Fotosensibilitet

axel

Trådstartare
I o m att det snart är säsong igen för beteseländet så lägger jag ut ett utdrag om det.

Fotosensibilitet, "Soleksem"
E: Vissa växter. Läkemedel. Lokalbehandling. Leverskada: phylloerytrin. Ljusa

områden (ffa huvud + nedre extremiteter). Phylloerytrin ackumuleras i huden, + solljus = fria radikaler, nekros av opigm. hud.

S: Sår, i värsta fall nekroser. Alltid på opigm. hud. I Sv: före midsommar. Infl.

Smärtsamma erosioner/ulcera, krusor, mjäll, ibl. klåda, ibl. allm.påv.

d: Kontaktdermatit. Solbränna.

B: Hästen inomhus el. täcka över opigm. hud. Spontanläker. Ev. lokalt

cortison/ab-salva.
Stämmer bra det där med innan midsommar. Mina hästar insjuknade 14 juni.

Varför fick jag ingen cortisonsalva?:mad:

Sv: Fotosensibilitet

Bra initiativ :bow:

Fast vi har lååångt till betessäsongen här i norrland :angel:

En reflektion bara, förra sommaren fick alla mina tre hästar flagor och sprickor på mularna, och enligt vet var det fotosensibilitet pga att de antagligen ätit olämpliga växter då de gick på konstigt bete.

Dock har ingen av dessa hästar rosa skinn, så tydligen kan det bli så även på mörk hud.

Jag vet ju inte, men min val. valde att stå inne. Tror nog att det påverkar hela allmäntillståndet.
Även om pigmenterad hud inte blir synbart påverkad, så känns det nog.:crazy:

Min häst har mycket rosa på sin mule och det har hänt att hon har blivit flagig och bränd på den. Men jag vet inte om det är växter som påverkat eller om det är solen som bränts. Brukar i alla fall smörja in näsan i början av betet med spf. Inte särskilt populärt-men har varit effektivt!

Jag skulle nog inte heller tyckt att kortisonsalva var jättebra med tanke på hur det såg ut på din hästs ben. Kortison i något som är så sårigt känns mindre bra... Sådana här råd tas med nypa salt, individuell bedömning i varje fall måste ju till. Kortison dämpar ju inflammation men har en del andra effekter också. Det tar ju inte bort orsaken till problemen.

Jag missade nog slutet på hela historien tillslut, men visst var det leverväden som var förhöjda?
Annat bete + stödutfodra med hö för att förebygga? Plus solskydd utan PABA eller skydd på benen?

I o m att det snart är säsong igen för beteseländet så lägger jag ut ett utdrag om det.

Här har vi fortfarande en hel del snö så att det snart är betesäsong vet jag inte riktigt. Jag trodde det för ett par veckor sedan.
Min häst var svart när jag köpte henne. Nu är hon snart vit. Betyder det att hon är mer känslig nu? Jag antar det. Men hoppas inte. Det räcker så med allt annat att oroa sig för, fång ex. (Jag tror jag har frågat detta en gång tidigare men jag har glömt svaret).

Det är Du och Jag Axel ;) Eländet börjar snart, fast Chili blir som värst på sensommaren och får troligen med brännskador eftersom levervärdena har varit bra alla gånger hon har blivit inlagd...

Har redan spanat in benskydd, täcken, huva, noslapp osv osv och tackar Gudarna att jag ändå har så bar bete som jag har.

Det beror ffa på om huden är pigmenterad eller ej. Huden är ofta rosa under vita tecken, därav känsligare.

har liknande problem med min vita.. Hon blir verkligen helt rosa på sommaren och bränner sig. smorde in henne med solskyddskräm förra året på de värsta ställena men vill förbereda mig bättre i år. letar efter ett bra täcke som täcker så mycket som möjligt och som har UV skydd. har även kikat på sådana där equi chaps från Kefly tror jag det var.
Någon som har erfarenhet utav dessa? eller som kan tipsa om något bra täcke? är så orolig att det ska skava för hon har ju knappt nån päls under sommaren :(
blir till att fixa heltäckande luva med noslapp också. så tips på bra sådana mottages också tacksamt!

här är en bild på Chili från förra sommaren också:
Uppstlld070607.jpg

Tack för svar på cortisonfrågan:angel:

nu har jag ju tur med bara 2 vita ben på den ene. Har beställt benskydd från US o mössa har han ju.

Ska ha dem inne på dagarna o äta hö- som om det vore mkt broms- vilket inte var förra året:confused:. inga getingar heller.

Ja det var lite skumt! :D

på den bilden hade hon ännu inga sår utan jag lade upp den för att visa hur rosa hon blir. :) Hon fick inte enstaka sår utan mer småsåriga områden, eller vad man ska säga, på kotorna och ner mot kronränderna och i karlederna. Och så på mulen, nosryggen och lite runt och på manken. Hade även i omgångar i den översta delen av virveln i flanken. Sedan började hon bli lite flagig/mjällig i svansroten också.

Är det en bebis?
Hon ser röd ut på insidan av bakbenen.
Det är nog bara vanligt soleksem.

Min Chilis sår varar, sprider sig och är allmänt äckliga, ser ut så här

Chilismugg005.jpg

Det har varit mycket värre än på denna bilden, men man får iaf en uppfattning om hur det är... Kommer på ALLA ben, ända upp över knäna och försvinner inte i första taget.

Så där får mitt sto, fast inte lika mkt:eek:
Ser hon ut så nu?

Tror att de är benägna för hudsjukdomar- de som får så.
hon har även en ink mellan frambenen som nu är minimal.
Men förra våren när hon fick ringorm, så har en liten ink utvecklats där första ringen kom.:crazy:

vid minsta lilla skav eller småsår så blir det mugg av det.
Skydd som går ner runt kotan är inte att tänka på.

Vita ben sucks!

Nu har hon varit hel i *peppar peppar* 5 månader och utan sår. Efter HBG-vistelsen sist läkte det sakta men säkert och hon har ingenting alls nu.

Fast det har varit mycket värre än det är på bilden, hela benet har sett ut sådär, bara sårskorpor...

I sommar ska hon ha eksem/flug-täcke (så himla svårt att hitta ett med UV-skydd som inte skaver, eksem-täcke skaver direkt), specialbenskydd och huva med noslapp.
På vintern har hon speciella "muggbenskydd" som jag använder med torskleveromslag under.

Visst suger vita ben, tyvärr är ju i stort sett hela min häst vit...

oj nej så illa blir det inte på min chili. Fy vad det ser ut :(
det är nog som axel säger, bara vanligt soleksem. och jag tycker att jag har problem inför sommaren :o

Vad är det för flug/eksem täcke du har? de jag har hittat som både har flug och UV skydd har rykte om sig att ge skav så jag letar fortfarande som en dåre.

Jag tycker att eksemtäckena är outstandning- sitter alltid som de ska.
Har sytt på fårskinn på bensnörena o vid manken.

Jag har beställt 2 typer av benskydd i nät- får utvärdera sen.

Ena häste jag hade i det ena stallet jag var i förut hade sådär i ansiktet, men det berodde på någon växt har jag för mej, ska forska vidare det.

Självklart ska man även hålla koll på foder för alla hästarna, ge hästarna betfor även när hästarna är på sommarbete. Motverkar både fång och eksem.

Vilka beställde du? Kan fortfarande inte bestämma mig...

Funderar på täcke också, men ska kolla på GHS och verkligen ta mig tid och känna och jämföra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka