Fråga om forumjargong

Det som jag tycker är tråkigt är att en del verkar inte vilja förstå. Vilket gör att man som läsare i en del trådar kan känna sig skogstokig över hur de kan få hålla på och förstöra för andra, bara för att mata sitt eget ego...

För mig tycks problemet vara att man inte lindar in sina ord tillräckligt, utan skriver man rakt fram på 3 meningar (utan omsvep och obligatoriska 5 stk A4 arks förklaring) vad man menar och som kille blir man då direkt censurerad och ifrågastälold som mindre vetande trots att alla innerst inne håller med om formuleringen...

För mig tycks problemet vara att man inte lindar in sina ord tillräckligt, utan skriver man rakt fram på 3 meningar (utan omsvep och obligatoriska 5 stk A4 arks förklaring) vad man menar och som kille blir man då direkt censurerad och ifrågastälold som mindre vetande trots att alla innerst inne håller med om formuleringen...
Det är lika för en del tjejer :angel: Man kan inte vara för rak för då är man elak eller osmidig.

Nu vet jag inte om ni diskuterar något annat än ursprungsfrågan, men är att skriva "gå och bajsa" att vara rak? :confused:
Nej det skriver jag inte i det läget,jag är vuxen (nästan) så jag skriver det jag oftast tycker tex,du är en idiot ,efter banning så skriver jag jag tycker du är en idiot.

Det är lika för en del tjejer :angel: Man kan inte vara för rak för då är man elak eller osmidig.
Hellre det än en lång utläggning med långa meningar som aldrig tar slut med ordvändningar som ingen förstår utan att läsa om flera gånger. Jag gillar kort och kärnfullt!

En fördel är ju att ha koll på forumets regler. Personliga påhopp är sällan tillåtna, och det gäller oavsett om man har åsikten eller inte. Så det handlar knappast om att "vara tvungen att linda in saker" utan att följa lagar och regler.

Att jag tycker någon förtjänar en käftsmäll ger ju inte mig rätt att slå personen. Det är väl en självklarhet att formuleringen är viktig, oavsett vad åsikten bakom är.

Om en användare på ett forum skrev "gå och bajsa" till en annan användare, och du med säkerhet vet att denna användare menar "du är dum i huvudet" (dvs det är ingen intern jargong mellan två användare), tycker du att upphovsanvändaren till frasen bör bannas? Eller räcker det som "straff" att inlägget blir raderat?

Jag menar inte Flashback eller dylika slakstrattar nu utan ett modererat forum. Beakta vilken jargong du vill ha på ett forum som du besöker ofta.

Three strikes and you´re out - är väl ett ok upplägg? Varning 1. Varning 2. Avstängning.

På vilket sätt leder det någon kommunikation framåt att skriva "Du är en ****" ? Fullständigt meningslöst.

Att blanda ihop tydlighet och rakhet i text med rätten att förolämpa/förminska varandra förstår jag inte. Blir ditt budskap tydligare för att du får kalla en annan person **** ?

Jag tycker att "skit ner dig" är rakare.

Ja, det känns lite oklart om det med "gå och bajsa" menas att en ska röra sig och bajsa samtidigt, eller om en ska gå till en mer avskild plats först och sen lätta på tarmtrycket.

"Skit ner dig" känns mindre tvetydigt om poängen är "du bör bajsa så att din avföring får kontakt med andra ytor av din kropp än anus".

Ja, det känns lite oklart om det med "gå och bajsa" menas att en ska röra sig och bajsa samtidigt, eller om en ska gå till en mer avskild plats först och sen lätta på tarmtrycket.

"Skit ner dig" känns mindre tvetydigt om poängen är "du bör bajsa så att din avföring får kontakt med andra ytor av din kropp än anus".
Det kanske är forumet på tarm.nu du modererar? I så fall kan ju de flesta varianter vara fullt godkända.

På vilket sätt leder det någon kommunikation framåt att skriva "Du är en ****" ? Fullständigt meningslöst.

En personlig klassiker: någon skrev just Du är en ****. När flera då påpekade Hördudu, den samtalstonen har vi inte här så motiverade hen: Men hon ÄR ju en ****!

Hen tyckte alltså bara att hen uttryckt en objektiv självklarhet :D (Modereringen höll inte med ;))

Flashback :laugh: Gå och bajsa är rena kärleksförklaringen i jämförelse. Uttryck som jag särskilt burit med dig därifrån är
*yrkeskorkad
*ditt sjukskrivna mähä
*kioskmongo.

Har inte vågat använda dem här, dock :cool:
Alltså jag läste precis något av det roligaste jag har sett på flashback. En moderator(!) klämde till en användare med "Hur får du ihop det här, ditt neddrogade vrak?". :rofl:

HAHA. Arrogansen i att tro att ALLA håller med en om det man skriver men bara LÅTSAS ha en annan åsikt. Måste vara himla praktiskt att ha den synen, ska anamma det själv :D
Jag som trodde ALLA inte håller med en och därför har annan åsikt, så det är alltså fel? :eek:
Att ALLA är ute efter att ifrågasätta minsta lilla en skriver och leka besserwissrar.

Så fel man kan ha. :angel:

Att direkt förutsätta att uttalandet berodde på att författaren var svart känns som greppande efter halmstrån för att få med ett (långt ifrån uppenbart) rasistiskt motiv = duktighetspoäng. Att känna sig tvungen att bara spy ur sig och lägga sig i vad någon läser på t-banan förstår jag dock inte heller. Är det så svårt att bara knipa käft och ta tanken ett varv till i huvudet innan man uttrycker sig muntligt eller skriftligt?

Att direkt förutsätta att uttalandet berodde på att författaren var svart känns som greppande efter halmstrån för att få med ett (långt ifrån uppenbart) rasistiskt motiv = duktighetspoäng. Att känna sig tvungen att bara spy ur sig och lägga sig i vad någon läser på t-banan förstår jag dock inte heller. Är det så svårt att bara knipa käft och ta tanken ett varv till i huvudet innan man uttrycker sig muntligt eller skriftligt?

Vad personen haft att reagera på är bilden eller titeln? Morrisons boktitlar: De blåaste ögonen, Sula, Solomons sång, Tjärdocka, Älskade, Jazz, Paradis, Kärlek, En välsignelse och Hem. Det går ju inte att konstatera säkert att det var bilden hon reagerade på, men att kalla det gripa efter halmstrån tycker jag är rätt desperat i sin tur. Jag har svårt att tänka mig att du menar att sådant inte händer, att folk inte faktiskt häver ur sig rasistisk skit mot människor med uppenbart ickesvenskt utseende? Det kan du bara inte tro?

Krönikan handlar inte specifikt om rasism heller, utan just om fenomenet att folk vräker ur sig sina ofiltrerade tankar som om det vore helt OK. Bland annat rasistiska tankar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka