Fråga angående bete som får EU-bridrag

J

Jacky

Hej,

Vi har fått höra att vi eventuellt får använda ca 5ha bete av en bonde. Nu är det så att bonden får EU bidrag för marken för att INTE använda marken. Bonden säger att han har hört talas om att EU reglerna har ändrats och att marken nu även får användas till betande djur, vilket man inte fick innan, plus att han behåller rättigheten till bidraget.

Någon som vet något om det eller vet var jag kan hitta information på nätet om det stämmer?

Skulle vara perfekt om vi får använda marken till bete och bonden får behålla sitt bidrag:) :banana: Men vill vara säker!

Hoppas på svar,
Jacky

Sv: Fråga angående bete som får EU-bridrag

Jag vet att det är ändrat men inte var du hittar uppgifter om det. Tidigare fick bönderna trädesbidrag på ca 2 300,-/hektar om det inte användes men nu får dom arealbidrag på ca 1 800,-/hektar vad dom än använder marken till. Dessa siffror är vad som gäller här men kan kanske variera i landet.

Det jag tidigare år "lånat" från grannen har jag betalt 2 300,-/hektar för men fr.o.m. i år kostar det mig 500,-/hektar. Jag betalar mellanskilnaden på den nya och gamla ersättningen för min betesmark.

Va, får man inte mer om man håller marken öppen? Eller gäller det bara viss mark?

Stallägaren som har kor säger att det är där pengarna ligger i att hålla kor (köttdjur), så det kan ju inte vara såpass små summor.

Tack för alla svar.
Nu har jag ringt med Länsstyrelsen och tyvärr får vi inte använda marken som bete förrän den 1e september. Det har att göra med storleken på gården. Är åkermarken = eller > än 32 ha då måste man ha en viss procent som utagen mark där man får bidrag till. Är det uttagen mark får man inte ha betande djur till 1e september. Är åkermarken mindre än 32 ha får man också har trädesmark dock får den användas till betande djur.

Tyvärr alltså....men bättre att veta hur det fungerar innan man gör hagar :)

Tack
Jacky

Jag ville ju inte spekulera och frågade därför var jag ska vända mig till för att få svar på frågan. Eftersom jag inte är bonden i frågan och inte är svensk heller har jag lite svårt ibland att veta vilka myndigheterna man ska vända sig till. tack för svaret att ta kontakt med länsstyrelsen, gjorde det och svaret på frågan kan läsas ovanför.

Jacky :)

Ursäkta mitt lite korta svar innan. Jag ser nu när jag läser det igen att det ser lite tråkigt ut.

Vad jag menar är att det ofta ges råd och gissningar till höger och vänster här på forumet. Man kan inte tro på allt. i vissa fall är det bästa att söka informationen direkt vid källan, i detta fallet Länsstyrelsen.

Det här med EU-stöd är så komplicerat så även om jag anser mig veta mycket om det så vågar jag knappt svara. jag vill inte riskera ge fel råd som sedan kan bli dyra.

Det finns många bra broschyrer man kan beställa från jordbruksverket. Om inte annat kan man hitta stöd för lite av varje och kanske öka sina inkomster!

Hej hej:)

Håller med dig att man ska gå till källan och fråga dem som kan det här. Du har rätt i att det ges råd höger och vänster som ibland kan känna som gissning.

Även om ditt svar var kort....den var ju bra för nu kom jag till stället där de kunde ge mig svaret:) Så tack :)

Jacky :)

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar bli rådlös och orkeslös angående stallägarens hagar. Stallägaren får EU-bidrag för marken. Så jag antar att bidraget är för...
Svar
3
· Visningar
1 455
Senast: Tacitus
·
Ekonomi & Juridik Hej allihopa! Jag tänkte fråga er kloka här och disskutera endel frågor som jag har angående betesbidrag, behöver massa hjälp vill lära...
Svar
17
· Visningar
6 151
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Jag har hittat helt underbar mark som ägaren vill utarrendera. Det handlar om ca 5-6 ha betesmark och 2-3 ha skogsmark. För betesmarken...
Svar
5
· Visningar
3 898
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Måste bara fråga er som har egna gårdar och antagligen sitter och fyller i blanketter om EU-bidrag: Är det så att man kan ange att en...
Svar
4
· Visningar
2 443
Senast: Litenvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama