fråga från nyfikten ang. apendix

Prefab Sprout

Trådstartare
Ni kunniga inom westernavel ;), vilka är de största/viktigaste skillnaderna mellan en apendix och en "ren" quater? Om pappan är en allroundstammad häst och fölet är tänkt att vara allround "gör" det mindre då om mamman är fullblod än om man vill ha en reiner? Kanske en mysko fråga....

Sv: fråga från nyfikten ang. apendix

Hejsan!

Jag har själv ett appendixföl, så kände att jag kunde svara ;)

Nej! :)
Det som det handlar om eg. är tanken bakom aveln, precis som inom den "renrasiga" quarteraveln. Fullbod finns ju även de i flera olika modeller, precis som quartern. I ärlighetens namn så påverkar det mest vilken exteriör den lille har, inte mängden fullblodsblod. Min egen lilla dam har en hel del ko och merellermindre allroundstam, många appendix idag avlas väl mest inför hunter och dyl (Wrang, Sorrel!! Rätta mig hemskt gärna om jag har fel, ni kan det här bättre än mig!).

Beroende på exteriör, steg och skalle så kan en appendix lämpa sig lika väl för pleasure som för reining, trail eller team penning. Alla quarters har ju en viss mängd fullblodsblod, som du säkert vet. Det jag personligen tycker är lite humor är att när "vi" med appendix har lyckats samla tio aqhapoäng så har vi inte längre en appendix quarter utan en "renrasig" quarter.

Intressant, det där med aqha poäng hade jag ingen aning om, hur fungerar det då, flyttas de från apendixet då och in i det "riktiga" registret?

Hahaha ja du Bew du har så rätt att man blandar in fullblodet för att få en bra hunterhäst har ju med steget att göra, man vill få fram ett graciöst, svävande och vägvinnande steg. Man kan ju också ta in fullblod på en individ som har ett markbundet steg och på så sätt få den mer "svävande".

Man får dock inte glömma bort att alla fullblod kanske inte passar inom Appendixaveln utan man ska se med kritiska ögon på det fullblod man väljer att avla på och ha i baktanke - vad ska jag ha fölet till?!

Idag finns det en hel del hästar som tävlas i sverige som är/var appendix ex. på detta är bla Ankie Olssons Snappy som har gått väldigt bra inom trail, horsemanship, hunter och pleasure(kan ha glömt nån gren är inte hundra säker) och sen har vi i reining samt koklasser - Dudes Muddy Boots som i grund är en Appendix. Båda dessa hästar är idag "rena" Quarters då dom har tjänat ihop sina poäng och därmed har fått flytta in i det rena registret:laugh:

Tjena igen!! Jo, dom finns redan med i det "riktiga" registret - men har ett x framför sitt reg nummer och det lilla x:et försvinner på magiskt vis när de tjänat ihop sina aqhapoäng. *fniss* Visst är det alldeles Underbart med vissa avelsregler?

Precis som sorrel säger så är det inte alla fullblod som passar in i quarteraveln, och det kan vara lite som att blanda äpplen med päron om man har otur - men har man tur så kan man få en alldeles underbar häst! (Bla. så var det väl 2007 års worldshow champion i nån av otalet halterklasser som var appendix vill jag minnas... ska leta reda på hans hemsida) Och sorrel ska du absolut lyssna på när det kommer till appendix, tankar bakom aveln och så vidare i en halv oändlighet.. (bara ett tips i alla välmening.. :))

Sorrel: Det finns fler appendix där ute än man tror.. även om aqhamagin kanske trollat bort deras lilla x.. *fliiiin*

Tack för svar Sorrel, jag vet ingenting om detta (och mitt motta är Bättre att fråga och verka dum än att förbli dum ). Vad ska de kritiska ögonen titta på hos fullblodsstoet?

Än så länge, ja... Han har inte hunnit med så mkt.. 2007 var han fortfarande åring.. ;) Så han är två i år och kommer väl visas under ryttare nästa sommar om jag fattat det hela rätt. Han står till förfogande för pleasure och hunterdamer så jag skulle tro att det är pleasure och hunter rakt av på honom i framtiden.

Ja du Bew det finns en hel uppsjö med appendixar men jag tog dessa som exempel då jag tror att folk faktiskt känner till dom......

Ännu en skillnad förutom x:et är att appendix har gula reg.papper medans quartern har blå....

Ja visst kan en appendix fungera precis som en quarter, inom hunterklasserna så är de flesta som tävlar i world show just appendix...och jag har ju själv en appendixhingst som jag tror mycket på inför framtiden. Han är snart 2 år och stod reserve champion på Harvest - ska tilläggas att han inte är en halterhäst men ändå väldigt snygg exteriört (om man frågar mej då :D).

Kram Sorrel

:rofl: haha ja, det visste jag ju egentligen.. Guuula papper var det ja :D

Visst är han fin din grabb!! Men med den faderslinjen så ska han fanken vara det med :P

Det är spännande det där med appendix egentligen. Och hur få det är som verkar veta vad som gäller för dom med, bara den där kommentaren som min bebis uppfödare fick "Det är väl inga appendix va? För det vill jag Inte ha, det ska vara Riktiga quarters..." hon skulle bara veta att det var appendixbebisen som såldes först :rofl:

Man upphör aldrig att förvånas.. :angel:

Ni kunniga inom westernavel ;), vilka är de största/viktigaste skillnaderna mellan en apendix och en "ren" quater? Om pappan är en allroundstammad häst och fölet är tänkt att vara allround "gör" det mindre då om mamman är fullblod än om man vill ha en reiner? Kanske en mysko fråga....
Vad jag vet så används appendix gärna i barrelrace o polepending i USA pga att de är kanske lite lättare o smidigare. Själv har jag en med fullblodsmamma som sprungit i in 1,5 milj. och en pappa med Doc Bar stam och det blev en kanonfin kuse med mkt massa och supersteg.

Blev lite nyfiken nu. Har vi några hingstar i sverige som är hunteravlade? Känns som om det mesta är reining eller pleasure i huvudsak. Har inte funderat så mycket över huntern förrän min dotter började rida mitt sto (quarter) men vägrar westernutrustningen :D , hon vill ha engelsk utrusting. Det gjorde att vi började kika på hunter under saddle. Såg att många hästar där har ett helt annat utseende än vad man är van med. Många högbenta och smäckra, vackra enligt mig. Men är huntern så stor i sverige?

Det finns en renavlad hunterhingst i Sverige som jag personligen hoppas mycket på. Den är ung, blir 3 nästa år och ägs av Åsa Kümmerling. Flashy All The Time heter han, stor och "fullblodig". Det är den enda renavlade hunterhingsten jag vet om iallfall.

Intressant, är hunter något som kommer mer i Sverige? Vad är det för mankhöjd på hunterhästarna ungefär, de jag såg på youtube såg stora och långbenta ut :)

Intressant, är hunter något som kommer mer i Sverige? Vad är det för mankhöjd på hunterhästarna ungefär, de jag såg på youtube såg stora och långbenta ut :)

Ja, alla nsba grenarna (de vi har här dvs) är så sakteliga på frammarch och det börjar komma lite mer hästar som är specialicerade åt antingen hunter eller pleasure. Innan var det lite "samma sak" men utvecklingen går framår,här med! :)
Många hunters är upp mot 170 cm i mankhöjd, finns hingstar i USA som är över 180 men det ser jag inte riktigt vitsen med. Man ska inte stirra sig blind på mankhöjdar heller tycker jag då det är rörelserna och exteriören som är det viktiga men huntern ska givetvis vara ganska hög jämförelsevis, för att få det långa vackra benen med det svepande rörelsemönstret :love:

I Sverige kan man dock forfarande rida både hunter och pleasure (bla) på hög nivå om man har en bra häst! Det är inte fel det heller! :)

Än så länge, ja... Han har inte hunnit med så mkt.. 2007 var han fortfarande åring.. ;) Så han är två i år och kommer väl visas under ryttare nästa sommar om jag fattat det hela rätt. Han står till förfogande för pleasure och hunterdamer så jag skulle tro att det är pleasure och hunter rakt av på honom i framtiden.

Den har hasten:
http://www.theperfectoutcross.com/Profile.html
Han är föd 2006? vann World Champion 2007 och han betäcka 22 sto innon han är 3 år!
Inte dålig för en Ihopp Plucked Broiler!
Den är Ren Quatern Pure Show!
Arizona

En otroligt vacker Appendix denna herre.....:love:

Visst är hunter på framfart i sverige det är bara att kolla hur mycket större klasserna har blivit på de senaste 4:a åren. Antalet medlemmar inom NSBA har oxå ökat en del så vi är många som hoppas på att det kommer en generationsväxling med fler bra hästar som också är mer renavlade hunters. :bump:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 840
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 049
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 416
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • reservdelar till klösträd