Men såhär: tycker du att det är en orimlig tanke att random person på stan uttrycker rasism? Är det långsökt, otroligt, händer inte enligt dig? För det är vad jag läser att du skriver: antagandet att hattanten sa något rasistiskt är orimligt, för det är så låg sannolikhet att det måste ligga något annat bakom om man gör det antagandet.
Krönikören griper efter halmstrån när hon hävdar rasism = rasism som motiv är så extremt osannolikt att det är rent desperat att hävda det.
Krönikören är ute efter duktighetspoäng = hon vet att det inte alls hade med rasism att göra men hävdar det ändå så hon ska kunna framställa sig själv som en duktig, pk icke-rasist.
Så jag undrar verkligen om det för dig ser ut så att rasism knappt förekommer och det är helt absurt att tänka sig att hattanten skulle ha uttryckt något rasistiskt?
(Som sagt, jag har ingen aning om vad hattanten egentligen tänkte. Men min upplevelse är att haffar du random person på stan har du större chans att hitta en person som uttrycker sig rasistiskt än en person som läser nobelpristagare... )