Fråga ang. hästvård på Bukefalos..

Sv: Fråga ang. hästvård på Bukefalos..

En mycket farlig utveckling tycker jag i alla fall.

Trådar som:
Min häst har ett rinnigt öga och vill inte öppna det..
(besvaras med att köp det eller det, där eller där, funkar på min häst)

Att hästen är halt i en månad och frågan hamnar här innan veterinären rings upp är ytterligare ett typexempel.

Någon nämnde foderfrågor.
Där har det blivit värre än värst.
Min magra märr med 4 månaders magra föl går inte upp i vikt trots att dom får kvot hit eller dit.

Allt detta grundar på TOTAL OKUNSKAP om handhavandet med hästar.

Det samlas i inackorderingsstall folk, som köpt häst, eller haft häst i dryga året och dom har ingen vägledare.
Eller tja..många kan få för sig att fråga dom som är duktiga att rida..
Men vem säger att dom kan häst?

Den som har den halta hästen kan ju få rådet att rida loss den i 20 högervarv..typ.

Det duger inte att tro att man kan nåt om man har ridit på ridskola i 4 år.
Ska man köpa häst i det läget så SKA hästen då stå..på ridskolan.
DÄR finns det, oftast kompetent personal som man kan rådgöra.

Man köper inte en häst och ställer den ihop med kompisens häst (vars ägare inte heller kan något) ute i någon loge med två ihopspikade boxar.

Det är synd att inte körkort på häst är ett krav.

AM

Trådar som:

Att hästen är halt i en månad och frågan hamnar här innan veterinären rings upp är ytterligare ett typexempel.

Min magra märr med 4 månaders magra föl går inte upp i vikt trots att dom får kvot hit eller dit.

Det samlas i inackorderingsstall folk, som köpt häst, eller haft häst i dryga året och dom har ingen vägledare.

Den som har den halta hästen kan ju få rådet att rida loss den i 20 högervarv..typ.

Man köper inte en häst och ställer den ihop med kompisens häst (vars ägare inte heller kan något) ute i någon loge med två ihopspikade boxar.

AM

Underbart bra svar,, även om vi inte alltid här har förstått varandra och varit lite oense så har du här "kardan",,,,, Jag är enastående överens med dig!!!

Trådar som:

AM

:bow::bow::bow::bow::bow:
underbrat skrivet håller med dig!

Trådar som:

Just "ögontrådarna" har jag reagerat på, då min "gammeltant" hade problem med ögonen varje sommar i flera år (inte nu längre tack vare cushingmedicin, det var där problemet satt för henne) så jag har, på gott och ont, fått en del erfarenhet av just det.

TS ("exempel-TS" alltså, inte denna tråds TS!) skriver då ungefär som i ditt exempel, men i de trådar där jag har varit inne har vi varit MÅNGA som talat om att ögonskador är allvarligt och att TS ska kontakta veterinär NU. Det som varit frustrerande då har varit att vissa knappt verkar ta åt sig. "Ja jag får väl ringa på måndag då" (hästen står och kniper med ögat och det rinner och det är LÖRDAG kväll ...), trots att 5-6 personer förklarat hur akut det är. Då blir man lite uppgiven faktiskt. För vad gör man när människan skriver så, och sen loggar ut? :crazy:

En annan sak som jag funderat över är att "folk" verkar ha så extremt svårt att få tag på en veterinär. Det kan väl ändå inte BARA vara "mina" distriktsveterinärer i hela Sverige som har telefontid varje vardag och övrig tid en jourtelefon dit man kan ringa? Kan de inte ta samtalet just då så ringer de upp. Vissa får tydligen inte svar fast de ringer på veterinärens telefontid, vilket jag tycker verkar jättekonstigt. Eller ÄR det så i resten av Sverige, och jag är bara extremt lyckligt lottad, med en väl fungerande distriktsveterinärsstation och ett gäng duktiga och dessutom trevliga veterinärer? Som kan massor om olika sjukdomar, håller sig uppdaterade om både det ena och det andra, och när de inte kan eller vet hänvisar till exempelvis Ultuna eller Stömsholm?

AM

Här borde jag skriva något men kommer inte på något bättre att säga än

:bow: :bow: :bow:

kl

varför förutsätta att alla som frågor något inte har kontaktat vet.?
ibland vill man ju ha synpunkter och andras erfarenhet.

självklart ska man ringa veterinären när en häst är allvarligt skadad eller sjuk.:crazy:

men det ena behöver inte utesluta det andra!

dessutom, det är alltid hästägaren som har ansvaret för hästen, samma vad någon på internet skriver. man får ju själv vara kritisk och välja att lyssna på dom råd som verkar vettiga. inte sluka allt andra skriver som den enda sanning.

Senast ändrad:

Jag måste i så fall bo på helt rätt ställe. Jag har inte behövt anlita veterinär så ofta i och för sig. Men jag har aldrig varit med om att de inte har svarat och att de inte har kunnat komma inom en ganska kort tid. Jag har undrat över det många gånger när jag läser i trådarna här.
Ett körkort för hästägare hade naturligtvis varit bra. Precis som ett för hundägare, barn (menar allvar) och annat. men det är nog inte realistiskt. Men kanske lite fler kurser i olika delar av landet som man skulle kunna gå för att lära sig det viktigaste. Jag tror fortfarande (efetr tre inlägg) att detta beror på okunskap hos en del av landets hästägare.

har heller aldrig haft problem att få tag på veterinär. dock tar det ganska lång tid innan han kommer... även när det är akut så har det tagit några timmar. men kommer gör han iaf.

kl

varför förutsätta att alla som frågor något inte har kontaktat vet.?
ibland vill man ju ha synpunkter och andras erfarenhet.

Startar man en tråd och i sitt startinlägg börjar med att delge hela historiken samt att man har kontaktat Veterinär redan innan man startat tråden så har man utrett att Veterinär inte först kontaktats och då blir det en bra diskution om andras erfarenheter i ämnet..

Jag tycker det är helt fel att gå in här först med att skriva ett inlägg och be andra om sina råd och erfarenheter innan expertis har fått sin tjans att utreda traumat..

Jag tolkar den typen av inlägg som att TS förlitar sig mer på forumets användares kunskap och erfarenhet än Veterinärernas..

Att däremot secundärt här öppna en tråd och ventilera ämnet och få andra användares erfarenhet och kunskap i ämnet är jätteviktigt och bra,,, trots allt är Veterinärer bara männskliga och alla yrkesutövare är mer insatta på just sitt "special område" och alla veterinärer har olika special kompetens.

*kl*

Nu när jag har den här tråden i bakhuvudet så ser jag ju att det är hur mycket folk som helst som hämtar råd här. Senast "gult var i ögat - vad göra"?

Vad ska man göra när man läser dessa trådar där ts tveklöst borde konsultera vet istället? Ska man triangla? Och varför svarar folk annat är ring vet?

Man kan ju skriva att de ska konsultera veterinär, nu vet inte jag vilken tråd du menar. Men gult var i ögat innebär inte per automatik att jag ringer veterinär, och jag kan självklart göra det men svaret blir oavkortat prova att tvätta ögat först.
Så då gör man det först, sen ringer man och får nöjet att skicka i örat, det har jag redan gjort.:devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka