fråga om inlärning...

E

emmiz79

Hej, har en fråga som jag klurat lite på... Gäller det här med att vara konsekvent i allt man gör osv, tex (om jag uppfattat rätt) att hästen inte förstår skillnaden på att bli matad från handen i hagen jämfört med boxen eller volten... Alltid eller aldrig med andra ord...

Hur funkar det då ifall man vill lära hästen att stå still lös där man lämnar den, tex om jag vill ställa ifrån mig hästen när jag går in på volten och hon ska stå kvar där jag lämnar henne medan jag går och stänger grinden... och sen om jag tex lämnar henne lös på stallplanen och tycker det är ok att hon går iväg och betar lite... Då är jag ju inte konsekvent, hur/kan man få hästen att förstå skillnaden där? Annars kan man ju aldrig låta den gå lös annat än i hagen... Eller hur ger man kommando till hästen att det är ok att "vara fri"?

Hoppas någon förstod vad jag menade... ;)

Sv: fråga om inlärning...

Du lär in ett kommando som betyder "stå still". Och använder det enbart när du vill att hästen ska stå still.
För övrigt kan de flesta hästar skilja mellan olika situationer men man får kanske vara extra noga i början.

Ja du, det lät ju som en väldigt enkel lösning, pinsamt att jag inte kunde komma på det själv ;) tänkte lite från andra hållet att man skulle lära in när det var ok att gå... haha du har möjligtvis inget bra tips på still-kommando? röst eller teckenbaserat?

Satt just å läste en annan tråd om den eviga NH-diskussionen och såg ett inlägg just om "handgodis" bland annat. Det är ju så svårt att veta vem/vilka man ska lyssna på när det finns 1000olika förklaringar, var en tränare som sa det med alltid eller aldrig till mig, men jag trodde inte riktigt på henne då men hade ingen annan att lyssna på, men nu tror jag på dig istället ;)

Ja, det uppenbara kan konstigt nog vara svårt att se ibland.. :D

Jag använder ordet "stilla" för stå still, med en speciell betoning. Tror inte det spelar någon som helst roll vad man använder, det är tycke och smak bara. Som någon skrev i en tidigare tråd: man kan lära hästen att galoppera genom att bita den i örat - men det är ju ett ganska krångligt sätt. Välj ett lätt sätt i stället :idea:

Angående godis vet jag att många är emot men jag är för. Det viktiga är dock att inte lära hästen att tigga, utan använder godiset för att motivera den att göra det man vill att den ska göra.

Jag brukar ha min tjej lös när jag gör i ordning och springer runt i största allmänhet, då står hon ute vid bommen och jag använder kommandot Stanna. Vi har jobbat fram det tillsammans, och hon har lärt mig lika mycket som jag henne tror jag. Vi testar oss fram.

Sen är jag skadad av att ha gått brukshundsklubben förr så när hon har arbetat färdigt eller ska belönas med att få springa omkring/gå iväg så säger jag Hopp och lek. ;) Men hon har lärt sig vad jag menar och då vet hon att arbetet är slut för dagen och att hon får hitta på lite vad hon vill. Men hon är en väldigt lyhörd och snäll häst. :love: Andra däremot kan skratta lite åt mitt 'Hoppolek'.

vi fick inte handmata hästarna hemma utan anledning och mina barn har inte heller fått det, just för att vissa (framförallt) ponnys kan bli naffsiga om dom får "godis" omdömes löst.

därimot så hade min mor lärt min första welsh mountain ponny att stanna betydde att man stannar och vänder på huvudet mot ryttaren för då får man en näve havre :D mycket effektivt dom gånger galoppen gick över styr ute :angel: blev ganska bra "tvärnit" allt handlar igentligen bara om att vara konsikvent.

lite flexibel måste man ju vara, men på direkt fråga då jag inte vet om frågeställaren har ett bra omdömme, så rek. jag ingen handmatning.

när jag släpper mina hästar efter jobb i hagen så säger jag hopp hopp och det har dom utan planering lärt sig likaväl som att still är still, det kommer ju lite av sig själv ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Hopp å lek lät ju bara för gulligt, ska nog börja med det oxå ;)

Okey, men jag kör på din linje när det gäller godis... tack för din hjälp, det hjälpte mycket!

Vilket idiotiskt påstående. :p

Hästar är defenitivt inte dumma djur och kan absolut förknippa platser med situationer. Det måste vara en person med mycket liten erfarenhet av hästar som påstår något sånt.

Kommunikationen med hästar kan vara lite enkel som med människor. Det gäller bara att lära sig förstå varandra. Du kan mata hästar hur du vill, vart som helst och få den att aldrig bli ohyffsad.

Använd ett kommando när du ställer hästen. Det gör hästar till varandra. Det finns ingen häst som automatiskt ställer sig och inte rör sig ur fläcken när ledaren lämnar den. Det där är ett dumt påhitt som så extremt lätt kan bli inkoncikvent och skapa missförstånd. Varför vill man göra så när man kan undvika det med ett lätt kommando?

Använd hästens logiska NATURLIGA tänkande, så underlättar du för er båda. En signal och hästen vet vad den ska göra. Gör aldrig passivitet till ett kommando! Passivitet är en oerhörd viktig del i umgänget med hästar, den viktigaste eftergift vi har.

Jag har en häst som är lite svårfångad ibland. (vill inte höra något om att träna nh)
Hon har blivit mycket bättre efter att vi konstatera att hon hade ont någonstans. (har rätt ut detta)
Men nu har jag börjat att ge e morotsbit när jag kommer, i början blev det varje gång men nu kör jag lite hur jag tycker.Ibland får hon ingen, ibland när hon är utanför hagen och ibland när vi går till stallet (har en bit till stallet att gå).
Tycker att det funkar bra, hon kan "fråga" ibland om jag har något i fickan när jag leder henne men hon får aldrig då.

Tack för ditt svar! Håller med och förstår dig ;) Dock blev jag lite osäker på vad du menade med följande:

"Det där är ett dumt påhitt som så extremt lätt kan bli inkoncikvent och skapa missförstånd. Varför vill man göra så när man kan undvika det med ett lätt kommando?"

"Gör aldrig passivitet till ett kommando! Passivitet är en oerhörd viktig del i umgänget med hästar, den viktigaste eftergift vi har."

Du får gärna förklara lite mer till en trögfattad person ;)

Jag säger "Stilla" och då betyder det stå still med alla fossingar och ät inte om han står på gräs. Ska han sedan få äta drar jag bar upp en repa gräs o lockar ned hans huvud och sedan lämnar jag honom där. Då går han o äter utanför stallet.

Men likväl kan "Stilla" betyda - håll huvudet helt still - när jag flätar. jag upplever det som att en häst, efter endel konsekvent inlärning av ett kommando i en sitatuion lätt börjar skilja på platser och hantering men med ungefär samma betydelse på samma komando.

Mat ur handen ger jag vid två tillfällen. En sockerbit tillsammans med bettet när jag tränsar och ett äpple efter arbete när allt utrustning är avplockad. Han tigger aldrig men ser vääääldigt föräntansfull ut när jag går för att hämta äpplet, det tillhör hans rutiner.

jo men ja det låter ju så himla enkelt och självklart när ni beskriver det så här... Förstår poängen nu iaf så det ska nog gå bra för mig och hästen i framtiden ;) Vad gulligt det lät att han är så förväntansfull till sitt äpple hihi jag brukar ju oftast ge i hagen när jag kommer och hämtar henne en morot, äpple eller bara en liten godis, sen får hon ju alltid mat efter ridning och ibland även lite "godis" från handen då... Har även varit med om att jag glömt köpa nytt och kommit på det i stallet och då får man ju såååå dåligt samvete, så därför har jag försökt att med flit inte ge varje gång så skadan inte blir lika stor ;)

Tintilar: har läst ditt inlägg nu massor av ggr och tror jag förstått vad du menade med passiviteten ;) Alltså, så omvänt som jag tänkte i början var fel och passiviteten är alltså alltid grunden/default, tills jag ber om något annat. Ja, jag tror jag förstår, känns mer logiskt nu iaf, Tack för all hjälp!

Nu har jag funderat över det här ett tag och tänkt på den här tråden och kommit på mig själv att jag i många situationer (både på jobbet och i stallet, jag är förskolepedagog) så använder jag pekfingret och blick för att visa att ett beteende inte är okej.

Det var lite roligt, jag VET ju att jag gör det i jobbet (vi videofilmar en del för att utveckla oss som pedagoger) men har inte alls tänkt på det i stallet. Men jag har nu märkt att så fort jag märker att Dockan ens tänker på att flytta sig och jag är i närheten så åker pekfingret upp och blicken blir mörk och hon ser plötsligt skyldig ut och stannar till och står fint igen.

Sen säger jag som sagt alltid Hoppolek när hon släpps i hagen och oftast om jag vill att hon ska gå iväg istället för att stå och gosa så tar jag som ett par galoppsteg och då brukar hon ta ner huvudet och börja galoppera hon med iväg ut på betet. Hon är så söt :love:

Men det är sånt jag inte tänkt på att jag gör innan, så tack för den här tråden så jag fick analysera mig själv lite. :)

Min förra medryttarhäst var från unga år inlärd många röstkommandon. Både i tömkörning o körning användes dessa. (standardkommandon)
vanliga tungsmackningen för skritt elelr öka skritten, ts eller sss för trav eller öka traven... ja! för galopp
svårt skriva men hoooowww något för avsaktning till nästa gångart
hoho (tomte) för halvhalt. prrr för halt... stå för rör dig inte ur fläcken... vilket innebär att ingen hov skulle flytta sig. på en kurs i tömkörning för anders eriksson fick ägaren mkt beröm för att hon hade ett specielt kommando för stå still. lycka till!

EN häst i mitt stall använder sig av klickträning. Jag vet inte själv hur det går till men de använder nån manick som de klickar med när han gjort något bra. O han har lärt sig att veta när han gjort något bra. Kanske alternativ till godis`?

Du lär in ett kommando som betyder "stå still". Och använder det enbart när du vill att hästen ska stå still.
För övrigt kan de flesta hästar skilja mellan olika situationer men man får kanske vara extra noga i början.

ett utmärkt svar!

(även svar t TS). Håller absolut med Tintilar i sak, hästar kan mycket väl förstå att olika krav ställs i olika sammanhang (eller av olika flockmedlemmar) . Men personen som sade "alltid eller aldrig" kanske hade lite erfarenhet av hästar, eller mycket erfarenhet av människor ;) och förenklade för att människan skulle komma ihåg hur den skulle bete sej. Att bete sej konsekvent i stället för att anpassa sej till situationen är i alla sammahang är för de flesta av oss homo sapiens enklare att förstå, iaf i början.

Roligt att du säger att HÄSTEN använder sig av klickerträning;-) Om det var hästarna som valde metod så skulle de garanterat välja klickern, men nej nej klickern är inte istället för godis! Klickern är "bra nu kommer belöningen" -signalen!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 857
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka