Sv: Fråga ang. hästvård på Bukefalos..
Din tråd är ett bra ex,,, därför att du vill diskuttera strålbenshälta och det känner du säker mkt väl till att det finns drygt 25 olika
trauma som orsakar strålbenshälta.. Då förstår du säkert oxå att det det behövs lite mer ingående fakta avseende just vilket ligament,sena,börsa,skelettdel,benställning,belastning,utredning för att det överhuvudtaget ska leda tråden till andras erfarenheter av just det specifika strålbensproblem du vill föra diskuttion om...
Nej, eftersom jag skulle vilja ha en diskussion om strålbenshälta generellt. Som du säkert (?) vet så är inte ens behandlande veterinär alltid medveten om hur många av strukturerna som är skadade. Magnetröntgen för häst är ett modernt påfund. Innan fick man förlita sig på röntgen och nervblock. Så diskussionen fungerar alldeles utmärkt som generell diskussion kring strålbenshälta utan att snöa in på strålbenshälta där smärtan/hältan kommer från djupa böjsenan eller någon annanstans ifrån.
Det diagnosticeras - och slås ut - hästar i dagsläget i Sverige utan att någon inblandad vet exakt vilka strukturer som är skadade. Utan man vet att smärtan/problemen härrör från strålbensområdet, och ofta har man en röntgenbild med förändringar på strålbenet. Sen kan böjsenan ha ordentliga skador med, men det vet man inte. Hästar behandlas ändå, hästar få korrigerande beslag ändå, och det testas att kilas ändå. Osv.
Du har ju inte ens utfört en undersökning som dementerar eller påvisar strålbenshälta men endå startar en tråd i ämnet..
Var har du sett den tråden? Du bör nog gå till optikern på riktigt, som jag skrev så jag skulle vilja starta en sån tråd men avstått, för att bland annat du skulle förstöra den.
Det är helt befängt att tro att svaret på strålbenshälta är att i alla lägen sko den med ringsko så löser sig alla problem...
Vem har sagt det? Att ringsko löser alla problem? Inte jag i alla fall. Men det skulle vara vad MIN veterinär skulle rekommendera som FÖRSTA lösning om vi röntgade herrn och fann förändringar på strålbenet och/eller bedövning tog bort de yttepyttesymptom som fanns på kliniken. Nu fick han ju ringskor rek ändå, utan att vi ens hade snuddat vid tanken strålbenshälta, utan var inne på underlagskänslig. Och han blev 'som ny' med sina ringskor. Dvs, visst kan jag lägga pengar på att ta ett par strålbensplåtar nu. Endera visar de förändringar på strålbenet, då kan man än mer misstänka att problemet kommer från strålbensområdet. Eller så är rtg ren, och då vet man inte mer än i nuläget, då det fortfarande kan komma från strålbensområdet. Eller bara vara underlagskänslighet, eller för den delen vara galopperande, periodisk djungelsjuka.
Ingenting ändras av de där plåtarna. Förutom att man har något att jmf med sen om det skulle bli framtida problem.
Däremot så kan det leda till en tillfällig lösning med en glad hästägare (för stunden) för det enda som sker är att man skjuter problemet framför sig i stället för att nu ta tag i det...
Se ovan. Det finns i dagsläget inget att 'ta tag' i på annat sätt än det som redan gjorts av annan anledning.
Ta nu inte detta som ngn personlig kretik utan enbart som ett exempel för vad jag igentligen menar är att det vore ytterst olyckligt om andra användare här med misstanke om strålbenshälta läser tråden och tänker,, gud va bra jag behöver inte göra en ordentligt utredning utan endast sko den med ringsko så är alla problem lösta..
Coari - för jösse namn, har du varit i IDE senaste tiden? Hästen ÄR klinikutredd. Böjprov UA, longering alla gångarter stor och liten volt mjukt underlag UA (med kommentaren att han hade bättre trav än msvhästen som var inne innan mig), ohalt även på HÅRT underlag på stor och liten volt i skritt och trav, dock syns där att han går och bromsar fram, blir stum. Ohalt under ridprov i skritt, trav och galopp i båda varven. SLutsats - teoridiagnos underlagskänslig, rid i ridhuset/på mjukt underlag sålänge det är/var så hårt i marken som då. Jag frågade om det fanns ngt man kunde göra beslagsvägen, och ja man kunde prova ringsko eller PG. Jag bokade tid med hovis för att slå på ringskor (den tråden SVARADE du till och med i).
Dock så när jag började lägga ihop de små pyttesymptomen, och fundera förutsättningslös så skulle de kunna bero på känningar från strålbensområdet. Dock, om det skulle vara det, så skulle min vet inte rek ett dugg annat än det som redan är rek, och som gjorts. Således har jag inte dryftat teorin med henne, och inte röntgat heller, motiveringen har du tidigare. Det skulle inte göra NÅGON reell skillnad.
Och här ser DU ett utmärkt exempel på att inte döma så snabbt om en djurägare skulle skriva en tråd och be om erfrenheter kring strålbenshälta för hon/han 'tror att hennes/hans häst kanske kan ha strålbenshälta'. Det behöver inte betyda att djurägaren sitter på kammaren och leker veterinär, hästen kan vara genomgången av veterinär (och hovslagaren, och equiatrikern, och..).
Det är lite av detta problem som jag upplever i många andra trådar här på forumet, att man söker svaret här först i stället för att koncultera veterinär expertis..
Jag har full förståelse för att det finns folk som har "telefon skräck" mm,, tyvärr vet jag oxå många hästägare som blir skitförbannade när Veterinär/Hovslagare som tillfrågats eller bedömt den enskilda individen ger ett svar som inte är i närheten av ägarens egen uppfattning och den typen av användare finns här oxå eftersom dom skriver trådar där endast svar som stödjer deras personliga uppfattning stärker deras själförtroende och alla andra som inte håller med är dumma i huvudet. (Kolla det blev en punkt till slut)[/QUOTE]