Fråga om att se

Sv: Fråga om att se

Rikkan skrev:
Jag tycker att vinkel på bakhoven ser väldigt balanserad för att trava fort. Det brukar förr eller senare sätta sig i kroppen?
Jo, det är en tanke att det är hovform/verkning/balansering som gör det. Den ser ju verkligen ut att "vilja" avlasta tån men det kan lika gärna vara att den är verkad sån... Intressant :)! Men vi har ganska lite information om hästen?

Rikkan skrev:
- eller för lite energi i magen?
Jag är inte så himla bevandrad här men lär mej gärna mer.. Om vi säger att för lite energi i mag-meridian (?) torde innebära "för mycket" energi någon annstans, där symptomen syns? Eller är det där det är för lite energi som symptomen syns? Jag tänker att symptomen är länden/bakknäna men att "deficiency" (sorry, kommer inte på svenskt ord för det :o ) sitter någon annanstans? Är det så du menar?

Rikkan skrev:
Undrar om hästen har något stela framkotor?
Jo jag tänkte det när jag ritade dit de röda strecken, det stämde liksom inte överrens med bog-framkotor... Plus då spänd triceps?

Rikkan skrev:
evis, lägg gärna upp en av dom bilderna som jag skickade, så kan vi prata om henne också, utan att nämna namn -om du vill.
Här är hon!
daloma1.jpg

(sorry att bilden är suddig, men lite kanske man kan se :confused:
Den bilden var ur "bäst vinkel" så att säga)
Jag tänker att alla vinklar är till hennes fördel men nog kan man se för ögat att allt inte står rätt till ändå (om man "förbiser" att hon är ur hull alltså?). Hoppas nu att folk kan tänka sej "gå lös" på detta.... :p
(lik Stella över bakknä - atrofierad muskulatur/"överrörlig"/artros??)

Rikkan skrev:
(Jag har exteriör protokoll från visningen på henne)(men det borde kanske inte ligga på barock, utan nån annanstans?)
Det är nog sant att det hör hemma någon annanstans.... Hästvård??

Senast ändrad:

ååååÅå Jag hinner inte kolla nu, men visst är det en klockren Alm svarten!! Min Almsvaretn är en liten kopia på denna ;)

Återkommer.

Å, ang. bilden som tråden handlar om så måste jag säga att jag beundrar halsen!!! Oj,oj, (Är lite svag för kortare halsar.)
Men är det människan på bilden som är pytte liten eller är hästen jätte stor?

Ang. ny bild:
Ja, kan du inte lägga in den där istället? Vi sabbar kanske denna tråden om vi börjar yra om andra...?

Oj, det där var mycket för mej, måste sätta mej o tänka på vad jag läser men jag tycker det är kul, man lär sej alltid nått nytt.

Ställ gärna frågor om hästen om det underlättar. Jag har en fråga om hur man bygger upp länden? Sen undrar jag vad mer energi i magen betyder? Jag har fölbilder på det lilla djuret oxå som jag kan scana in o lägga in i tråden.

Han är förresten efter.Stjärnriddaren.ue.Greivin

Men fortsätt gärna att spekulera och kom med tips o råd om hur jag ska träna för att bygga upp honom så bra som möjligt för hans skull.

Här kommer lite fler bilder. Tog med föl bilder för att ni ska kunna försöka komma underfun med hans krokhas. Kommer även en bild på honom som 4-åring.
fabbebebisuppstlld.jpg

1 månad o tio dagar gammal.
Fabbesombebis.jpg

Samma som ovan.

Fabbeuppstlld4r.jpg

Fyra år, precis när jag fick hem honom.

Kolla även hovarnas vinkel o jämnför med bilden jag satte in tidigare, på denna bild från när han är fyra är han nästan nyskodd, men då har inte min hovslagare gjort nått på hovarna då han blev skodd precis innan han flyttade till mej.
Är det någon skillnad?

Ojdå, inte något Alm Svarten?
Inte registrerad eller?

Angående länden så är det en hel vetenskap, hur man bygger upp "den" (hela kroppen måste förstås byggas). Är nog delvis det hela idén med olika utbildningstrappor mot samling bygger på :).

Mer energi i magen - jag kan ju inte svara för hur Rikkan menar, men jag tror det är så att hon utgår från en holistisk syn/Traditionell Kinesisk Medicin där man pratar om energier.
Se till exempel i Inte_Ungs piaff-tråd (tror jag?), där har Carola skrivit om Mag-meridianen. Bakknän och länd är ganska sammankopplade, en svag länd ger svaga bakknän och tvärsom.
Samling kräver rätt mycket styrka just vid bakknän och länd, och det är ju förstås en rätt svår avvägning mellan att stärka och att bryta ner.

Jag vill säga att jag tycker det ser ut som en fin häst!!
(insåg att det blev mest felsökande i mitt tidigare inlägg.)

Kul med flera bilder!
Spontant - jo, den är krokhasig även på fölbilderna men där har den riktigt fina linjer och en bra länd. Bättre på den nyaste bilden jämfört med 4-åringsbilden (hur gammal är hästen nu?) tycker jag spontant. Den ser ut att vara ganska "spänd" i mage/rygg och korsmuskulatur på 4-åringsbilden, den ser "lugnare" ut i muskulaturen på den "nyaste" bidlen (den första du la in).
En liten tanke - kanske är den utåtvinklad i höftlederna på 4-åringsbilden, ställer ut knäna lite. Är den kohasig? (fråga till alla; är det så att krokhasighet och kohasighet "ofta" följs åt? Varför?)
Men nånting konstigt är det med krokhaserna ändå, tyvärr är jag för okunnig för att gissa mer :confused:

Min tanke med hovarna är att han står under sig både bak och fram.

Han ser ut att ha väldigt höga trakter fram och jag gissar på att strålen inte är jätte-utvecklad. Vad som är hönan och vad som är ägget är svårt att säga, men onda trakter (pga svamp och röta i strålen) ger att hästen avlastar (står under sig med fram) och sliter då så att han får höga trakter (för att avlasta det onda ännu mer).

Jag har själv en sådan häst som haft problem med strålen (inte alltid uppenbart) och stått under sig fram (och spänt triceps). Nu har jag börjat få ordning på strålen, men jag har också lagt om träningen lite. Trakterna börjar komma ner och han står inte längre under sig särskilt mycket.

Varför han står under sig bak kan vara svårt att säga. Kan vara knän-länd som evis säger, men det kan också sitta i hoven. Därför kan det vara intressant att se bilder :)

Går han barfota?

CL har skrivit jätte bra förklaring om magens meridian på Inte Ungs tråd om Piaff som finns här på forumet. Se gärna där.

Hur läge har han gått med dom befintliga vinklarna på sina hovar?
Vad har hästen för normala vinklar?

Hur stor är hästen?

Jag tränar ländryggen genom skritt; styrka och smidihet, gymnastik (markarbete, löslongering) och skogsträning på mina hästar.

Kohasighet kan även bero på att hästen inte har musker nog, har jag märkt. Vissa kan stå som Charlie Chaplin men när man väl börjar träna upp baken så rätar dom på sig och blir raka.

Han går inte barfota och jag tror inte att han har ont i sina hovar och han har inte/har aldrig haft några problem med dom tex röta osv. Men här kommer bilder på en hov.
ihfram.jpg
[/IMG]
vframsidan.jpg
[/IMG]
vfram.jpg
[/IMG]

Ja, jag tycker att det är skillnad på hovvinklarna.
Nu har jag inget mätverktyg eller ritproram så att jag kan kolla vilka vinklar han går med men jag tycker att vinklarna ser lite mer naturliga ut på bilden där han är brunare och smalare, tån ser iaf länger ut.
Vad har hovslagaren sagt när han verkat nu? Vad är hans motivering med dagens vinklar?
Om du ser på bilden på den lilla märren som evis lagt in så ser du där att hon har något naturligare vinklar på sina fötter. Kanske då åt motsatt håll istället? Långa tår?

Hästen får svårt att svikta och röra sig elastiskt när den går med en typisk trav-skoning dvs. höga trakter både bak och fram och korta tår. Det sliter onödigt på knän och kotor.
Men man ska givetvis inte radikal förändra en häst som gått med räta vinklar under en längre tid, utan man bör då ta det millimeter för millimeter.

Rikkan skrev:
CL har skrivit jätte bra förklaring om magens meridian på Inte Ungs tråd om Piaff som finns här på forumet. Se gärna där.

Hur läge har han gått med dom befintliga vinklarna på sina hovar?
Vad har hästen för normala vinklar?

Hur stor är hästen?

Jag tränar ländryggen genom skritt; styrka och smidihet, gymnastik (markarbete, löslongering) och skogsträning på mina hästar.

Han är ca 160+, mätte honom förra vintern med brodd o då var han 162 men jag tror han har växt lite. Han är nu 6 år.

Angående hovarna så vet jag inte vad jag ska svara då jag inte har studerat dom, men du kanske kan se lite på dom bilder jag precis la in, finns fler på dom andra hovarna om du vill se.

Ja, han ser stor ut! :)

Han ser ut att har fin hovkvalitet, men det är omöjligt att svara dig korrekt ang. vinklar utifrån bilderna, jag har inte rutin nog och vill inte ge mig in på nått sånt på nätet.
Det är bästa är att du för en vettig dialog med din hovslagare, den som faktiskt skor din häst.
Strävar han mot att få naturliga vinklar?
Vad är motivet bakom hans arbete med just din häst?
Kan din häst gå barfora eller är den för tung?

Jag har sett många kallblod som står precis som din häst, med ungefär samma vinklar på sina fötter, -racer vinklar, så jag tror inte att det har med strål-ömhet att göra i första hand, som tidigare nämdes.

Han ser relativt frisk ut i strålen och "öppen" i trakten, så där ligger nog inte problemet. Dock är trakterna ordentligt höga och tån "avhuggen" vilket gör att han belastar tån ännu mer (du ser att skon är betydligt mer sliten i tån än i trakterna) och då står under sig mer vilket påfrestar framdelen mer.

På bilden framifrån ser du också att han är väldigt utfluten på sidorna, istället för att vara en rak linje från kronrand till marken är det som en skidbacke. Genom att raspa på utsidan (som är gjort, fast mer längre fram på hoven) så minskar man belastningen "utåt" och kan hindra mer hovvägg från att dras ifrån lamellerna.

Som Rikkan säger är kortandet av trakterna inte något man gör i ett naffs, om inte hoven själv vill det.

Prata med din hovslagare och se vad han har för motivering till att hålla trakterna så höga.

Om jag hade kunnat ha honom barfota skulle jag ha haft det, men jag testade släppa honom på bete utan skor o det funkade ca 1 vecka sen hade han börjat slita upp sin gamla hovskada som ser ut så här:
hframsidan.jpg
[/IMG]

När han var tre så lekte han med sina hovar(som vanligt), denna gång på ett badkar, vet inte om han vält badkaret o skärt sej på en vass kant(bodde inte hos mej då)men han hade typ skurit av hela ballen. Så nu har han ett snyggt ärr där och eftersom att det blev en ärrbildning så sitter inte en del av hoven i hop med resten som du kanske ser.

Då är det osmart att laborera eller utsätta honom för barfota tester, ifall han har ärr och skada, skulle jag tro.
Jag noterade defekten på 4 års bilden och undrade ifall det va en skada eller bara lera på hoven som skuggade.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I stallet möts en stor variation av personer som alla har ett eget sätt att motiveras till hästarna och miljön. Vissa elever hjälper...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama