fråga om lov?

J

jaha_

Hur ber man om lov innan man ska ex. gå in till hästen i boxen? Och hur vet man att hästen ger sitt godkännande??
MVH Hanna

Sv: fråga om lov?

Vi människor ska inte behöva be hästen om lov att gå in till den i boxen. Om vi måste fråga hästen om lov är det inte vi som är ledare för hästen utan hästen som står högre i rang än oss. Det är bara att se hur hästarna gör i det fria, om en ranghög häst vill gå till ett speciellt ställe och det råkar stå en ranglåg häst i vägen så struntar den ranghöga hästen i det eftersom den ranglåga automatiskt flyttar sig när den ranghöga kommer= vägen fri. Om den ranglåga inte skulle flytta sig visar den ranghöga hästen först med kroppsspråket genom att se sur ut och hotande att den ranglåga bör flytta på sig, gör den inte det då så kan det gå till fysiska hot som hugg och sparkar. Om en ranglåg häst däremot vill gå till ett ställe och det står en ranghög i vägen skulle den ranglåga gå en omväg.

Så när vi ska gå in i en box till hästen så ska vi egentligen bara gå in. Naturligtvis bör man göra hästen uppmärksam på att man kommer in så att den inte blir rädd. Om hästen ser sur ut och försöker tränga ut en igen så får man helt enkelt se ännu surare och större ut själv för att säga till hästen: jag är högre i rang än dig. Flyttar däremot hästen på sig på en gång och mer eller mindre kastar sig så långt bort från mig som möjligt får man försöka göra sig själv "mindre" för att säga: okej, jag är högre i rang än dig men jag tänker inte gör dig något illa, jag vill bara vara här i boxen.
En viktig sak: ute i det fria får den häst som ska vara ranglåg alltid möjligheten att gå undan från den ranghöga, vi måste också alltid tillåta hästen att kunna gå ifrån oss om vi blir för "hotande".

/Sara

Men det där om att fråga om lov är lite intressant. Enligt Parelli ska man ju fråga om lov innan man t ex sitter upp på hästen.

Jag ställer mig i boxdörren och väntar. Kommer hästen fram går jag in. Går inte in i en hästbox om inte hästen vill veta av mig, om det inte är superviktigt (vetbesök eller liknande), det tjänar varesig jag heller hästen på. Och hittills har det inte varit en enda häst som inte kommit fram, dock var det en ponny som tog säkert 8-10 minuter på sig att komma fram - men oj så go han var sen! :D

Senast ändrad:

Frågan är ju då om människan som går in verkligen är högre i rang? Vi är inte högre i rang per automatik bara för att vi går på två ben, de allra flesta människor är ju faktiskt ruskigt ranglåga i sitt beteende.

Tassetass skrev:
Frågan är ju då om människan som går in verkligen är högre i rang? Vi är inte högre i rang per automatik bara för att vi går på två ben, de allra flesta människor är ju faktiskt ruskigt ranglåga i sitt beteende.

Nej, bara för att vi går på två ben blir vi inte automatiskt högre i rang än hästen. Det är tvärt om en hel del arbete för att bli det. När man väl har blivit högre i rang, då ska man kunna gå in och ut ur boxen som man vill utan att fråga om lov.

Totola skrev:
Men det där om att fråga om lov är lite intressant. Enligt Parelli ska man ju fråga om lov innan man t ex sitter upp på hästen.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur Parelli uttrycker sig när det handlar om att be hästen om lov, men av vad jag har läst av honom så handlar fråga om lov att man kollar av om hästen accepterar mig som ledare och om h*n är beredd på att man gör något eller ber hästen om att göra något. Med beredd menar jag att hästen dels har sett mig och dels att den är på en sådan nivå, både mentalt och fysiskt, att man vet att hästen klarar av det man ber den om.

/Sara

Tassetass skrev:
Jo visst ska man kunna. Men man kan ju vara snäll och fråga ändå? :)

Jo precis, det är ju alltid trevligare att bli tillfrågad :smirk: Och hästen måste ju också få ha sina stunder då den är i fred. Fast rent principiellt så ska man kunna springa ut och in ur boxen som man vill.

/Sara

Det måste vara lite av en respektfråga. Vet man att man rent rangmässigt "får" springa ut och in som man vill kan man ju ändå visa hästen sin respekt genom att fråga om lov. Samma sak gäller vid uppsittning, infångande i hagen osv.
Det gör man väl lättast genom att en liten stund granska hästens uttryck, om det verkar lugnt och accepterande eller om den verkar irriterad/kinkig/stressad eller så. Och att förvarna om vad man tänker göra.

Hur gör du när du frågar den om lov då? å va händer om hästen säger nej? struntar du i att rida då? jag e nog mer inne på saens spår, e man "ledare" för sin häst ska man ha tillåtelse att göra det man vill

men självklart läser man av hästen först så man vet om man måste vara "bossig" eller snäll ;)

Senast ändrad av en moderator:

De 4-5 gånger per år som min häst inte kom fram till mig, då fick han faktiskt vara. Det resulterade i att han nog många gånger bjöd på sig själv trots att humöret inte var på topp för han visste att om han ville vara ifred så fick han det. Hästen går aldrig in i försvarsposition utan känner ett lugn, en respekt och ett förtroende för en.

Beroende på häst kan man behöva lära känna hästen väldigt väl innan en balans infinner sig, men med de flesta hästar räcker det med att faktiskt fråga - de säger ja av ren tacksamhet. :)

Man har ofta inte kommit till den nivån av ledarskap att man kan bibehålla det i ALLA situationer. Sen så är det allmänt ganska respektlöst att kräva att hästen ska gå med på vad som helst. Att då fråga hästen är inteen fråga om ledarskap utan respekt. Har du visat respekt mot hästen och den respekterar dej till 100% kommer den inte ha några problem med t ex uppsittningen.
Om den är öm för dagen eller fått ont tidigare av att bli riden är det ännu mer respektlöst att hoppa upp utan "lov".

Hur man frågar om lov exakt det är lite svårt att säga. Men i regel räcker det att bara lyssna på hur hästen reagerar (om den blir rädd, arg, upprörd, går iväg osv.)
Verkar den mycket missnöjd med situationen kanske man försöker härda den lite för själva uppsittningsmomentet men man sitter inte upp och rider.
Och så kan man förvarna hästen om tt "nu kommer sadeln" och lägga vikten i stigbygeln innan ma sitter upp så hästen hinner balansera om sej.

Jag personligen följer inte det här eftersom jag fokuserar mer på ridning och träning än hantering. Jag är ingen NH-människa utan har bara försökt lära mej att kommunicera med hästen på ett bra sätt i hanteringen. Om hästen känner sej stel eller less en dag kan jag inte låta honom vila för det. Jag ÄR alltså respektlös ibland mot min häst för att han ska må bra fysiskt eftersom hans leder och muskler inte mår br av att vila flera dagar i sträck. Nu är det iofs nästan aldrig det händer att han inte vill bli sadlad eller riden så det har jag inte dåligt samvete för.

saen skrev:
Vi människor ska inte behöva be hästen om lov att gå in till den i boxen. Om vi måste fråga hästen om lov är det inte vi som är ledare för hästen utan hästen som står högre i rang än oss. Det är bara att se hur hästarna gör i det fria, om en ranghög häst vill gå till ett speciellt ställe och det råkar stå en ranglåg häst i vägen så struntar den ranghöga hästen i det eftersom den ranglåga automatiskt flyttar sig när den ranghöga kommer= vägen fri. Om den ranglåga inte skulle flytta sig visar den ranghöga hästen först med kroppsspråket genom att se sur ut och hotande att den ranglåga bör flytta på sig, gör den inte det då så kan det gå till fysiska hot som hugg och sparkar. Om en ranglåg häst däremot vill gå till ett ställe och det står en ranghög i vägen skulle den ranglåga gå en omväg.

Så när vi ska gå in i en box till hästen så ska vi egentligen bara gå in. Naturligtvis bör man göra hästen uppmärksam på att man kommer in så att den inte blir rädd. Om hästen ser sur ut och försöker tränga ut en igen så får man helt enkelt se ännu surare och större ut själv för att säga till hästen: jag är högre i rang än dig. Flyttar däremot hästen på sig på en gång och mer eller mindre kastar sig så långt bort från mig som möjligt får man försöka göra sig själv "mindre" för att säga: okej, jag är högre i rang än dig men jag tänker inte gör dig något illa, jag vill bara vara här i boxen.
En viktig sak: ute i det fria får den häst som ska vara ranglåg alltid möjligheten att gå undan från den ranghöga, vi måste också alltid tillåta hästen att kunna gå ifrån oss om vi blir för "hotande".

/Sara

Sara
Jag håller inte alls med dig.
Givetvis skall man be om lov att gå in till hästens sovrum. Hur hade du själv känt om någon går rätt in i ditt sovrum och din personliga bubbla och tagit dig på flanken sådär bara.
För att få ömsesidig respekt måste man vara ömsesidig. :smirk:
Jag går aldrig in till min häst om hon inte vill, och det märker jag direkt. Fast sen är det skillnad om hon hotar mig, det är direkt livsfarligt. Då gör jag mig förståss större, tills hon vänder uppmärksamheten på mig, sen går jag ut igen utan att inkräkta på hennes personliga bubbla.Oftast vill hon ha lugn och ro när hon är inne. Hon har aldrig hotat mig på något sätt utan hon berättar bara för mig att jag vill vara ifred just nu.
Att du går rätt in gör inte dig ranghög, bara en person som saknar respekt för din "vän".
Men du har helt rätt i att hästar flyttar sina flockmedlemmar i hagen.

Som jag har skrivit i ett annat inlägg så ska jag rent principiellt kunna springa ut och in i boxen som jag vill eftersom jag är den som är högst i rang. Men det är naturligtvis alltid trevligare för hästen att bli tillfrågad och den måste som sagt även få ha de stunder som den är i fred.

/Sara

Allmänt!
Varför görs skillnad här i tråden (som jag uppfattar det) på att gå in i boxen och att närma sig hästen i andra sammanhang? Jag tvivlar starkt på, att hästen bryr sig om "intrånget" i boxen. Däremot kanske den mentala trängseln, det medför.
Våra hästar gillar när vi kommer nära, oavsett ute eller i box/transport/etc. Om en häst reagerar med surhet eller tom aggresivitet, är det nog dags att börja fundera över varför.

Att närma sig hästen och visa respekt, vänlighet och glädje, tycker jag är en självklarhet. Så vill jag själv bli bemött, av dom som kommer in i min sfär, och så blir man bemött tillbaka av sina djur.

LIA

Den enda skillnaden är egentligen att i boxen, transporten och alla andra "trånga" ställen har inte hästen möjlighet att gå undan från mig på samma sätt som på en större öppen yta. Jag måste därför vara extra noga att jag inte tränger upp hästen och beter mig aggressivt.

Men en del använder boxen som en slags frizon där man enbart kommer in och stör hästen om det är något vikigt. För min del spelar det i alla fall ingen roll om hästen så är i en box eller i en jättehage, samma bemötningssätt gäller.

/Sara

saen skrev:
Som jag har skrivit i ett annat inlägg så ska jag rent principiellt kunna springa ut och in i boxen som jag vill eftersom jag är den som är högst i rang. Men det är naturligtvis alltid trevligare för hästen att bli tillfrågad och den måste som sagt även få ha de stunder som den är i fred.

/Sara

Ja ok, men då förstår jag vad du menar :D

Det där med frizontänkande (du har säkert rätt) i boxen låter lustigt i mina öron. Av flera skäl. Ett är att jag inte ser, varför hästen skulle ha det behovet gentemot mig, i min roll som ägare/ledare/kompis/flockmedlem/osv. Den dagen jag känner, att någon häst har det, då slutar jag tvärt med hästar. Snacka om att känna sig misslyckad! :cry:

Att det ställs krav på ens uppträdande i trånga utrymmen, är ju klart. Man kan ju inte säga åt hästen att gå undan ett par meter. ;) Samtidigt är det ju olyckligt, om man beter sig så, att hästen inte vill vara nära en där ute i det fria.

När det gäller att gå in i hästens box, är det inte aktuellt med vare sig fråga eller godkännande. "Att fråga" gäller andra tillfällen.

Tycker LIA

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 824
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama