fråga: linfrö, måste man koka

H

hästgalna

måste man koka krossad linfrö innan man ger det till hästen?? räcker det inte att bara blöta den några timmar , det gör man ju till sig själv. :d urk!

Sv: fråga: linfrö, måste man koka

Jag har lärt mig (på Strömsholm) att linfrö ska blötläggas i kallt vatten minst 12 timmar innan man fodrar med det. Jag har gjort så i ca 10 år och tycker att det fungerar utmärkt!

Snart kommer säkerligen många inlägg som hävdar motsatsen... :smirk:

Jag gör såhär: Tar vattenkokaren i stallet och häller på kokande vatten, det får sedan stå en timme eller så. Tror inte det spelar någon roll om det är kallt eller varmt ( går säkert fortare om man har varmt bara) vatten, bara det får stå och dra till sig och bli sådär snuskigt slemmigt :crazy: :D

Fast numera ger jag linfrökli istället så slipper jag allt dessa pill.

När vi har gett det så har vi hällt på varmt vatten och låtit stå minst en timme. Man ser när det svällt klar. På så sätt kan man göra ordning det direkt när man kommer till stallet. Sen när man är klar med allt man ska göra så är linföet klart att ge. :smirk:

Inte kokande vatten, men varmt vatten. :idea: Det kokande vattnet tar inte bort giftet, det gör det bara overksamt men magens syror KAN avktivera det igen. Hett vatten förstör dock giftet.

när jag jobbade inom vården så var det HETT sjudande vatten som gällde, sedan skulle det stå och "gegga" ihop sig ett par timmar
(ca 2) på svag värme.sedan kunde man ge det kallt eller varmt efteråt.

måste ju va liknande till djur,
att man var tvungen att koka var att linfröna inte skulle svälla i magen.

Rumpnissen skrev:
Inte kokande vatten, men varmt vatten. :idea: Det kokande vattnet tar inte bort giftet, det gör det bara overksamt men magens syror KAN avktivera det igen. Hett vatten förstör dock giftet.

Men det kokande vattnet blir ju varmt om det får stå en timme eller så? :confused: ;)

Det har du iof rätt i men om du först gjoort giften inaktivt kan det inte förstöras. Måste förstöras från början.

Det är vad vi lärde oss av våran foderagronom. (heter det så??)

Blötlägga i kallt vatten går bra, giftet löser sig i vattnet. Men man kan inte fodra med blötläggningsvattnet! Kokar du fröna "dunstar" giftet och det går att fodra med dem.

Det jag lärt mig är att giftet frigörs av kokande vatten, därför ska linfrö blötläggas i kallt vatten.

Hm intressant att det finns så många olika åsikter om det hela... Jag brukar hälla på varmt vatten och låta det stå ett par timmar innan jag blandar det i hästarnas mat.

Var på kostseminarum med Fredrik Paulun och frågade om linfröna.
Han sa att för att bli av med giftet ska linfröna blötläggas så de öppnar sig (blir geggiga).
Men giftet var flyktigt och i så små mängder att han inte trodde det spelar någon roll. Vi kan äta dom som dom är på filmjölken...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
578
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattraser bomba mig med info