger hästen ifrån så ska man dock respektera det. Min mamma ex. vis, är ledare i min familj, men hon skulle aldrig inkräkta på mitt revir eller kränka mig på något sätt - och så har det alltid varit. Jag respekterar henne för det. Sånt beteende förtjänar min respekt efter som att det tyder på att hon respekterar mig.Man ska naturligtvis, som jag skrivit tidigare, alltid behandla hästen med respekt. Men faktum kvarstår att jag som ska kunna gå in och ut ur boxen som jag vill. Det viktiga är dock, som jag också skrivit tidigare, att man inte tränger upp hästen utan ger den samma möjlighet som en ranghög häst i naturen skulle ge den; möjligheten att gå undan. Denna möjlighet kan man även ge i en box.
Helt rätt. Där missförstod du mig. Jag menar att om du inte kan bete dig som en ledare och vinna hästens respekt och förtroende så är du ingen ledare - oavsett hur mycket "nh", våld eller annat, som du tar till. Jag syftade alltså på att det ända sättet att få rollen som ledare är att bli tilldelad den. Så där är vi nog överens.Hästen väljer, som du skriver, om den vill acceptera mig som ledare eller inte. Dock är det felaktigt att man inte skulle kunna förändra situationen om inte hästen väljer mig som ledare. Man har alltid möjlighet att kunna förändra sitt beteende och därmed vinna hästens förtroende.
Absolut. Be om lov precis som vi vill att hästen ska be om lov för att få komma till oss, eller annat. Exakt vad man säger är ju ovesäntligt efter som att hästen inte kan tolka ord på det sättet.Ps. Med "att fråga om lov" menar jag att man måste säga till hästen ; snälla rara lilla häst, skulle jag möjligtvis kunna få gå in i boxen?
Och så länge den lilla hästen svarar:nej, så går man inte in i boxen?Citat:
Ps. Med "att fråga om lov" menar jag att man måste säga till hästen ; snälla rara lilla häst, skulle jag möjligtvis kunna få gå in i boxen?
Absolut. Be om lov precis som vi vill att hästen ska be om lov för att få komma till oss, eller annat. Exakt vad man säger är ju ovesäntligt efter som att hästen inte kan tolka ord på det sättet.
Det sättet att fråga om lov som jag skrev i ps'et var just det sättet som man inte ska behöva fråga om lov på. Man ska inte behöva "böna och be" för att få komma in i boxen. Det sätt som jag anser är "riktigt" är att man gör hästen uppmärksam på att man kommer. Jag ska inte behöva "fråga om lov" på något annat sätt än detta. Däremot är det mitt ansvar att se till att hästen är både fysiskt och psykiskt mogen för att jag går in i boxen. Att hästen inte känner för att få besök just för tillfället ingår inte i den fysiska och psykiska mognaden.tintilar skrev:Kan hända att vi tolkar "fråga om lov" olika. Som jag skrev tidigare, att möta hästen på ett trevligt sätt är att be om lov. Och sålänge hästen inte säger ifrån så är hans revir öppet för dig. Säger hästen ifrån så ska man dock respektera det. Min mamma ex. vis, är ledare i min familj, men hon skulle aldrig inkräkta på mitt revir eller kränka mig på något sätt - och så har det alltid varit. Jag respekterar henne för det. Sånt beteende förtjänar min respekt efter som att det tyder på att hon respekterar mig.
Absolut. Be om lov precis som vi vill att hästen ska be om lov för att få komma till oss, eller annat. Exakt vad man säger är ju ovesäntligt efter som att hästen inte kan tolka ord på det sättet.
Det är just detta som ingår i "ansvarsbiten"...tintilar skrev:Beror ju på vad anledningen är. Men oavsett ska du visa att du hör hästen och respekterar vad den har att säga.. eller föredrar du att hästen tiger och lider sig igenom ngt som den tycker är obehagligt? Varför ska den säga vad den tycker/känner om du ändå inte bryr dig om det?
Så hästen ska säga ifrån, men ditt agerande är fortfarande detsamma? Du gör alltså som du vill, oavsett vad hästen säger dig? Låter varken rättvist eller hälsosamt i mina öron och jag hade varken mått bra av att bli behandlad så, eller att behandla ngn annan så.Det sättet att fråga om lov som jag skrev i ps'et var just det sättet som man inte ska behöva fråga om lov på. Man ska inte behöva "böna och be" för att få komma in i boxen.
Att en häst säger ifrån har en anledning. Hästar ser på oss och varandra med vänliga ögon. De har också dåliga dagar, de har också ett hjärta och en själ och kan också må dåligt. De kan behandlas illa och bli rädda, de kan tröttna på människan eller bara känna att idag mår jag inte bra, därför vill jag vara ifred. När du känner så, anser du att du har rätt att få vara ifred, eller iaf bli bemött med respekt och förståelse? Jag tar iaf för givet att min omgivning ska förstå mig. Kanske måste jag säga hej till min familj ändå, men detta sker på mina villkor, för att jag mår dåligt idag. Hästen har sämma känslor, samma rätt. Den kanske har en dålig dag, och det enda som behövs är att omgivningen visar att den respekterar det och tar hänsyn.Att hästen inte känner för att få besök just för tillfället ingår inte i den fysiska och psykiska mognaden.
Men även en ranghög häst ber om lov. Människan ser endast en bråkdel av hästens alla signaler. De signaler som hästen prioriterar högst är de emotionella, hur många av dessa kan du uppfatta?Om jag inte beter mig som den ranghöga individ jag vill vara så kommer inte att acceptera mig som ranghög. Att vara ranghög innebär bland annat att det är jag som tar initiativet till när något ska hända.
Det där får du gärna utveckla för jag förstod inte.Det är just detta som ingår i "ansvarsbiten"...
Om vad då? Den ranhögre gör - den ranglägre anpassar sig!Men även en ranghög häst ber om lov.