fråga om kvoter...? (smbrp/mj)

Sv: fråga om kvoter...? (smbrp/mj)

Emmahpemma skrev:
gäller det även ponnyer?

russet kommer att användas till "normal" arbetsbelastning, dvs alla gångarter växlande på ridbana och i skogen, både under ryttare och framför vagn. ca 5dagar/vecka

alla tre hästarna står ute från 07.00 till mellan 18-20 på kvällen.

hästarna äter hösilage..
med värdena:
MJ: 5,6
SMBRP: 57
ca:3
p:2
TS: 61%

För att svara på din andra fråga.
Du har ett jättebra hösilage det är en kvot på 10. Så det räcker bra att ge hösilage. Det är nästan för högt för din schettis tycker jag. Ger du tex 5 kg av hösliaget får du 285 smrp och 28 mj. Det blir ju rätt så bra. I ts-halt så blir det 3 kg torrt hö. Om den står på halm så är det ju bra att tugga på.
Sedan kanske du kan räkna själv? Annars får du höra av dig. Observera att jag inte har räknat på dina mineraler eller så. När man ger hösilage så finns det inte så mycket d-vitamin. Så det får du tillsätta.Men om du vill veta så är lätt arbete 0,40 x mj:n. kalcium.
Fosfor är 0,30x mj:n. Magnesium är 0,15 x mj:n. Så allt utom magensium är ok. :smirk:
Rätta mig om jag har fel någonstans.

gejsa skrev:
Men du Milly! Det är väl samma häfte som jag har. Från SLU. HÄsten näringsbehov och fodermedel av Christina Planck.

Mitt häfte heter: "Utfodringsrekommenadtioner för häst" och är mig vetrligen INTE skriven av Planck utan av ett gäng på SLU.
Jag beställde den för ett par månader sen.

Det är säkert rätt så likt innehåll men boken inenhåller MER.

Åter till kvoterna, varför vill du lägga dig högt i proteingiva bara för att du inte sett hästen på ett tag? Utgår du från att den är lättfödd =behöver mindre energi, eller att den har proteinbrist? För en hög kvot innebär ju inte att hästen får en bättre sammansatt diet, utan bara att den får mindre energi per gram protein, och därför (om det är en "normalhäst" med behov av en kvot runt 6) antingen får för lite energi = tar proteinet och gör dyr energi av det eller att den får för mycket protein = lagrar det som fett och kissar ut kvävet...

Iccic skrev:
Åter till kvoterna, varför vill du lägga dig högt i proteingiva bara för att du inte sett hästen på ett tag? Utgår du från att den är lättfödd =behöver mindre energi, eller att den har proteinbrist? För en hög kvot innebär ju inte att hästen får en bättre sammansatt diet, utan bara att den får mindre energi per gram protein, och därför (om det är en "normalhäst" med behov av en kvot runt 6) antingen får för lite energi = tar proteinet och gör dyr energi av det eller att den får för mycket protein = lagrar det som fett och kissar ut kvävet...

:confused: Var det riktat till MIG? Jag förstår inte riktigt hur du menar i såfall....

Det var jag som läst slarvigt... :o

Svarade på ditt "Däremot tycker jag att man ska utgå ifrån minst 6 OM man inte sett på hästen udner en tidigare period att den fungerar bättre på LÄGRE kvot."

Ok min heter Hästen Näringsbehov och Fodermedel med bl a Christina Planck. Från SLU Sveriges Lantbruksuniversitet. Har beställt den därifrån också. Det kanske är samma som du nu har beställt då?

gejsa skrev:
Ok min heter Hästen Näringsbehov och Fodermedel med bl a Christina Planck. Från SLU Sveriges Lantbruksuniversitet. Har beställt den därifrån också. Det kanske är samma som du nu har beställt då?
Det är olika häften/böcker! Första häftet som kom skrevs av Christina Planck m.fl. och heter "Hästen - näringsbehov och fodermedel". Detta häfte har sedan utvecklats av SLU och heter nu "Utfodringsrekommendationer för häst".

Boken heter "Hästens näringsbehov och utfodring" skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren. Ges ut av Natur & Kultur/fakta. Den är verkligen heltäckande! Är på ca 250 sidor och tar upp bl.a. hästens fodersmältning, vallfoderproduktion, bete, mineraler, energibehov ja allt!
//marti - som använder sig av alla tre...

Okej tack för klargöringen! ;)

Ja, inte kan det vara ett onödigt köp den där BOKEN... Har länge velat ha den! Nu kommer den dimpa ner i brevinkastet nån dag framöver :bump:

Tack för svaret. Då är det den man ska köpa om man vill läsa och lära sig mer nu då? Var det den du beställde Milly? Kostade den 169 kr?

gejsa skrev:
Tack för svaret. Då är det den man ska köpa om man vill läsa och lära sig mer nu då? Var det den du beställde Milly? Kostade den 169 kr?

Ja den kostade runt 150kr plus frakt när man beställde den på nätet nånstans. Frakten hos Exlibris var bara 19kr :) så det blev 169kr, andra ställen hade 40kr i fraktkostnad...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka