Sommartid kan man ju ha diverse ballerinaskor och/eller sneakers och såna finns ju från nån hundring. Det viktiga är väl att inte stänga in fötterna i samma skor dag ut och dag in, utan att kunna variera, så att de hinner luftas ur ordentligt. Förutom att det är bra för fötterna, så är det också bra för skorna.

Jag kan inte ha sånna skor, jag måste ha fotvänliga skor med ordentlig sula.
 
Strumpor skulle jag före slå tränings tunnare strumpor som ventilerar och inte håler kvar fukten. Jag använder Kari traa’s sockor ”tåfis”
25kr paret. De tvättar jag på 60 grader och funkar jätte bra.

Jag får jätte lätt fotsvamp vid ena lilltån som jag inte kan röra efter en fraktur. Den limmar i mot sin tåkompis.
Så torkar torrt med papper som sista torkning efter handuken efter dusch, byter ofta sockar och går ogärna i för varmaskor om det är varmt ute eller inne.

Bambu håller kvar fukten i strumpan och det är mums för fotsvamp. I vart fall de jag har testat. Har testat olika märken på bambustrumpor från två olika sportaffärer på träning och långvandring och som vardags strumpor hela dagen, de är Ingen hit. Men som varma mysstrumpor på kvällen framför tv ja då var de helt ok.

Mina långdistans gummiskor ventilerar bra och det finns flera modeller och märken.

Hoppas du får bukt med fotsvampen. Har du rast ta av dig skorna, torka fötterna om du kan wc papper eller servett funkar utmärkt och byt gärna sockar.

Hoppas det går över.
Min fetning. Då var det inte bambu du provade. Fullkomligt omöjligt för bambu har inte den egenskapen som material. Blandning med bomull/annat möjligtvis men inte bambu.
 
Strumpor skulle jag före slå tränings tunnare strumpor som ventilerar och inte håler kvar fukten. Jag använder Kari traa’s sockor ”tåfis”
25kr paret. De tvättar jag på 60 grader och funkar jätte bra.

Jag får jätte lätt fotsvamp vid ena lilltån som jag inte kan röra efter en fraktur. Den limmar i mot sin tåkompis.
Så torkar torrt med papper som sista torkning efter handuken efter dusch, byter ofta sockar och går ogärna i för varmaskor om det är varmt ute eller inne.

Bambu håller kvar fukten i strumpan och det är mums för fotsvamp. I vart fall de jag har testat. Har testat olika märken på bambustrumpor från två olika sportaffärer på träning och långvandring och som vardags strumpor hela dagen, de är Ingen hit. Men som varma mysstrumpor på kvällen framför tv ja då var de helt ok.

Mina långdistans gummiskor ventilerar bra och det finns flera modeller och märken.

Hoppas du får bukt med fotsvampen. Har du rast ta av dig skorna, torka fötterna om du kan wc papper eller servett funkar utmärkt och byt gärna sockar.

Hoppas det går över.

Då ska jag kolla efter sånna strumpor! Hemma går jag i princip alltid barfota, men eftersom mina fötter typ kräver jogginskor, så kommer jag alltid ha problemet med att det blir för tätt. Mina "sommarskor" har mesh över, så de är bättre men när det är 40 grader i bussen så är ju i princip allt för varmt.
 
Sammanfattning då.
Måste köpa minst 4 par skor till, måste ha 3 par till sommaren och 3 par på vintern för att få bäst cirkulation. Om jag hittar billigt, så kostar det ca 500 kr styck, dvs skor ska inhandlas för minst 2000. Sen ska jag köpa enbart ullstrumpor, de ligger på ca 100 kr paret om de ska vara bra. Jag behöver minst 7 par för att klara mig en vecka. 700 kr för strumpor. Så 2700 kr för att få bort och hålla borta fortsvampen?

Det kostar uppenbarligen multum att ha friska fötter.

Vilket fruktansvärt drygt svar.
Jag upplever att alla som tipsat i tråden har kommit med kloka och relevanta råd, många i linje med det som står på tex 1177.se

Du verkar inte vara särskilt mottaglig för råd eller försök att få bort svampen. Det är du som bett om råd och tips, men avfärdar alla direkt, för att det minsann inte passar dig. Mycket svårt för mig att veta att du HATAR sandaler...
Vore nog bra att kontakta läkare, men jag har svårt att tro att denne kommer med helt andra råd än de i tråden.
 
Jag kan inte ha sånna skor, jag måste ha fotvänliga skor med ordentlig sula.
Kan en lösning vara att du byter skor när du har satt dig i bussen och byter igen när du går ur? Då kanske sandaler kan fungera?

Jag funderade lite på hur många skor jag har. Ett par stallkängor, ett par stallstövlar för de dagar då det är blötare än jag vill gå i med kängor, ett par skor jag går ut och går i när det inte är halt och ett par med fasta brodd och ett par "åka till stan" skor. Samma uppsättning sommartid. Jag köpte nyligen nya vandringskängor och nya stövlar till stallet. Det gick på 750 kr totalt. Jag har stora problem med mina fötter och måste ha skor som verkligen sitter bra och andas så ingen billig skit, därav vandrarkängor till stallet. Just nu finns det mycket sådant på rea. Samma med vanliga gympaskor. Jag köpte asicsskor igår för 599 kr/par på rea, löparskor som jag använder både till att gå ut och gå i och till stan.
Skor är dyrt men du måste ju inte köpa alla på en gång. Börja med ett par till för säsongen.
Så dyra ullstrumpor skulle inte jag heller köpa. Jag köpte ett 12-pack arbetsullsockar i ull i höstas för 200 kr. Toppenbra är de. Samma med bambustrumpor, de brukar ligga på 100 kr för fem par. Jag googlar runt, kollar reor osv. för sådana pengar som över 100 kr för ett par sockar har jag helt enkelt inte.
Att byta sula i skorna ofta så att den ena verkligen får torka medans den andra används kan också vara en bra hjälp.
 
Glömde tillägga att precis som det står i trådstarten, så har jag behandlat flera gånger.
Behandlar du skorna med eller sticker du bara ned fötterna i samma infesterade dojjor och kör på som vanligt? Då är det inte konstigt att du får tillbaka svampen. Utöver den personligt hygieniska aspekten så tillkommer ju att du lätt kan sprida och smitta andra. Vet inte om katter kan få fotsvamp men hästar lider ju stora kval när de fått svamp i hovarna vilket jag skulle klassa som ett onödigt lidande vilket ju i längden blir djurplågeri, så om jag var du skulle jag gå till botten med detta på allvar. Och som ovan nämner så kan det spridas i din egen kropp och du kan få svamp i organ som är viktigare än du anser dina fötter vara
Så det är lite mer än bara ditt utseende som spelar roll. Fungerar inte receptfria preparat så får du ta dig till en doktor
 
Det är långtifrån säkert. Jag har ett par sådana jag använder när jag slänger sopor typ numera. Det är vad de duger till som max enligt mina fötter.

Finns "miljarder" olika sneakers, vissa med kassa sulor, andra med bra sulor så det svaret säger ju noll och inget egentligen, men om man hellre stänger in fötterna i ett och samma par dag ut och dag och går omkring med fotsvamp än att prova andra, lättare och luftigare skor som inte kostar skjortan, så får man ju för all del göra det.
Det är ju inte mina fötter och jag behöver inte vara i närheten av dem som tur är, tipsade bara om att det finns billiga, bra skor som en följd på påståendet att man behöver shoppa skor och sockar för närmare 3' för att ha något att variera mellan.
 
Ja, jag har ett par skor på vintern och ett par på sommaren. Typ. Varieras lite med kängor och hemma går jag nästan alltid barfota. Köpte precis ett par nya, samma modell som mina förra. Räcker det med att variera mellan dom? De gamla håller ett tag till.

Svabbar du golven ordentligt efter behandling av fötterna? med tanke på att du går barfota hemmavid så är det ju viktigt att undvika att återsmitta sig själv direkt efter avslutad behandling
 
Men du måste ju ha fler par skor att variera mellan! Det är inte bra för varken fötter eller skor att ha samma i flera månader i sträck. Jag är ingen skonörd men jag har:

3 par sneakers/gympaskor att ha till jobb, stan och liknande.

1 par gympaskor med goretex att ha till promenader när det är lite blött ute.

Ett par snygga skinnstövlar till höst/vinter.

Sandaler hela sommaren vid varmt väder. Såna sportiga sandaler med riktig sula.

Plus ridskor och termostövlar till stallet.
 
Sammanfattning då.
Måste köpa minst 4 par skor till, måste ha 3 par till sommaren och 3 par på vintern för att få bäst cirkulation. Om jag hittar billigt, så kostar det ca 500 kr styck, dvs skor ska inhandlas för minst 2000. Sen ska jag köpa enbart ullstrumpor, de ligger på ca 100 kr paret om de ska vara bra. Jag behöver minst 7 par för att klara mig en vecka. 700 kr för strumpor. Så 2700 kr för att få bort och hålla borta fortsvampen?

Det kostar uppenbarligen multum att ha friska fötter.

Men du behöver väl inga superdyra skor för ett arbete där du sitter ned större delen av tiden, köp ett par billigare och kombinera med iläggssula för det stöd du behöver under foten, så att du kan ha ett par arbetsskor och ett par fritidsskor. Se till att byta strumpor emellan så du inte drar runt svampen. Kan tycka att det är ganska basic smittskyddstänk men har man gett upp helt så spelar det väl ingen roll mer
 
Det bästa vore väl om du kunde få gå till någon som utför medicinsk fotvård. Vet inte om det finns inom vanliga vården? Jag har gått privat men det kostar ju lite. Jag hade börjat med att ringa VC och fråga.
Sen tänker jag att du kanske kan ha andra skor när du kör så du byter någon gång om dan? Jag måste också ha bra skor som kostar en del men jag tänker att du kan ju börja med att köpa ett par. Samma med strumpor- börja med några par så blir det inte lika dyrt.
 
Finns "miljarder" olika sneakers, vissa med kassa sulor, andra med bra sulor så det svaret säger ju noll och inget egentligen, men om man hellre stänger in fötterna i ett och samma par dag ut och dag och går omkring med fotsvamp än att prova andra, lättare och luftigare skor som inte kostar skjortan, så får man ju för all del göra det.
Det är ju inte mina fötter och jag behöver inte vara i närheten av dem som tur är, tipsade bara om att det finns billiga, bra skor som en följd på påståendet att man behöver shoppa skor och sockar för närmare 3' för att ha något att variera mellan.
Jo det finns det såklart men skor för en hundring har sällan någon fotriktig bädd eller sula. Det var det jag svarade på.
 
Jo det finns det såklart men skor för en hundring har sällan någon fotriktig bädd eller sula. Det var det jag svarade på.
Ja och om man redan har problem med fötterna samt att jag har för mig att TS skrivit tidigare att hon väger lite mer- ja då tycker jag man ska ha bra skor. Det är inte vettigt att få problem med knän eller benhinnor.

Jag tycker tex Rieker har bra skor och de kan man ibland hitta på rea för kanske 3-400.
 
Men du behöver väl inga superdyra skor för ett arbete där du sitter ned större delen av tiden, köp ett par billigare och kombinera med iläggssula för det stöd du behöver under foten, så att du kan ha ett par arbetsskor och ett par fritidsskor. Se till att byta strumpor emellan så du inte drar runt svampen. Kan tycka att det är ganska basic smittskyddstänk men har man gett upp helt så spelar det väl ingen roll mer

Nej inte för körningen såklart. Jag tar ibland en promenad efteråt och därför sitter de bra skorna på alltid.
 
Men du måste ju ha fler par skor att variera mellan! Det är inte bra för varken fötter eller skor att ha samma i flera månader i sträck. Jag är ingen skonörd men jag har:

3 par sneakers/gympaskor att ha till jobb, stan och liknande.

1 par gympaskor med goretex att ha till promenader när det är lite blött ute.

Ett par snygga skinnstövlar till höst/vinter.

Sandaler hela sommaren vid varmt väder. Såna sportiga sandaler med riktig sula.

Plus ridskor och termostövlar till stallet.

Nej, jag har inte sett nån anledning till att variera mig.
 
Det bästa vore väl om du kunde få gå till någon som utför medicinsk fotvård. Vet inte om det finns inom vanliga vården? Jag har gått privat men det kostar ju lite. Jag hade börjat med att ringa VC och fråga.
Sen tänker jag att du kanske kan ha andra skor när du kör så du byter någon gång om dan? Jag måste också ha bra skor som kostar en del men jag tänker att du kan ju börja med att köpa ett par. Samma med strumpor- börja med några par så blir det inte lika dyrt.

Jag tror inte medicinsk behövs för vanlig fotsvamp eftersom den inte vållar problem. Mig veterligen går den inte under landstinget alls.
 
Finns "miljarder" olika sneakers, vissa med kassa sulor, andra med bra sulor så det svaret säger ju noll och inget egentligen, men om man hellre stänger in fötterna i ett och samma par dag ut och dag och går omkring med fotsvamp än att prova andra, lättare och luftigare skor som inte kostar skjortan, så får man ju för all del göra det.
Det är ju inte mina fötter och jag behöver inte vara i närheten av dem som tur är, tipsade bara om att det finns billiga, bra skor som en följd på påståendet att man behöver shoppa skor och sockar för närmare 3' för att ha något att variera mellan.

Man kan också säga att om man hellre stänger in fötterna i fotriktiga skor och är utan smärta istället för att använda sneakers och ha ont hela tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 953
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 651
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 721
Senast: Linn-Nora
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 941
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp