Fråga om hopptävling!

Iris71

Trådstartare
Min dotter (8år) var på hoppträning idag med sin häst och hoppade då en bana i trav varpå ridläraren säger:
"På clearround får man trava en bana så det där hade varit en nolla, en rosett!"

Måste man alltså gallopera en hoppbana om det inte är clearround?? Eller missuppfattade jag henne?

Sv: Fråga om hopptävling!

nej, det måste du inte! Men På lokaltävling och uppåt är dte tidtagning och har hon då travat runt banan lär hon få tidsfel! Många på yngre hästar tarvhoppar på högre tävlingar än klubbtävling!

Många på yngre hästar tarvhoppar på högre tävlingar än klubbtävling!

vilka då och varför? :confused: ja rider mycket unghästar och orutinerade hästar, men hoppar aldrig en bana på tävling i trav.

till TS: visst får hon hoppa i trav, men som de andra skrev så är det ju det med tiden. sen tycker jag att det var en dålig jämnförelse utav eran tränare. för att man klarar alla hinder på träning betyder det inte att man gör det när man kommer ut på tävling, det är mycket stor skillnad på dessa.

Alltså hon är ju bara 8 år! Hon HAR varit ute på en del mycket "nybörjarvänliga" clearrounds där jag kunnat vara med på banan! Verkligen bra start för ett barn tycker jag!! Det ska vara roligt!! Hon har då travat sig runt banan - och mycket´stolt erövrat hela FYRA rosetter :banana::bump: i sommar!!

okej, jätte kul! grattis! :bump: visst är det bra med sånna klasser. men travar hon bara runt banorna då med eller?

En spänd unghäst har oerhört svårt att galoppera, och då kan det bli vissa språng i trav.

Sen är det mycket enklare att balansera och rakrikta en vinglig unghäst i trav än galopp. Dessutom kan de tappa galoppen när de blir spända eller inte orkar galoppera genom svängar, särskilt de stora gängliga unghästarna.

Så nog har jag travhoppat även på regionala tävlingar med unghästarna, men inte en hel bana. Bara där det behövts. ;)

Nej det är jag medveten om att de kan vara vingliga och få in travinslag lite häroch där. men jag fiick uppfattningen att hon menade att de travade runt hela banan, alltså gick in för att trava hela banan vilket jag tycker är väldigt konstigt om man ska skola en häst. Det bästa är ju att skola den rätt ifrån början, alltså att när man ska hoppa en bana på tävling så ska man galopperna. Sen vet jag med eftersom jag just nu rider min femåring att det kan komma lite trav ibland men inte så att jag vill att han ska trava hela banan runt.

Det där låter bra tycker jag! Heder till dig som låter henne ta det i den takt som känns bra, och ha roligt!! :bow:

En spänd unghäst har oerhört svårt att galoppera, och då kan det bli vissa språng i trav.

Sen är det mycket enklare att balansera och rakrikta en vinglig unghäst i trav än galopp. Dessutom kan de tappa galoppen när de blir spända eller inte orkar galoppera genom svängar, särskilt de stora gängliga unghästarna.

Så nog har jag travhoppat även på regionala tävlingar med unghästarna, men inte en hel bana. Bara där det behövts. ;)

Samma här, och även på äldre brända hästar som varit för spända ibland och inte kunnat hålla balansen i galoppen.

Min dotter (8år) var på hoppträning idag med sin häst och hoppade då en bana i trav varpå ridläraren säger:
"På clearround får man trava en bana så det där hade varit en nolla, en rosett!"

Måste man alltså gallopera en hoppbana om det inte är clearround?? Eller missuppfattade jag henne?

Det är bara bra och trava det brukar jag göra på hästen jag rider eftersom han är orutinerad :)

Jag travar då och då..och jag är 13! Min häst är lite "galen" i andras ögon, han gillar att det går fort..

Det är ju ett utmärkt sätt att komma i balans!

Det är så många som lär barna att volter = fel och bra tid = bra

Synd! Det är bättre att ta en volt än att skrämma hästen genom att komma helt fel och göra det omöjligt för den att hoppa!

Sedan kanske man ska undvika detta lite på tävling, men att trava lite, eller göra halt, har jag gjort upp till lokal. Jag får hellre tidsfel än blir skrämd..

Tycker hon ska tävla i clear rounder i trav om hon vill roligt att komma ut ju :)
Hehe kör på min still annars sprang brevid shettisen i både trav och galopp på en clear round :rofl::rofl::rofl:

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 295
Senast: Cambrie
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 113
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.