Fråga ang. hästvård på Bukefalos..

Sv: Fråga ang. hästvård på Bukefalos..

Vad du har upplevt och läst, vet inte jag. Nu ska jag skriva något med all respekt alla veterinärer, så är långt ifrån alla bevandrade inom just foder av någon märklig orsak.:confused:
Min erfarenhet av det sträcker sig INTE här inom forumet, utan i verkligheten och främst vid fång. Men har även undrat vid andra tillfällen när männsikor dristat sig att fråga för sina hästars räkning.
Analys? Vad ska den vara bra för? Det kan väl räcka med 3-4 kg hö, hästen är ju fet ändå och behöver banta.:confused:

Nej, på den frågan tycker jag inte att svaren är värre här än i verkligheten. Det finns flera riktigt duktiga inom foder, som tar sig tid att svara lite då och då på samma sätt som under hästvård där både veterinär och hovslagare florerar.

Men fortfarande gäller regeln, att alltid kontakta veterinär först då hästen är sjuk. Om någon har missat det, så står det högst upp på sidan hästvård.

Mängder av trådar och frågor dyker upp här på hästvård där T.S. i första hand söker sina svar från forumets medlemmar i stället för hos Veterinär/hovslagare och jag har länge funderat på vad detta beror på???

Är det så att forumets aktiva medlemmar har större kompetens än dagens Veterinär/Hovslagare innehar eller vad beror det på att man här ställer frågor och tar tacksamt emot svar och litar blint på det den svarande skriver .

Som jag har tolkat reglerna så ska i första hand Veterinär eller annan kompetent yrkesutövare utreda orsaken till traumat innan man här ber om en gratis lösning som i ett senare läge kan ge katastrofala konsekvencer.....

Meningen med hästvård är väl endå en sk "secund upinion" där man återger historik, Vetererinära åtgärder och söker andras erfarenhet av liknande trauma och rehabelitering...

Utvecklingen här börjar enligt mig bli ytterst farlig för den enskilda individens framtida välbefinnande då oroväckande många här för dagen verkar ta dessa sk "gratis" tips från forumets användare som ett "yrkesutövande svar".

Vad beror denna utveckling på???

Jag läser iofs inte alla trådar på hästvård, men jag vill vända på det och tycker man ska fundera i stället på de svar som TS får i tråden. så fort man svarar har man ett ansvar.

Ibland kan det till och med vara ett ganska starkt ifrågasättande trots en behandlande vet.

Jag håller med övriga som skrivit att nätet är en utmärkt källa att få svar på olika erfarenheter gällande olika skador, men man måste vara klar nog i knoppen för att selektera själv. Det tror jag de allra flesta är.

Jag läser iofs inte alla trådar på hästvård, men jag vill vända på det och tycker man ska fundera i stället på de svar som TS får i tråden. så fort man svarar har man ett ansvar.

Vad menar du med ansvar? Det är trots allt hästägaren som har ansvar för att hästen får den vård den behöver. Detta är ett diskussionsforum. Sen kan man ju tycka att personer som inte besitter kunskap i ett visst ämne borde hålla tyst. Men då vore det inte längre fritt fram för diskussion och utbyte av erfarenheter.

Även om det är ett forum för diskussioner, så anser jag att man alltid har ett ansvar för dels hur man utrycker sig, och dels hur man påverkar den som läser.

Sedan är det ägarens ansvar att se till att hästen kommer under rätt vård.

Vad menar du med ansvar? Det är trots allt hästägaren som har ansvar för att hästen får den vård den behöver. Detta är ett diskussionsforum. Sen kan man ju tycka att personer som inte besitter kunskap i ett visst ämne borde hålla tyst. Men då vore det inte längre fritt fram för diskussion och utbyte av erfarenheter.

Jag håller med dig om att det är hästägarens ansvar.
Det är också klart att man ska kunna skriva även om man inte är helt säker. Annars blir det ju inte ett diskussionsforum så det håller jag också med dig om. Jag tycker att diskussionerna är både viktiga och intressanta.
Men om man är osäker så tycker jag att det är bättre att skriva det i så fall. Det brukar jag göra, på olika sätt. Jag sitter inte och påstår ngt som jag inte är säker på. Tänk om ngn inte förstår bättre än att följa mitt råd och hästen blir dålig. Det finns tyvärr än del personer som dessutom kan envisas med att de har rätt även om det är aldrig så fel. Det vet vi ju allihop.

Även om det är ett forum för diskussioner, så anser jag att man alltid har ett ansvar för dels hur man utrycker sig, och dels hur man påverkar den som läser.

Jag tycker att man bör tänka sig för innan man svarar så som jag nyss skrev. Men jag tycker inte att man har ett ansvar för det man skriver på ett forum. Detta är ju dessutom ett forum där man är anonym. Ingen som läser här kan veta vem ngn annan är. Man måste inte tvunget tro på ngt bara för att det står på internet. Det borde vara en grundläggande insikt som alla människor borde ha erhållit.

Med din formulering kan man lätt tolka det som att det är användarnas fel om jag som hästägare inte agerar på rätt sätt, fast jag utgår ifrån att det inte var avsikten. För då blir det som att skylla ifrån sig, det var ert fel att det gick så här.

Hästägaren har ALLTID ansvaret, och har skyldigheter att agera utifrån det.

Vad du har upplevt och läst, vet inte jag. Nu ska jag skriva något med all respekt alla veterinärer, så är långt ifrån alla bevandrade inom just foder av någon märklig orsak.:confused:

Tyvärr så räcker inte elva terminer till allt man skulle vilja kunna. Det är många områden som får för lite utrymme i utbildningen. Veterinärutbildningen går mot en ren medicinsk inriktning och så måste det nog vara eftersom utvecklingen inom djurmedicinen går framåt. Jämför läkare, hur många läkare är dietexperter eller ens experter på människor i allmänhet utom rent medicinskt?

Det finns andra yrkesgrupper som är betydligt bättre utbildade inom foderlära och bör syssla med det, som klinikveterinär bör man ha en sådan person på sin kontaktlista.

Jag antar att de flesta veterinärer här på forumet skriver i egenskap av privatperson och inte i sin yrkesroll.

Det som vore önskvärt ang just veterinärer vore att de oftare tyckte 'det där är inte mitt område och jag känner mig inte kompetent nog att svara på det. Ta kontakt med en parasitolog/agronom/etc'. Nu tänker jag ffa på parasitbekämpning där många veterinärer är ute och cyklar långt i det blå, och ger råd som går tvärs emot ALL tillgänglig kunskap och forskning idag.

Och jag kräver inte en veterinär ska 'veta allt', men jag tycker det är alldeles för få som helt sonika säger 'det där är inte min starka sida'. Mött ett fåtal, alla heder åt dem, men de borde vara flera.

När jag ändåd elar ut kängor borde de bolagsanslutna 'foderstatsberäknarna' utrotas och få andra arbetsuppgifter med. Apropå råd helt uppåt väggarna..

När jag ändåd elar ut kängor borde de bolagsanslutna 'foderstatsberäknarna' utrotas och få andra arbetsuppgifter med. Apropå råd helt uppåt väggarna..

:bow::bow::bow:
Håller helt med!
Stackars hästar vars ägare litar på dessa människor som bara vill sälja sitt eget foder utan en tanke på att hästen förmodligen inte behöver det alls utan i stället mer grovfoder.

Det som vore önskvärt ang just veterinärer vore att de oftare tyckte 'det där är inte mitt område och jag känner mig inte kompetent nog att svara på det. Ta kontakt med en parasitolog/agronom/etc'. Nu tänker jag ffa på parasitbekämpning där många veterinärer är ute och cyklar långt i det blå, och ger råd som går tvärs emot ALL tillgänglig kunskap och forskning idag.

Och jag kräver inte en veterinär ska 'veta allt', men jag tycker det är alldeles för få som helt sonika säger 'det där är inte min starka sida'. Mött ett fåtal, alla heder åt dem, men de borde vara flera.

Jo det är svårt, jag är varje dag glad att jag valde en annan väg än den kliniska. Få djurägare vill att en veterinär skall säga att vissa saker inte är dess starka sida, få djurägare accepterar att en veterinär inte kan "allt". Det är nog lätt att fastna i gamla hjulspår.

Men om man är osäker så tycker jag att det är bättre att skriva det i så fall. Det brukar jag göra, på olika sätt. Jag sitter inte och påstår ngt som jag inte är säker på. Tänk om ngn inte förstår bättre än att följa mitt råd och hästen blir dålig. Det finns tyvärr än del personer som dessutom kan envisas med att de har rätt även om det är aldrig så fel. Det vet vi ju allihop.

Jo. Jag håller med. Tyvärr kommer ofta de mest tvärsäkra råden från de med minst kunskap. Som Krims skriver är veterinärer/hovslagare/kiropraktorer som vistas på forumet här i form av privatpersoner. Det, tillsammans med det faktum att någon klinisk undersökning inte går att utföra, gör att även de yrkeskunnigas svar kan vara fel. Allt som berör gissningar av en enskild hästs diagnos är och förblir just gissningar och spekulationer. Man måste alltid lita på behandlande vet/hovis i första hand och ta alla råd här med en nypa salt och SJÄLV LÄRA SIG ATT SKILJA UT DET SOM ÄR VETTIGT.

Jo det är svårt, jag är varje dag glad att jag valde en annan väg än den kliniska. Få djurägare vill att en veterinär skall säga att vissa saker inte är dess starka sida, få djurägare accepterar att en veterinär inte kan "allt". Det är nog lätt att fastna i gamla hjulspår.

Fast jag upplever snarare att djurägare får mer förtroende för den veterinär som säger att han eller hon inte behärskar området till fullo, men väl kan åta sig att höra med mer kunniga kollegor. Däremot avslöjas de som hummar fram ett någorlunda svar ganska snart!

Absolut att det är svårt. Folk brukar undra varför jag inte blivit/blir veterinär. Svaret har varitd etsamma under alla år: Jag skulle inte palla djurägarna...

Men, min erf är som Esters, att de veterinärer som 'erkänner' att de inte är att jämställa med oraklet i delfi - de får respekt och förståelse för djurägarna.

Fast jag upplever snarare att djurägare får mer förtroende för den veterinär som säger att han eller hon inte behärskar området till fullo, men väl kan åta sig att höra med mer kunniga kollegor. Däremot avslöjas de som hummar fram ett någorlunda svar ganska snart!

Helt rätt i mina ögon:bow:

JAg har ju tyvärr upplrvt att de ger det intrycket men sen har ryktet kommit ikapp en. Men förhoppningsvis blir det bättre och har blivit bättre senaste åren. Och det gäller ju inte alla djurägare, jag generaliserade lite väl.

Med din formulering kan man lätt tolka det som att det är användarnas fel om jag som hästägare inte agerar på rätt sätt, fast jag utgår ifrån att det inte var avsikten. För då blir det som att skylla ifrån sig, det var ert fel att det gick så här.

Intressant.
Självklart har hästägaren ALLTID ansvaret och skyldigheten för sin häst.

Men jag som skriver, och alla andra, oavsett man är anonym eller inte, har också ett ansvar.
Både hur man tolkar ett ett inlägg, hur man formulerar sig och vad/hur man skriver.

Oavsett om det är egna erfarenheter, eller forskning. Att ex svara i en tråd på hästvård, som om man själv stod med facit i handen och emot behandlande vet, eller ifrågasätter en rehab eller behandlingsföreskrift, då har man inte tagit ansvar tycker jag. Däremot så kan man säkert med en god formulering få TS att vidga sina tankebanor.

Ex, om alla tog ansvar för hur de uttrycker sig i skrift, så funnes inga moderatorer.

Man måste alltid lita på behandlande vet/hovis i första hand och ta alla råd här med en nypa salt och SJÄLV LÄRA SIG ATT SKILJA UT DET SOM ÄR VETTIGT.

Jag håller med dig men det är just det sista du skriver som inte är så lätt alla gånger.
För mig är det självklart att lita på de veterinärer, hovslagare som jag anlitar. Jag anser att jag betalar för att få ta del av deras kunskaper. Men tyvärr fungerar det inte riktigt i verkligheten alla gånger. Alla veterinärer tex är inte insatta i det senaste om fång. I alla fall inte en av de veterinärer som vi ofta anlitar. Sedan har jag full förståelse för att veterinärer inte kan allt om allting. Jag kan definitivt inte allt om det som jag nog borde kunna i mitt eget yrke. Det är ganska orimligt att tänka sig. Men det är en annan sak som kanske inte hör till denna diskussionen. Jag förstår också att det är omöjligt att ställa diagnos på ett forum.
Men det sista du skriver:
Ärligt talat så tror jag inte att det är så enkelt alla gånger att skilja ut det som är vettigt. Det kräver en hel del kunskaper av den som ska göra det. Jag undrar hur många som har dessa kunskaper. När det gäller medicinska termer så tappar jag bort miog ganska snart. Däremot har jag andra kunskaper som gör att jag känner mig ganska trygg med vem jag ska tro på. Men alla har säkert inte det.

Senast ändrad:

Håller med dig! SJÄLVKLART är det hästägaren som till sist har ansvaret.

Men jag tycker också att man trots det kan tänka på hur man uttrycker sig och hålla sig till ämnet - det som TS ville diskutera!

Och det är ju det vi gör, om det inte har framgått menar jag.;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka