Fråga ang resultat!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Nu är jag inte så jätte insatt i travet,men har en ponny som är utlånad och som tävlas i trav.
Satt och kollade igenom resultaten från Jägers igår och i min ponnyn sista lopp stor det (2rapp) ..och starförbud ..någon vänlig själ som vill förklara vad "2rapp" betyder och om det isf är anledningen till starförbudet.
Och före hans namn i båda loppen var där ett r ..

Hur länge gäller isf detta starförbud?

Inga fler dumma frågor nu :crazy: ..tack för hjälpen :bow:

//Becka

Sv: Fråga ang resultat!

Det betyder att han har blivit rapporterad för orent trav. Om hästen har blivit rapporterad i två eller fler av de senaste fem starterna och dessa är inom en åttamånadersperiod får hästen inte anmälas inom 7 dagar och friskintyg måste uppvisas senast i samband med anmälan.

Startförbudet gäller alltså tills friskintyg uppvisas.

D.v.s att man måste ha vet. ute som skiver intyg då eller?
Gäller fortfarande resultaten från loppen? och blir han följdstruken till andra lopp han redan är anmäld till?

Jag tror det brukar vara allmän undersökning samt böjprov och sedan körprov. Alltså veterinären vill se hästen för vagn i tävlingmässigt tempo.

Resultaten gäller, och ja, han blir struken i de lopp han redan är anmäld till.

men det skiljer sig lite från ponny och storhäst också. Det stod inget om att de krävde friskintyg på din ponny . Jag vet att innan räckte det att en vetrinär skrev ut ett intyg att hästen inte var halt.Men jag var inne och kollade på sptf sida och då stod det så här.
Rapporteringsbestämmelser
Gäller fr.o.m. 2005-01-01

1. Bandomaren skall direkt efter avslutat lopp till måldomaren meddela eventuellt gjorda diskvalifikationer för galopp eller passgång samt rapporteringar för orent trav.

2. För ponnyer som de senaste 8 månaderna rapporterats två eller fler gånger i de 5 senaste starterna (kvalificeringslopp räknas som start) gäller följande:
Ponnyn får startanmälas tidigast 7 dagar efter senaste rapporteringen (ex. ponny som rapporterats en söndag får startanmälas tidigast nästkommande söndag). Vid startanmälning skall företes ett veterinärintyg, som utsäger att något hinder inte föreligger för ponnyns tävlingsdeltagande. Ponny som vid tidpunkten för den andra, tredje osv. rapporteringen redan är startanmäld till annat lopp får inte starta i detta.

3. Blir ponny rapporterad i uttagningslopp, eller startar i 2 lopp samma dag och blir rapporterad i det första, avgör måldomaren i samråd med banveterinären och bandomaren om ponnyn skall få starta i final, consolation eller övrigt lopp under tävlingsdagen.

4. Ansvaret för att ponny ej startanmäles i strid mot ovanstående bestämmelser åvilar hästens ansvarige tränare. Vederbörande är skyldig att efter varje start underrätta sig om huruvida ponnyn rapporterats för orent trav eller ej.

5. Observera att ovanstående bestämmelser ej hindrar måldomarnämnd eller banveterinär att vidtaga åtgärder utöver de ovan nämnda.

Dokument uppdaterat 04-12-10

Hur menar du att det skiljer? Det står ju att den ska ha ett veterinärintyg, är inte det samma sak som ett friskintyg? Det kan ju skilja i vad som krävs för att få ett friskintyg men det kan ju skilja mellan olika veterinärer också.

Hur blir man annars av med ett startförbud?

*S* jo men jag skrev ju sen att jag inte visste *ler* och gick in och kollade och att det stod så här .... som jag skickade vidare.
Men de hade faktistk missat att skriva det i resultatet att han behövde friskt intyg.

Men du behöver inte göra ett kröprov vad jag vet av dem som har fått sådant på sina ponnyer så det är väl där de skiljer sig .....

Liknande trådar

S
Trav Jag själv är inte ett dugg insatt, och inte är jag heller intresserad egentligen. Men nu när jag har en egen fd travare, så skulle...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: serious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka