Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

E

--Elin--

Hej! Jag undrar hur man ska ha fötterna i stigbyglarna när man rider?
Oftast hör man ju att hälarna ska peka nedåt och tårna uppåt. Men min kompis tränare hade sagt att man ska ha fötterna i stigbyglarna som när man står vanligt, alltså att foten ska vara rak och varken hälen eller tårna ska peka upp eller ner.

Hennes förklaring var att, tänk er när man står på marken och har tårna upp och hälen ner. Alltså när man står på hälarna, att då har vi ju ingen bra balans men när vi står stadigt mot golvet med hela foten i golvet då har vi bra balans. Hon menade att det var likadant vid ridning att bäst balans har vi när foten är rak i stigbygeln. Jag håller inte riktigt med om det men vad tycker ni? :)
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

Hälen något lägre än tån vid lodrät sits. Hälen lägre än tån vid lätt sits.
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

jag tycker din tränare har rätt i det hon säger. En ännu större anledning till varför hälen inte ska pressas ner för mycket, är att om du gör det så har du spänt hela din vad och underskänkel och tån tenderar att vinklas utåt dvs pekar utåt. Då kan du heller inte vrida om benet som du behöver göra om du ska vinkla bäckenet och sitta korrekt. foten ska vila stadigt och mjukt i stigbygeln och foten ska peka rakt fram, då får du en korrekt vinkel på benet och rider korrekt med bäcken och höfter.
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

Jag har lärt mig att fotsulorna ska vara lodräta, men det är inget jag har fäst mig så mycket vid. Folk har ju t.ex. olika långa hälsenor och vadmuskler. När man inte hoppar blir ju hälarna lägre eller i samma höjd som tån om man har "rätt" stigläderlängd. Men för att komma ned i sadeln i dressyren kan det hjälpa att tänka "upp med tån" (istället för "tryck ned hälen" - dvs försöka sitta genom att stå upp). Poängen är att man ska släppa ned benet(och inte trä foten genom sigbygeln;)).
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

Jag håller med din kompis tränare. Att trampa ned hälen ger bara spänningar i övriga sitsen och man kommer inte ned i sadeln ordentligt.
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

Jag tror att det där med att "trampa ner hälen" är något man får lära sig som nybörjare för att inte sitta och klämma med benen och istället dra upp hälarna. Det blir ju lätt så när man är ovan och spänner sig, och då kör ridlärarna hårt med att de eleverna istället ska trampa ner hälarna ordentligt. :)

När man sedan kommer vidare med ridningen och slappnar av mer i sadeln behövs inte det tänket längre, eftersom foten då hänger som den ska av sig självt, dvs avslappnat och ganska vågrätt.

Samma fenomen som gör att man lär sig att slänga fram innerskänkeln långt fram i galoppfattningarna; ett sätt att få nybörjare att skjuta fram inner höft. Det som kommer som en liten diskret hjälp när man blivit duktigare...
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

stigbygeln på fotbladet, trampdynan bakom tårna. Sen är det viktigt att ha svikt i fotleden. Tårna får inte paka ner utan bäst känsla tycker jag man får om man tänker något upp med tårna. då kommer man i rätt läge utan att spänna sig.
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

När jag hopptränade mycket förr så var det ett himla tjat om att trampa ner hälarna så mycket det gick för att få balans. Hade då ridit i i ca. 8-9 år och var ingen nybörjare.. :d
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

Är det någon som tittat i tex. tidningen Galoppmagasinet? Eller de bilder som Galoppbilder visar? Sättet man har fötterna i stigbyglarna varierar nog lika mycket med sysselsättning och person. Det som betraktas som felaktigt i en disciplin är helt rätt i en annan. Det viktiga är väl närmast att man själv känner att man har tryck och balans i stigbyglarna. Det kan aldrig någon annan göra åt en. Och i slutändan är det ändå bara en del i helheten. Hur håller man tyglarna, hur står man, hur sitter man. Hur långa stigläder, vilken typ av stigbyglar...
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

Jag tror inte din galopp bransch kan vara särskilt illustrativ till TS fråga, handlar det om annat än galopp sport är skänkelns placering rätt vesäntlig på ett annat sätt än du är inne på.
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

:rofl::rofl:



TS:
Du har redan fått svar. Ibland kan instruktören vilja att du överdriver lite för att sedan komma i rätt position naturligt.

Detsamma med folk som rider i stolsits - med skänkeln för långt fram - då kan du få rida med skänkel överdrivet tillbakadragen ett tag för att "hitta rätt" sen.

Hälen något nedanför tån i lodrät sits, men inte nedpressad.
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

Hej! Jag undrar hur man ska ha fötterna i stigbyglarna när man rider?
Oftast hör man ju att hälarna ska peka nedåt och tårna uppåt. Men min kompis tränare hade sagt att man ska ha fötterna i stigbyglarna som när man står vanligt, alltså att foten ska vara rak och varken hälen eller tårna ska peka upp eller ner.

Hennes förklaring var att, tänk er när man står på marken och har tårna upp och hälen ner. Alltså när man står på hälarna, att då har vi ju ingen bra balans men när vi står stadigt mot golvet med hela foten i golvet då har vi bra balans. Hon menade att det var likadant vid ridning att bäst balans har vi när foten är rak i stigbygeln. Jag håller inte riktigt med om det men vad tycker ni? :)

Jag har också problem med det. för min fötter är stel.:(
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

Jag tycker att man alltid ska ha en tendens att trampa ner hälen och sedan ska man kunna anpassa sig efter situationen. Tex om hästen drar iväg så vill du inte åka fram med överlivet utan sitta emot och då kan det vara bra att spänna magmusklerna samtidigt som man trampar lite extra i stigbygeln.

Dessutom vill man ju ha en så stadig underskänkel som möjligt så att man inte irriterar hästen och då är det också bra att trampa ner hälen.

Och vid hoppning och galopp i fältsits - mer hältramp!
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

Jag tycker att man alltid ska ha en tendens att trampa ner hälen och sedan ska man kunna anpassa sig efter situationen. Tex om hästen drar iväg så vill du inte åka fram med överlivet utan sitta emot och då kan det vara bra att spänna magmusklerna samtidigt som man trampar lite extra i stigbygeln.

Dessutom vill man ju ha en så stadig underskänkel som möjligt så att man inte irriterar hästen och då är det också bra att trampa ner hälen.

Och vid hoppning och galopp i fältsits - mer hältramp!

Säger samma. Bra tramp i stigbygeln ger en stabilare skänkel. Stå på tå i terrängen hade nog varit väldigt jobbigt i längden dessutom så tenderar det att man faller lite frammåt
 
Sv: Fötterna raka eller vinklade i stigbyglarna?

Jag tror inte din galopp bransch kan vara särskilt illustrativ till TS fråga, handlar det om annat än galopp sport är skänkelns placering rätt vesäntlig på ett annat sätt än du är inne på.

Galoppbranschen är väl knappast min. Men vill man utvecklas är det aldrig fel att lära sig flera discinpliner. I det stora hela trycker man ner hälarna eller har foten vågrät lika mycket inom galoppen som inom annan ridning (dock beroende på vilken längd man har på stiglädren). Förutom när man rider finnish...

Den stora skillnaden idag är annars hur man rider med stigbyglarna vinklade framåt (insidan fotvalvet och fram mot lilltån) för att få en bättre balans...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 652
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Hur jag än försöker så lyckas jag aldrig få rätt position på mina fötter. Upptäckt att jag spänner min fot. Jag har efter en...
Svar
15
· Visningar
1 301
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
3 968
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp