Fråga ang. hästvård på Bukefalos..

Sv: Fråga ang. hästvård på Bukefalos..

Sedan är ju alla väldigt duktiga här på att skriva: ring vet direkt, ta ut et, tala med tränare, någon kunnig, utbilda dig, röntga, scinta ultraljuda allt (kanske tom trots vetkontakt där det inte ens nämnts). Alla är väldigt snabba med att påpeka att ingen är duktig nog att själv bedöma situationen. Många gånger är kanske inte hästen så himla dålig, och ändå får folk helt extrema tips (men jag är medveten om att det kan finnas allvarligare situationer också, där kanske ts borde gjort något för länge sedan).

Och att många är duktiga på det tycker jag är bra, för i forumets regler står att läsa.

Hästvård
Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Tillkalla i första hand veterinär om din häst är dålig.

Självklart rådgör man med veterinär först om hästen är dålig på något sätt, allt annat vore ju fruktansvärt oseriöst.

Men herregud - bara för att du försöker använda så många svåra ord du kan slå upp i ordboken och sen mixa dem till en obegriplig massa innebär inte att du innehar stor kunskap! När du nu ändå saxar text så ställ in datorn på stavningskontroll också:cool:

Låt folk ställa frågor och dryfta sina problem i fred - det är väl ändå ett forum?? Du verkar förutsätta att alla andra ( inte du förstås ) är lallande fånar som inte klarar att sålla de svar som skrivs här!

Jag tror det handlar om telefonskräck ;)..Nä, men allvarligt talat så ligger det nog en korn sanning i detta. Nästan hela tiden läser man..men kan man inte maila, måste jag ringa, jag HATAR prata i telefonen, OK, jag ska ringa i morgon om jag vågar. och då kan tråden handla om något ganska brådskande ärende, så även djurets vård.

Finns det verkligen folk som struntar i att ringa pga det?? :eek:
Det är ju skrämmande.

Jag har själv extrem telefonskräck och ringer bara om jag absolutabsolut måste. Om jag inte törs ringa ber jag någon annan.

Skaffar man ett djur så skaffar man sig ju automatiskt ett visst ansvar.

Jag själv har väldigt bra kontakt både med vet. och hovslagare och anser inte att man kan fråga för mycket. Jag hör genast av mig till någon av dem ifall min häst av någon anledning inte mår bra - och bör de komma ut så ber jag dem, utan att tänka på kostnader och sådant.

Men jag frågar gärna även här, eftersom här finns en massa hästmänniskor som besitter väldigt mycket erfarenhet och kunskap som jag mer än gärna tar del av. Ofta är det väldigt bra att genom buke få tankar och tips om vad någonting kan vara för att sedan ha lite idéer att bolla med vet. eller hovis. Sjukdomar, allergiska reaktioner eller skador man själv inte skulle tänka på, och som den yrkesmänniska man tar ut inte heller har erfarenhet av eller ens skulle gissa på, finns ofta att få här.

Anser jag någonting brådskande hör jag alltid av mig till hovis eller vet, men är det någonting icke-akut frågar jag gärna här först. Men återigen - jag skulle aldrig någonsin skippa att höra av mig till veterinär eller hovslagare och istället hoppas att Buke kan hjälpa mig på samma sätt som yrkesmänniskor som faktiskt kommer och ser skadan eller vad det nu kan vara.

Jag tror ofta att det är penga-brist (att fråga på Buke är ju gratis..), telefonskräck eller tanken att "jag avvaktar och ser, det kan ju knappast bli så mycket värre om hästen vilar" - vilket det förstås kan bli. Man tar helt enkelt inte sparkar, hältor, utslag nog allvarligt. Tyvärr (eller inte?) får man ofta ångra sitt val att "vänta och höra av sig om ett par dagar".

Visst händer det då och då att det kommer upp trådar som du hänvisar till.
Kanske behöver ts i de fallen få höra att de ska kontakta något proffs.

Jag är evinnerligt tacksam över att jag fick diskutera och bolla ideer när min häst var sjuk.

Under nästan 18 månader stod veterinärer som frågetecken, de provade det ena efter det andra och jag diskuterade hennes symtom här.
Det var guld många dagar att få höra att den och den hästen hade så och det var det här och det kunde botas.

Det gjorde att jag orkade lite till, en dag i sänder, lycka när det verkade som om behandlingen hjälpte och total olycka när det visade sig att det inte blev bra den här gången heller.

Jag fick så oerhört mycket stöd och hjälp här att ge min häst allt jag kunde, sjukdomar jag aldrig hört talas om tidigare blev en del av min vardag, jag kunde läsa på och försöka hjälpa min älskade häst.

Även den dagen jag fick ta det värsta beslutet av alla fanns bukes medlemmar där och stöttade.

Det är tio månader sedan hon slutade sitt liv här på jorden:cry: tack vare buke gick jag gång på gång igenom hur jag skulle göra med allt och trots att det var den värsta dagen i mitt liv så kan jag säga att utan buke så hade den varit ännu värre.
Då hade jag förmodligen valt att inte vara med, nu var jag med och jag är glad att jag var det för jag behöver inte fundera över om hon var rädd när hon dog, om hon hade ont, jag såg hennes ögon och de sa mej att hon visste, att hon inte ville finnas här mer.

Tiden efter fick jag också stort stöd härifrån, jag klarade inte av att prata med min familj eller andra, men att skriva gick bra, det spelar ingen roll hur mycket man gråter framför datorn, de som läser och de som skriver gör det för att de vill, inte för att de borde ställa upp på mej.

Oj, det här blev visst en hel uppsats om hästvårdens förträfflighet.

Visst finns det trådar här som inte borde funnits. För mig är det självklart att ringa till veterinären om det händer ngt akut eller om hästen (eller annat djur) är allvarligt sjuk på annat sätt. Men det finns många andra diskussioner här som inte handlar om sådana frågor.
Jag gick med här när min häst hade fått fång. Jag upptäckte snabbt att här fick jag svar på många av de frågor jag hade. Jag vet inte hur jag skulle ha kunnat ta reda på allt det på egen hand.
Sedan är det klart att man måste kunna sortera bort en del svar. Alla som skriver här har nog inte tillräckligt stora kunskaper för att kunna göra det. Jag tror att det är en av anledningarna till en del frågor som kanske inte borde ställas.

knapplån

Men i vetfrågor så uppmuntrar ju iaf folket här på Buke att söka veterinär, så det är ju något bra. Sen kan det ju vara bra att gå in på sidan efter man har varit hos vet för att reda ut begreppen. Eller fråga om saker som t ex svullna ganascher som nu i sommartid oftast uppstår och kan få en förklaring och avvakta och se så att det inte verkar vara något annat. Men dom trådarna som har som överskrift "Hjälp Akut" lr liknande har jag ingen förståelse för.

Blir nästan ännu mer mörkrädd över "sadelexpertligan" som talar ner sadelutprovare och passar ut sadlar över nätet som i slutändan kan ge katastrofala ryggproblem. Dessutom är deras råd enl mig till ca 80% helt fel. Sitter nog många därute och rider i för stora sadlar som tycks vara det som man mest rekommenderar:crazy:

Ja ibland blir jag också väldigt förvånad och lite rädd faktiskt :crazy:, speciellt om det kommer en fråga om en häst som är uppenbarligen sjuk.

Jag skulle aldrig i livet vända mig till t ex Buke om min häst stod med feber eller helt plötsligt inte ville äta eller dricka eller om något allvarligt hänt med hovarna etc. Givetvis är det veterinären eller hovslagaren som gäller då! :)

Men jag tycker inte det är fel att höra med andra hur de gör med saker som inte är så akuta.

Det händer ju att hästar t ex får konstiga utslag/bulor på kroppen som kan vara pga insekter eller annat och om hästen i övrigt verkar frisk och opåverkad så tycker jag det är ett bra sätt att t ex sätta in en bild här och få tips från andra vad det kan vara.

Om det däremot inte försvinner eller om hästen börjar bli allmänpåverkad av det så är det veterinären direkt.

Sen det där med hovslagaren - jag kan ha förståelse för att man vill höra andras åsikt om hovarna.

Man har kanske en hovis som säger att allt är OK men själv har man en sån där konstig "magkänsla" om att något är galet men man kan i sin okunskap kanske inte "sätta fingret" på vad som är fel?

Själv har jag en toppen-hovslagare och jag litar fullt ut på honom och skulle aldrig få för mig att ifrågasätta. Men du vet säkert lika bra som jag att det finns en del hovisar (ja, utbildade) som inte har någon som helst yrkesstolthet. De hästägarna kan säkert bli hjälpta av att få höra sina onda aningar bli bekräftade på t ex ett forum.

Både du och några av dina kollegor här på Buke har ju några gånger uttalat er negativt om det arbete ni har sett här av utbildade hovslagare :)

*kl*

Jag tror nog att de absolut allra flesta visst pratar med veterinär etc först, samtidigt och under tiden.

Men under resten av dygnets timmar och hästens sjukdoms-/skadetid så finns det oftast gott om tid att dryfta tankar, funderingar och erfarenheter med andra utan att det något vis påverkar hästens skötsel.

Man kanske BEHÖVER skriva av sig allt, funderingar som är snudd på helt irrelevanta för hur det är just nu, rädslor osv. Man vill höra solskenshistorier och behöver höra de där utgången inte varit lika bra, för att ha en chans att bearbeta lite och orka ta det tuffaste beslutet, när det behöver tas.

Hur man bearbetar, tänker och funderar är individuellt och likaså hur man kommer fram till beslut.

Jag tror nog att de absolut allra flesta visst pratar med veterinär etc först, samtidigt och under tiden.

Men under resten av dygnets timmar och hästens sjukdoms-/skadetid så finns det oftast gott om tid att dryfta tankar, funderingar och erfarenheter med andra utan att det något vis påverkar hästens skötsel.

Man kanske BEHÖVER skriva av sig allt, funderingar som är snudd på helt irrelevanta för hur det är just nu, rädslor osv. Man vill höra solskenshistorier och behöver höra de där utgången inte varit lika bra, för att ha en chans att bearbeta lite och orka ta det tuffaste beslutet, när det behöver tas.

Hur man bearbetar, tänker och funderar är individuellt och likaså hur man kommer fram till beslut.

Håller med!
Sen är det också ett sätt att dela erfarenheter. Har andra upplevt samma sak, vad gjorde man åt saken och vad ska man undvika att göra. Alla har olika sätt att lösa problem och det är kanske just dessa som kan hjälpa ens enga problem för tillfället.

KL
Jag tror o hoppas att de allra flesta söker upp det rätta för sin häst.

Men visst finns det de som pga ngn konstig grund har fått för sig att Vet. o hovis inte kan ngt alls o istället direkt tar alternativa vägar:mad:
Vet inte om det är pga ekonomin o tron att hästar alltid självläker:confused: om de får vila tillräckligt länge.

Jag har haft stor nytta av detta forum när Vet. har gått bet.

här finns folk som har haft sällsynta erfarenheter som man annars inte skulle ha kommit i kontakt med.:bow: så visst kan det vara en resurs.:banana:

*KL*

Jag tillhör kategorin som ofta framställer mig själv som totalt ovetande och ställer rookie-frågor som jag egentligen vet svaret på, inom alla möjliga kategorier här på Buke - men syftet är att dryfta ett ämne som jag söker mer erfarenhet inom, fler synpunkter och idéer. Det finns alltid nåt man har missat. Och bara för att min hästs fraktur (exempel) läkte på en viss tid eller på ett visst sätt betyder inte att nästa hästs fraktur kommer bete sig likadant.

En enda erfarenhet är inte så mycket värd alla gånger, eftersom små detaljer kan förändra ett scenario tiofalt och leda till nåt helt annat än vad man trodde från början.

Och personligen så brukar jag ha veterinären på telefon samtidigt som jag öppnar Buke för att starta en frågetråd om ämnet. Mitt senaste exempel var på kvällen 21 juli, när min hingst började bete sig konstigt och hade väldigt diffusa sympton. Medan jag pratade med en veterinär på telefon så skrev jag en tråd här och dagen efter ringde jag runt till olika kliniker - alla, både klinikerna och folket här på Buke, hade olika åsikter, idéer och tankar, men ingen hade rätt och det slutade med hingstens bortgång. Men oavsett det tråkiga som hände så uppskattar jag åsikterna här lika mycket som jag uppskattar åsikterna som veterinärerna kom med. I ett läge där ingen sjukdom eller skada passar in på symptomen så står nog alla ganska slätt, och då är några extra synpunkter från ett forum guld värda.

Finns det verkligen folk som struntar i att ringa pga det?? :eek:
Det är ju skrämmande.

Jag har själv extrem telefonskräck och ringer bara om jag absolutabsolut måste. Om jag inte törs ringa ber jag någon annan.

Skaffar man ett djur så skaffar man sig ju automatiskt ett visst ansvar.

Min erfarenhet - finns både och! :p
Har haft två kompisar med manodepression och social fobi. Varav den ena ändå hade ringt vet. efter att ha gått och grämt sig tills hon insett att det måste göras (dvs inte länge vid akuta fall men övervägt möjligheterna i icke-akuta/tveksamma fall), och en som inte ens kunde lyfta telefonen och be någon mocka åt hästen när denne inte kunde åka ut till stallet på flera dagar! :eek: Det senare har knappast med diverse mentala problem att göra utan är helt enkelt otroligt ansvarslöst enligt mig, tar man på sig ansvar för ett djurs liv får man räkna med att behöva ta även det jobbiga!

Man kan ju alltid be någon annan ringa om man tycker det är skitjobbigt. Så nej, jag tror inte det finns så många som drar sig för att ringa pga social fobi, snarare ansvarslöshet isf! :angel:

Jag själv har väldigt bra kontakt både med vet. och hovslagare och anser inte att man kan fråga för mycket. Jag hör genast av mig till någon av dem ifall min häst av någon anledning inte mår bra - och bör de komma ut så ber jag dem, utan att tänka på kostnader och sådant.

Men jag frågar gärna även här, eftersom här finns en massa hästmänniskor som besitter väldigt mycket erfarenhet och kunskap som jag mer än gärna tar del av. Ofta är det väldigt bra att genom buke få tankar och tips om vad någonting kan vara för att sedan ha lite idéer att bolla med vet. eller hovis. Sjukdomar, allergiska reaktioner eller skador man själv inte skulle tänka på, och som den yrkesmänniska man tar ut inte heller har erfarenhet av eller ens skulle gissa på, finns ofta att få här.

Anser jag någonting brådskande hör jag alltid av mig till hovis eller vet, men är det någonting icke-akut frågar jag gärna här först. Men återigen - jag skulle aldrig någonsin skippa att höra av mig till veterinär eller hovslagare och istället hoppas att Buke kan hjälpa mig på samma sätt som yrkesmänniskor som faktiskt kommer och ser skadan eller vad det nu kan vara.

Jag tror ofta att det är penga-brist (att fråga på Buke är ju gratis..), telefonskräck eller tanken att "jag avvaktar och ser, det kan ju knappast bli så mycket värre om hästen vilar" - vilket det förstås kan bli. Man tar helt enkelt inte sparkar, hältor, utslag nog allvarligt. Tyvärr (eller inte?) får man ofta ångra sitt val att "vänta och höra av sig om ett par dagar".

:bow::bow::bow:

Dock är jag fortfarande högeligen intresserade av andras erf av strålbenshälta. Jag säger inte att min herre har det, men det är möjligt att hans symptom härrörde från strålbensområdet. Jag ser dock ingen vits att i nuläget göra en röntgen eller en magnetröntgen, då det inte skulle påverka hur det behandlas ett enda dugg.

Men OM det är relaterat till strålbensområdet, skulle jag gärna vilja veta andras erfarenheter, för att veta hur det kan gå t ex.

Din tråd är ett bra ex,,, därför att du vill diskuttera strålbenshälta och det känner du säker mkt väl till att det finns drygt 25 olika
trauma som orsakar strålbenshälta.. Då förstår du säkert oxå att det det behövs lite mer ingående fakta avseende just vilket ligament,sena,börsa,skelettdel,benställning,belastning,utredning för att det överhuvudtaget ska leda tråden till andras erfarenheter av just det specifika strålbensproblem du vill föra diskuttion om...

Du har ju inte ens utfört en undersökning som dementerar eller påvisar strålbenshälta men endå startar en tråd i ämnet..

Det är helt befängt att tro att svaret på strålbenshälta är att i alla lägen sko den med ringsko så löser sig alla problem...

Däremot så kan det leda till en tillfällig lösning med en glad hästägare (för stunden) för det enda som sker är att man skjuter problemet framför sig i stället för att nu ta tag i det...

Ta nu inte detta som ngn personlig kretik utan enbart som ett exempel för vad jag igentligen menar är att det vore ytterst olyckligt om andra användare här med misstanke om strålbenshälta läser tråden och tänker,, gud va bra jag behöver inte göra en ordentligt utredning utan endast sko den med ringsko så är alla problem lösta..

Det är lite av detta problem som jag upplever i många andra trådar här på forumet, att man söker svaret här först i stället för att koncultera veterinär expertis..

Jag har full förståelse för att det finns folk som har "telefon skräck" mm,, tyvärr vet jag oxå många hästägare som blir skitförbannade när Veterinär/Hovslagare som tillfrågats eller bedömt den enskilda individen ger ett svar som inte är i närheten av ägarens egen uppfattning och den typen av användare finns här oxå eftersom dom skriver trådar där endast svar som stödjer deras personliga uppfattning stärker deras själförtroende och alla andra som inte håller med är dumma i huvudet. (Kolla det blev en punkt till slut)

Din tråd är ett bra ex,,, därför att du vill diskuttera strålbenshälta och det känner du säker mkt väl till att det finns drygt 25 olika
trauma som orsakar strålbenshälta.. Då förstår du säkert oxå att det det behövs lite mer ingående fakta avseende just vilket ligament,sena,börsa,skelettdel,benställning,belastning,utredning för att det överhuvudtaget ska leda tråden till andras erfarenheter av just det specifika strålbensproblem du vill föra diskuttion om...

Nej, eftersom jag skulle vilja ha en diskussion om strålbenshälta generellt. Som du säkert (?) vet så är inte ens behandlande veterinär alltid medveten om hur många av strukturerna som är skadade. Magnetröntgen för häst är ett modernt påfund. Innan fick man förlita sig på röntgen och nervblock. Så diskussionen fungerar alldeles utmärkt som generell diskussion kring strålbenshälta utan att snöa in på strålbenshälta där smärtan/hältan kommer från djupa böjsenan eller någon annanstans ifrån.

Det diagnosticeras - och slås ut - hästar i dagsläget i Sverige utan att någon inblandad vet exakt vilka strukturer som är skadade. Utan man vet att smärtan/problemen härrör från strålbensområdet, och ofta har man en röntgenbild med förändringar på strålbenet. Sen kan böjsenan ha ordentliga skador med, men det vet man inte. Hästar behandlas ändå, hästar få korrigerande beslag ändå, och det testas att kilas ändå. Osv.

Du har ju inte ens utfört en undersökning som dementerar eller påvisar strålbenshälta men endå startar en tråd i ämnet..

Var har du sett den tråden? Du bör nog gå till optikern på riktigt, som jag skrev så jag skulle vilja starta en sån tråd men avstått, för att bland annat du skulle förstöra den.

Det är helt befängt att tro att svaret på strålbenshälta är att i alla lägen sko den med ringsko så löser sig alla problem...

Vem har sagt det? Att ringsko löser alla problem? Inte jag i alla fall. Men det skulle vara vad MIN veterinär skulle rekommendera som FÖRSTA lösning om vi röntgade herrn och fann förändringar på strålbenet och/eller bedövning tog bort de yttepyttesymptom som fanns på kliniken. Nu fick han ju ringskor rek ändå, utan att vi ens hade snuddat vid tanken strålbenshälta, utan var inne på underlagskänslig. Och han blev 'som ny' med sina ringskor. Dvs, visst kan jag lägga pengar på att ta ett par strålbensplåtar nu. Endera visar de förändringar på strålbenet, då kan man än mer misstänka att problemet kommer från strålbensområdet. Eller så är rtg ren, och då vet man inte mer än i nuläget, då det fortfarande kan komma från strålbensområdet. Eller bara vara underlagskänslighet, eller för den delen vara galopperande, periodisk djungelsjuka.

Ingenting ändras av de där plåtarna. Förutom att man har något att jmf med sen om det skulle bli framtida problem.

Däremot så kan det leda till en tillfällig lösning med en glad hästägare (för stunden) för det enda som sker är att man skjuter problemet framför sig i stället för att nu ta tag i det...

Se ovan. Det finns i dagsläget inget att 'ta tag' i på annat sätt än det som redan gjorts av annan anledning.

Ta nu inte detta som ngn personlig kretik utan enbart som ett exempel för vad jag igentligen menar är att det vore ytterst olyckligt om andra användare här med misstanke om strålbenshälta läser tråden och tänker,, gud va bra jag behöver inte göra en ordentligt utredning utan endast sko den med ringsko så är alla problem lösta..

Coari - för jösse namn, har du varit i IDE senaste tiden? Hästen ÄR klinikutredd. Böjprov UA, longering alla gångarter stor och liten volt mjukt underlag UA (med kommentaren att han hade bättre trav än msvhästen som var inne innan mig), ohalt även på HÅRT underlag på stor och liten volt i skritt och trav, dock syns där att han går och bromsar fram, blir stum. Ohalt under ridprov i skritt, trav och galopp i båda varven. SLutsats - teoridiagnos underlagskänslig, rid i ridhuset/på mjukt underlag sålänge det är/var så hårt i marken som då. Jag frågade om det fanns ngt man kunde göra beslagsvägen, och ja man kunde prova ringsko eller PG. Jag bokade tid med hovis för att slå på ringskor (den tråden SVARADE du till och med i).

Dock så när jag började lägga ihop de små pyttesymptomen, och fundera förutsättningslös så skulle de kunna bero på känningar från strålbensområdet. Dock, om det skulle vara det, så skulle min vet inte rek ett dugg annat än det som redan är rek, och som gjorts. Således har jag inte dryftat teorin med henne, och inte röntgat heller, motiveringen har du tidigare. Det skulle inte göra NÅGON reell skillnad.

Och här ser DU ett utmärkt exempel på att inte döma så snabbt om en djurägare skulle skriva en tråd och be om erfrenheter kring strålbenshälta för hon/han 'tror att hennes/hans häst kanske kan ha strålbenshälta'. Det behöver inte betyda att djurägaren sitter på kammaren och leker veterinär, hästen kan vara genomgången av veterinär (och hovslagaren, och equiatrikern, och..).

Det är lite av detta problem som jag upplever i många andra trådar här på forumet, att man söker svaret här först i stället för att koncultera veterinär expertis..

Jag har full förståelse för att det finns folk som har "telefon skräck" mm,, tyvärr vet jag oxå många hästägare som blir skitförbannade när Veterinär/Hovslagare som tillfrågats eller bedömt den enskilda individen ger ett svar som inte är i närheten av ägarens egen uppfattning och den typen av användare finns här oxå eftersom dom skriver trådar där endast svar som stödjer deras personliga uppfattning stärker deras själförtroende och alla andra som inte håller med är dumma i huvudet. (Kolla det blev en punkt till slut)[/QUOTE]

Tror nog de flesta startar trådar medans de väntar på en veterinär tid. Gjorde det själv när min häst var halt för vi hade egentligen ingen aning om varför han var halt, hade även pratat med folk i stallet som trodde det var en rörelsestörning osv. Hos oss tar det typ 3 veckor innan du får en tid på kliniken om det inte är panik elelr om du har tur. Känns ändå bra att man kan få höra vad andra hästar fått för diagnos med samma problem. Tkr annars det är svårt att veta vad man ska säga till vet när man kmr dit, annars kan man ju endå säga att man hört att det kanske kan vara det eller det om de inte hittar nånting.

Jo, till viss del har du rätt. Det beror ju helt på hur man uppfattar forumet. Söka nya uppslag, lära sig mer, få en second opinion, läsa för att det är intressant - ja, då är det helt ok. Dela med sig av sina erfarenheter, diskutera en svår situation mm - helt ok. Men om det sitter mindre kunnigt folk "därute" och använder Buke som uppslagsverk och hemma-veterinär - då är det förstås förskräckligt. Nu får man anta att dessa människor inte i första hand hade ringt veterinär om de inte hade känt till Buke. Istället hade de kanske läst nån halvsopig hästvårdsbok och det är inte mycket bättre det.

Problemet är större än Buke´s hästvårdsforum tycker jag. Det finns folk som inte tillkallar veterinär i tid, folk som av snålhet, av oförstånd eller pga inverkan av "kunniga" stallkamrater utsätter sina hästar för onödigt lidande eller rent av fara. Absolut. Men problemet är inte i första hand Buke (utan bristen på hästkörkortstvång!?).

Man får ta hästvårdsforumet för vad det är. Alla kan svara och alla kan välja vad de ska tro på. Det kan ibland bli tokigt. Det är synd, dumt och idiotiskt av vissa med mindre kunskaper att ge tvärsäkra råd i rena veterinär (eller för den delen hovslagar-) frågor. Ibland ser man hur en ts köper helt fel råd och kan inte göra något åt det.

Jag kan ge bra hjälp irl, men även mina svar här ska tas med en nypa salt - liksom alla andras - ingen kan ställa diagnos över nätet utan att kunna utföra en klinisk undersökning och ta ev prover. Det måste man verkligen ha i åtanke! Du kan ju knappast göra en lika bra bedömning utifrån en bild på en hov som vid en undersökning av den aktuella foten. Men du kan säga att "det ser ut som", "det verkar vara", "det skulle kunna vara".

"Berätta vad ni vet om kolik" går ju däremot att svara på. "Hästen gapar när den rids" - det kan bero på det här eller det här, men för att kunna ge besked om varför just Brunte gapar måste man undersöka just Brunte.

Hoppas jag inte har talat emot mitt första inlägg alltför mycket nu... Tycker fortfarande att foderråden är värst.

Jag skulle kunna hålla med dig på en del när det gäller foder, det värsta jag har sett är nog där man vet personen är veterinär och ger råd som får en fullständigt att studsa.
Råden strider mot allt vad studier och forskning visar, så visst kan man tycka att just foder kan vara pest.
Men vad värre är, man börjar ju undra vad personen lärde sig under sina studier?????? Eller så ingick inte foderlära i undervisningen.

Man kanske inte ska vara så säker på att folk har den utbildning de utger sig för att ha?

Ofta stämmer det säkert, men de flesta agerar trots allt under anonyma nick.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka