fråga om kvoter...? (smbrp/mj)

Sv: fråga om kvoter...? (smbrp/mj)

ang skrev:
Sen håller jag med om att man ju bör utgå ifrån uppdaterade riktlinjer från vedertagna källor när man räknar, och utifrån dessa resultat justera foderstatsvärdena efter individen.
Kunde inte sagt det bättre själv!

Jag skulle också vilja veta vilka belägg det finns för att ponnyer ska ha lägre kvot än hästar?! Kan bara ta mina egna som exempel. FI är en D-ponny av den inte så smärta sorten, rastypisk NF. Står på en kvot på 6,8 denna vinter. Kan kanske ha att göra med att hon nu är 17 år och behöver mer Mj/protein pga ålder. Tidigare har en kvot på 6 varit lagom. Lilla T, shettis, mår bra på Mj enligt tabell och behöver ha en kvot på 6 för att vara vild och vacker. Så därför skulle jag gärna vilja veta var de låga kvoterna 5,2 och 5,3 kommer ifrån?
//marti

milly skrev:
Häftet från SLU är iaf från augusti 2004.
Det är det som är absolut nyast! Jag pratade med SLU för ett tag sedan för att fråga om när det kommer ett nytt men det var inget på g som han sa. Förra häftet var väl från 1997 om jag inte minns fel...
//marti

Ingenstans i det häftet nämner dom att det skulle vara skillnad på proteinbehovet hos lättfödda/normalfödd/svårfödda. Ponny eller häst.
Alltid 6g smbrp/MJ för vuxen häst.
Skillnaderna enligt dom är för dräktiga, digivande och unghästar som ska ha en högre kvot.

Kontrollerade även i min "bibel" Hästens näringsbehov och utfodring. Citat från sidan 199 " Det är oväsentligt vilken ras hästen har. Proteinbehovet är detsamma för alla hästraser, 6 g smbrp/Mj för underhåll och arbetstillägg och 12 gr smbrp/mj i dräktighets- och digivningstillägget." PS boken är nyaste utgåvan från 2005.
//marti

marti130 skrev:
Det är det som är absolut nyast! Jag pratade med SLU för ett tag sedan för att fråga om när det kommer ett nytt men det var inget på g som han sa. Förra häftet var väl från 1997 om jag inte minns fel...
//marti

Mitt häfte är 4:de upplagan. Jan 2001:)

Nej det står ju t o m ett exempel för en shettis.
Underhållsbehov 27 mj och 162 smrp. är x 6 i kvot.
Rids sedan hästen så måste man ju lägga till lite till. (kanske 5-10 %?!) Har ingen sådan liten häst så jag vet inte hur mycket man kan lägga till där.

BJÖRKIS skrev:
Du skrev att man inte vet om hästen är svårfödd bara för att den är 2 år! Vad har du fått det ifrån? Jag har en 11 månaders arabhingst, han har fri tillgång på analyserat grovfoder, pillar i sig omkring 7-8 kg, utöver detta äter han 1 kg Krafft Pluss Grön, 1,3 kg Havre, 0,2 kg Betfor, Kalk och Salt.
Om du inte kallar denna herre svårfödd vet jag inte vad jag ska tro, 2,5 kg kraftfoder till en 11 månaders unge är mycket, men utan detta skulle han se ut som ett spjälstaket!
Så hästen behöver absolut inte vara äldre än 2 år för att man ska kunna se om den är lätt/svårfödd.

Vad roligt för dig att du råkade hitta ett litet fel i mitt inlägg. :smirk:
Visst kanske en del vet redan det. Men 2 år är ju bara 2 vintrar. En del kanske bara haft hästen nu tex den första vintern. Dom ser kanske inte förrens nu i januari att hästen har fallit ur. Alla kan inte hitta den exakta foderstaten på en gång. Många törs inte lägga på en massa foder på en gång till hästen. Dom måste pröva sig fram. För som sagt en häst kan det räcka med en kvot på 6 medans en annan behöver 7 eller rent av 8.

gejsa skrev:
Nej det står ju t o m ett exempel för en shettis.
Underhållsbehov 27 mj och 162 smrp. är x 6 i kvot.
Rids sedan hästen så måste man ju lägga till lite till. (kanske 5-10 %?!) Har ingen sådan liten häst så jag vet inte hur mycket man kan lägga till där.

Ja men proteinbehovet är alltid detsamma enligt riktlinjerna. Arbetstillägg o liknande läggs ju på med MJ och sen återigen är proteinet 6ggr det MJ´t som slutligen blir...
Så proteinet ändras inte i KVOT bara för att man lägger till arbete.

marti130 skrev:
Kontrollerade även i min "bibel" Hästens näringsbehov och utfodring. Citat från sidan 199 " Det är oväsentligt vilken ras hästen har. Proteinbehovet är detsamma för alla hästraser, 6 g smbrp/Mj för underhåll och arbetstillägg och 12 gr smbrp/mj i dräktighets- och digivningstillägget." PS boken är nyaste utgåvan från 2005.
//marti

Ja tänkte väl det. Det måste vara ÄLDRE rekommendationer att olika hästar ska ha olika KVOT. :confused:

Den boken ska jag ta o köpa! har länge velat ha den!!

Jo det vet jag. Nu menade jag att man kan lägga till mj till 5-10 % och sedan lägga till smrp. Jag skrev ju jag också att det inte fick vara mindre än 6 så....

Alltså 27 mj x 10 % blir då 29,7 x 6 Är 178 smrp. Är en kvot på 6 iaf.

Jag menar inte att låta elak, ber om ursäkt ifall du uppfattade det så :o .

Ja vi är inne på samma grej... Blir lite missförstånd bara emellanåt. Olika sätt att förklara saker... :smirk:

Nu har jag beställt Christina Plancks bok! :bump: "BIBELN" :D

BJÖRKIS skrev:
Jag menar inte att låta elak, ber om ursäkt ifall du uppfattade det så :o .

Det är ok! Vet att jag ofta blir missförstådd också. Det är inte lätt att skriva snällt. :)

milly skrev:
Ja vi är inne på samma grej... Blir lite missförstånd bara emellanåt. Olika sätt att förklara saker... :smirk:

Nu har jag beställt Christina Plancks bok! :bump: "BIBELN" :D

Ja, du vet väl vad jag menade. Vi har ju snackat om foder förut och har samma inställning oftast.:)
Var köper man den och pris?

gejsa skrev:
Ja, du vet väl vad jag menade. Vi har ju snackat om foder förut och har samma inställning oftast.:)
Var köper man den och pris?

Beställde på nätet - 169kr MED frakt :) . Sökte på Pricerunner på billigaste pris och valde Exlibris.se

Men du Milly! Det är väl samma häfte som jag har. Från SLU. HÄsten näringsbehov och fodermedel av Christina Planck.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka