Fråga ang våtvarmt omslag

E

-erica-

Min häst fick ett spiktramp här om dagen. Hon äter penicillin då hon även har feber och har boxvila åtminstone fram till fredag.

Veterinären tyckte att jag skulle lägga ett våtvarmt omslag runt hoven som ska sitter över natten. Nu till frågan, jag läste ett ett sådant omslad ska sitta i max 8 timmar. Det funkar ju inte. Om jag lägger omslaget det sista jag gör innan jag åker från stallet, ca 20.00 och tar bort det 7 på morgonen.
Borde det vara ok?

Sv: Fråga ang våtvarmt omslag

Visst. Ta varm jodopax till omslaget. Surra gärna ensilageplast eller likanande runt så det håller värmen!

Plastpåse, linda och silvertape runt har funkat när vi behövt använda oss av våtvarmt omslag!
Lycka till! :)

Plastpåse, linda och silvertape runt har funkat när vi behövt använda oss av våtvarmt omslag!
Lycka till! :)

Ta gärna en lite grövre plastpåse, typ svart sopsäck. Massor med bommul eller fetvadd och se till så att jodopaxen inte blir för stark (den ska likna äppeljos i färgen).

trådkap
Ensilageplast! Tack för tipset:banana:
När min häst hade våta omslag körde jag med vanliga plastpåsar massor av silvertejp o de gick ju sönder hela tiden.

Det går även att ha gjutesäck, men det kan vara lite svårt att få tag i.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 616
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 345
Senast: Messy
·
Övr. Hund Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser...
2
Svar
35
· Visningar
6 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka