fråga om läkt sena..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 763
U

Uddatyp

nu är senan läkt..äntligen..och nu då ska ja börja trava lite smått o så..

men hur fort vågar man gå fram? dressyrträningar förstår ja ju får vänta till minst våren så han är tillräckligt stark för dom.

jag menar lösgörande, bygga upp konditionen och stärka hästen...hur fort vågar man rida på volter och kräva lite mer av hästen?

sen de här med senan..när den är läkt..då ska den väl inte gå upp så lätt va? för skadan är ju borta? de va en väldigt väldigt liten skada..alltså ingen stor.

någon som förstår vad ja menar..skriver kanske lite rörigt...

Sv: fråga om läkt sena..

Min häst hade en senskada i våras. Jag fick inte börja med mer än 10 min skritt/dag med en ökning på 5 min/ veckan. Detta tills jag var uppe i 60 min. Efter 14 dagar fick jag börja trava och efter någon vecka lägga in korta galopper. När hon var uppe i 60 minuterspass var hon sk friskförklarad och kunde nu även bli hoppad och jag kunde börja kräva lite mer. Det jag tänkte på främst var att inte rida på strand eller hoppa för mkt då det tar på senorna.

Men vad har veterinären sagt, för det kan ju vara olika.. detta var ju klara och tydliga instruktioner av min vet. :)

lycka till!

okej..vad hade din häst för senskada? va den lättare skada?

kanske borde skrivit också att min häst har skrittats 30min-1 tim per dag nu i några veckor..på hårt underlag..+att han gått i ganska så stor hage pga han inte klarar av sjukhage.

så va ja inne på kliniken idag där dom sa att senan va helt läkt och att ja kunde börja trava lite lätt och sen öka på mer o mer då..
de va de enda dom sa..ja va ju så stressad så ja glömde bort att fråga..ja är alltid så stressad o nervös där.

hade tänkt att ringa vet. imorrn och fråga allt ja glömde men ja tänkte att de är ju alltid bäst att fråga sånna som faktiskt har satt igång senskadade hästar..hur man gör så dom håller bäst.

enligt min vet. så ska senan hålla lika bra som dom andra senorna..åtminstonde om ja sätter igång hästen bra och inte stressar fram.

ja okej. Det var nog en lättare senskada skulle jag tro. Jag har ju bara en erfarenhet av detta å än så länge har det ju fungerat bra, men jag tycker det låter klokt att kolla med vet. Som sagt det jag tänkte på var underlaget och att ta det lite lugnt med de moment som är extra påfrestande för senan...

Men det är alltid lättare att rådfråga vet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 726
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 050
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka