främlingsfientlighet

millus

Trådstartare
En av mina söner har en vän sedan några år tillbaka. Vännen är ett par år äldre och har ett rörigt förflutet och en del problematik runt sig i dagsläget. Idag så har min son träffat denna kompis och berättade förskräckt, när han kom hem, att kompisen har nazistiska bilder i sin mobiltelefon och att vännen även uttryckt nazistsympatier dessutom har han rakat huvudet.

Vad gör jag nu? Jag har förbjudit sonen att vara tillsammans med den kompisen något mera och pratat med alla mina barn om vikten att tolerera alla människor och inte tillåta någon sorts främlingfientlighet. Men ska jag kontakta skolan och berätta vad denna pojken funderar på?

//millus
 
Sv: främlingsfientlighet

Hur gammal är pojken?

Många som hamnar bland nazister är väldigt förvirrade och har inget gäng att umgås med eller hur man ska utrycka det. De kanske inte är välkomna i det vanliga grabbgänget och blir lite utanför men bland skinnskallarna är "alla" välkomna, det är så enkelt, raka av sig håret till att börja med, sen köpa sig ett par kängor, kavla upp jeansen och köpa sig en jacka. Så har man helt plötsligt 10-20-30 nya "vänner". Fast man inte har en aning om vad man själv tycker och tänker, man åker helt på grupptrycket, allt för att ha några polare.

Jag tror den här pojken är så himla otroligt förvirrad att det är därför det blivit så här himla knasigt.

Jag hade många vänner under gymnasiet som var skinnskallar, lyssnade på vit makt musk, bar nazistsymboler. Det är bara 3 år sen vi tog studenten och ingen idag är skinnskallar, visst är lite av åsikterna kvar, men de utrycks inte.
 
Sv: främlingsfientlighet

Pojken är 14 år. Jag har ringt till rektorn på hans skola nu och varnat för de nazistiska tendenserna.

Det här är en förvirrad pojke med mycket energi. Det du skriver passar in perfekt på honom.

//millus
 
Sv: främlingsfientlighet

Försök få din son och hans kompisar att umgås med den killen, så kanske han kommer på andra tankar. Han har säkert ingen aning om vad en nazist är eller vad han har för åsikter, men snart kanske hans skinnskalle kompisar är mer värda än din son och hans kompisar, och det är då det går utför och kan bli så knasigt att de börjar slå ner mörkhyade osv. De har igentligen ingen aning om varför.


Min lillebror frågade mig när han var 12-13 vad en nazist var:

"En nazist är en sån som bara gillar sin egen hudfärg, t.ex en vit hatar en mörk eller en gul och så hatar dom de som inte tror på samma saker som dom gör"

"Aha, men då är inte jag någon nazist för jag tycker kineser är coola"


Vi hade besök ifrån EXIT tror jag de hette, en förening som hjälper nazister att komma bort där ifrån. Kanske går att söka och se om de har någon hemsida och kanske kan komma ut till skolan? Men det kanske är så att de i högstadiet, 8-9an, inte riktigt förstår vad de menar?
 
Sv: främlingsfientlighet

Jag förstår att du förbjuder honom att umgås, men jag tror inte att det är rätt väg att gå. Om din son fortsätter umgås med honom, och själv är säker i sin tro om människors värde så kommer han antingen att kunna umgås utan att falla dit, och kanske tillochmed få vännen att ändra åsikter, eller så kommer han självmnt att sluta umgås med vännen. Ungdomar påverkar ju varandra och om din son är trygg i sin övertygelse så kan det tänkas att den mindre trygga följer honom, speciellt om de umgått länge tidigare. Det kan ju vara en "nyck" som denna kille fått för sig, och som sedan inte kommer att hålla i sig. Ha en fortsatt bra kontakt med din son, och följ utvecklingen av hans ideer och tankar. Bra att du undrrättade skolan, låt oss nu hoppas att rektorer och pedagoger löser detta på ett sätt som inte gör att pojken vänder sig ännu mer mot dem bara.
 
Sv: främlingsfientlighet

Jag tror inte riktigt på det där med att förbjuda umgänge med vänner. Speciellt inte när man säger hur viktigt det är att acceptera alla människor

och pratat med alla mina barn om vikten att tolerera alla människor och inte tillåta någon sorts främlingfientlighet

Även nazister är människor med känslor, och i grund och botten ligger det något osäkert i att ena dagen vara "normal" och nästa dag vara nazist.

Jag tror det är viktigare i denna punkten att ordentligt prata med din son om nazismen och andra religioner, att förklara att förmodligen behöver hans vän stödet från din son, om din son själv ratar nazismen så bör det avgöra om deras vänskap håller, dvs antingen vill din son automatiskt inte umgås med honom, eller så inser vännen att främlingsfientlighet inte är den rätta vägen till ett bättre samhälle.
 
Sv: främlingsfientlighet

Tycker du gör helt rätt (NOT) som gör ditt bästa att isolera den här 14 åriga pojken med suspekta åsikter från folk med normala åsikter.

Låt din son umgås med den här grabben, många som tyr sig till nazistiska kretsar är unga, osäkra människor som finner en gemenskap i hatet mot någon annan. Om man sedan tar bort all möjlighet till normalt umgänge så kommer det bara leda djupare in i samhörigheten med nazistiska kamrater, då det är dom enda kompisarna som finns.
Din grabb, om han har något sånär sunda värderingar i bagaget sen innan, kommer inte att bli nazist bara för att hans kompis är det. Däremot kanske kompisen kommer på bättre tankar när han inser att det går att finna umgänge utanför vitmakt festerna.

Sen undrar jag bara vad det är för fel med att raka huvudet? Har själv varit skinnskalle sen tonåren, utan att ha märkt av några nazistiska tendenser :)
 
Sv: främlingsfientlighet

Jag tror att en första reaktion på det sonen berättade är just att förbjuda att träffa sin naziztiska kompis. För instinkten att skydda sitt barn är högre än att hjälpa den andra pojken. När man väl har tänkt lite längre och chocken har lagt sig så tror jag att man resonerar förnuftigt om det.

Däremot tror jag att det finns en poäng i det här som alla säger här, att låta sonen och nazizten umgås med varandra.
 
Sv: främlingsfientlighet

Beror väl på hur stark sonen är gentemot kamraten? Att stå emot kamrattryck kan vara svårt för en del barn, även sådana med bra uppväxt och sunda värderingar.

Att han har sunda värderingar gör ju inte att han automatiskt vågar stå för dem i alla sammanhang? Det finns ju faktiskt risk för att han blir påverkad åt "fel håll" istället.
 
Sv: främlingsfientlighet

SVARAR ALLA

Som sagt, jag förbjöd sonen att träffa denna kompis något mer. Om sonen hade velat haft en fortsatt kontakt med kompisen så skulle han ha reagerat negativt, nu blev han i det närmaste lättad! Till saken hör att det även hänt andra tråkiga saker i samband med att sonen har träffat denna kompis, saker som inte brukar hända med andra kompisar. Som exempel kan jag säga att denna grabben brukar skjuta på bilar med luftgevär och att han även har skjutit katter och fåglar med s.k soft airguns!

Jag tror inte heller på förbud. Mina andra barn har haft kompisar som jag kanske inte varit helförtjust i men jag har inte lagt mig i. Men i det här fallet handlar det om kriminella handlingar, för att hylla Hiler är faktiskt kriminellt och jag tänker göra allt som står i min makt för att hålla mina barn undan sådant. I den bästa av världar så skulle min son omvända denna pojke, men iom att han umgås med honom så riskerar jag att min son(som har sunda värderingar) dras med av grupptrycket och då säger jag bara, NO WAY! Jag överlåter omvändelsen åt någon annan!

//millus
 
Senast ändrad:
Sv: främlingsfientlighet

Om din son reagerade positivt så gjorde du absolut det bästa valet. Men i längden hade du nog inte behövt förbjuda honom heller.

Hoppas pojken får hjälp på något sätt.
 
Sv: främlingsfientlighet

Jaa, och jag önskar att jag kunde hjälpa till på något sätt! Mitt hjärta ömmar för utsatta barn och ungdomar. Dock är jag så självisk så jag inte vill utsätta mina barn.

//millus
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 383
Senast: Sar
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 033
Senast: Soapbubble
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 773
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 174
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp