J
jaha_
Hur ber man om lov innan man ska ex. gå in till hästen i boxen? Och hur vet man att hästen ger sitt godkännande??
MVH Hanna
MVH Hanna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tassetass skrev:Frågan är ju då om människan som går in verkligen är högre i rang? Vi är inte högre i rang per automatik bara för att vi går på två ben, de allra flesta människor är ju faktiskt ruskigt ranglåga i sitt beteende.
Totola skrev:Men det där om att fråga om lov är lite intressant. Enligt Parelli ska man ju fråga om lov innan man t ex sitter upp på hästen.
Tassetass skrev:Jo visst ska man kunna. Men man kan ju vara snäll och fråga ändå?
saen skrev:Vi människor ska inte behöva be hästen om lov att gå in till den i boxen. Om vi måste fråga hästen om lov är det inte vi som är ledare för hästen utan hästen som står högre i rang än oss. Det är bara att se hur hästarna gör i det fria, om en ranghög häst vill gå till ett speciellt ställe och det råkar stå en ranglåg häst i vägen så struntar den ranghöga hästen i det eftersom den ranglåga automatiskt flyttar sig när den ranghöga kommer= vägen fri. Om den ranglåga inte skulle flytta sig visar den ranghöga hästen först med kroppsspråket genom att se sur ut och hotande att den ranglåga bör flytta på sig, gör den inte det då så kan det gå till fysiska hot som hugg och sparkar. Om en ranglåg häst däremot vill gå till ett ställe och det står en ranghög i vägen skulle den ranglåga gå en omväg.
Så när vi ska gå in i en box till hästen så ska vi egentligen bara gå in. Naturligtvis bör man göra hästen uppmärksam på att man kommer in så att den inte blir rädd. Om hästen ser sur ut och försöker tränga ut en igen så får man helt enkelt se ännu surare och större ut själv för att säga till hästen: jag är högre i rang än dig. Flyttar däremot hästen på sig på en gång och mer eller mindre kastar sig så långt bort från mig som möjligt får man försöka göra sig själv "mindre" för att säga: okej, jag är högre i rang än dig men jag tänker inte gör dig något illa, jag vill bara vara här i boxen.
En viktig sak: ute i det fria får den häst som ska vara ranglåg alltid möjligheten att gå undan från den ranghöga, vi måste också alltid tillåta hästen att kunna gå ifrån oss om vi blir för "hotande".
/Sara
saen skrev:Som jag har skrivit i ett annat inlägg så ska jag rent principiellt kunna springa ut och in i boxen som jag vill eftersom jag är den som är högst i rang. Men det är naturligtvis alltid trevligare för hästen att bli tillfrågad och den måste som sagt även få ha de stunder som den är i fred.
/Sara
aygtn skrev:Ja ok, men då förstår jag vad du menar