Fotosensibilitet

Sv: Fotosensibilitet

jag har bara haft så på min ena hästs rosa nos då han gick på bete långt från mig och han inte hade solkräm på sig. smörjer med faktor 30 och sån solkräm som är för småbarn (vatten och sandfast) så är det noll problem. han är dessutom helvit..

för hästar som får så stora problem på benen tror jag på andra fel i kroppen alt. att dom ätit johannesört eller behandlats med vissa NSAID. det är Inte naturligt att en häst blir så bara för att det är sommar.. särskilt inte på benen som ju har päls.. :crazy:

är det alltså bara benen era hästar får sår på?? konstigt, skulle tro dom var mindre utsatta för solen..

Det har drabbat min häst fastän han släppts på bete efter midsommar. I alla fall de somrar när det inte regnat oavbrutet. Sår som flagar på mulen och karlederna (vita områden). Har inte upplevt någon direkt förbättring med insmörjning.

Fast det finns en skillnad. En skimmel föds med pigment och sedan bleknar den. Min häst är född vit, dvs pigmentslös, därav extra känslig.

En anledning till att min häst får på benen är för att hon har väldigt tunn päls och tunnt skinn där, hon får ju liksom brännskador. Likaså på mulen (ansiktet är brunt annars, så det slipper hon). Sedan kommer det bakterier i såren och det sprider sig och kan vandra hur långt som helst.

nja min skimmel är fläckvis rosa och grå -syns när man badar honom! men han har iofs alltid täcke.

min ena har också extremt lite päls på sin vita sock. han är rosa i karleden även på vintern... trots det inga problem med eksem/sår. att dom bränner sig på rosa mulen är ju inte så konstigt, eftersom den oftast sticker upp och får mkt sol på sig. har sett många hästar med bränd mule! men aldrig någon med brännskador på benen..

det jag menar är att det måste finnas något i/hos era hästar som gör att dom är extra utsatta för detta, alltså något på insidan som inte är som det ska.. för det är knappast normalt att hästar blir solbrända bara för att dom har vita strumpor. såå stark sol har vi inte här. :p

ang skydd så är det väl bara att linda från maj till augusti?

Linda ger värmeeksem och mina går på bete...

Vet. har förklarat för mig att min häst såklart är extrem, men trots alla prover osv så kan de inte hitta andra förklaringar än just brännskador.

Ena häste jag hade i det ena stallet jag var i förut hade sådär i ansiktet, men det berodde på någon växt har jag för mej, ska forska vidare det.

Självklart ska man även hålla koll på foder för alla hästarna, ge hästarna betfor även när hästarna är på sommarbete. Motverkar både fång och eksem.

Var i hela friden får du ifrån att betfor skulle motverka eksem??? Jag har tvärtom lärt mig den totala motsatsen...alltså att så lite sockertillförsel som möjligt på eksemhäst?

Var i hela friden får du ifrån att betfor skulle motverka eksem??? Jag har tvärtom lärt mig den totala motsatsen...alltså att så lite sockertillförsel som möjligt på eksemhäst?

Jag menar inte att det motverkar eksem, men ju mer foderbyten man gör desto mottagligare är hästarna för sånt som tex fång och eksem, det är iaf vad jag har fått lära mej..
Sen är det ju möjligt att det inte är så, alla har väl olika erfarenheter.

Jag menar inte att det motverkar eksem, men ju mer foderbyten man gör desto mottagligare är hästarna för sånt som tex fång och eksem, det är iaf vad jag har fått lära mej..
Sen är det ju möjligt att det inte är så, alla har väl olika erfarenheter.

Jag har också hört/läst att det är bra om man ser till så att de hästar som får sommarexem mår bra i sina magar. Men det gäller kanske inte denna typ av eksem. Det som tråden handlar om orsakas väl av kombinationen av vissa växter och solljus?

konstigt, min kan gå med skydd utan problem.

hur tänker du göra i år då? låta hästen gå på bete, utan lindor/skydd och få sår? :confused:

låter ju svårt att åtgärda om den inte kan skyddas från solen med skydd/lindor och om ni inte hittat nåt att åtgärda inifrån. det ser ont ut.. sprider det sig när det väl börjat också? :crazy:

konstigt, min kan gå med skydd utan problem.

hur tänker du göra i år då? låta hästen gå på bete, utan lindor/skydd och få sår? :confused:

låter ju svårt att åtgärda om den inte kan skyddas från solen med skydd/lindor och om ni inte hittat nåt att åtgärda inifrån. det ser ont ut.. sprider det sig när det väl börjat också? :crazy:

Du får ju läsa;) Jag ska köpa specialbenskydd för hästar med dessa problemen och se om det funkar. Annars tar jag hem henne och har henne inne de värsta timmarna el. dyl. Men det blir täcke, huva, benskydd och noslapp i år.

Det sprider sig skitmycket, ända upp tills benen slutar... :(

Nja, jag har försökt reda ut det där, men jag kan inte hitta något... Där är lite (extremt lite) smörblommor i ena hörnan, men det blir nertrampat fort eftersom vattnet är där. Annars är det ängsbete med varierat kraftigt gräs och tunnare gräs (superdålig på grässorter), lite ogräs såklart och lite ängsblommor. Men ingen Johannesört eller liknande.

När det gäller träd så är där havtorn i nån kant, lite asp och hassel i en annan och björk mitt i. Lite krusbärsbuskar och körsbärsträd och en häckväxt som jag inte är säker på, kan vara spirea.

Senast ändrad:

Googlade och det finns här, men inte i den hagen, ytterst lite isf, ska gå ut och kolla. Vi har det mest i odlad vall här och mitt bete är gammal ängsmark.

här finns det i vägkantar och så också, så det är inte osannolikt att det finns på betet. hästarna är förtjusta i den!! ser ut som vanlig klöver fast med vita blommor.

Googlade och det finns här, men inte i den hagen, ytterst lite isf, ska gå ut och kolla. Vi har det mest i odlad vall här och mitt bete är gammal ängsmark.

Jag tror att det räcker med lite just för att hästarna verkar gilla dom. Alsikeklövern verkar ha använts i vallar innan.

Den kan även ge även leverskador.

Hittade ett gammalt dokument på min dator där jag skrivit: de växter som kan ge fotodermatit är bl a Johannesört, vildmorot och alsikeklöver och stånd.

Och så här kan dom ge fotodermatit:

Antingen innehåller dom
1. ett ämne som ger direkt skadeverkan när solens strålar träffar ämnet genom opigmenterad hud – exempel Johannesört.
Eller 2. ett ämne som skadar levern först och sedan sekundärt opigmenterad hus – ex stånds, alsikeklöver.
Sen finns det växter som har båda effekterna.

Bra länk som du kanske redan sett: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/trifo/trifhyb.html

Fast det finns en väsentlig sak som är lite lustigt med min häst, hon har INGEN påverkan på levern alls... De har kollat flera gånger och hon har ingenting märkvärdigt.

Då är ju nr 1 mest trolig och vilka växter skulle då vara aktuella?

Fast det finns en väsentlig sak som är lite lustigt med min häst, hon har INGEN påverkan på levern alls... De har kollat flera gånger och hon har ingenting märkvärdigt.

Då är ju nr 1 mest trolig och vilka växter skulle då vara aktuella?

Fast alsikeklövern tar ett tag innan det ger skador på levern. Måste pågå ett tag för det. Om det bara är en kort exponering ser man oftast bara fotodermatiten.

Johannesört tillhörde ju ettan iallafall. Sen vet jag faktiskt inte om det finns fler.

smörblommor ger fotodermatit vid direkt kontakt iaf. stort problem på kor som ligger ner med juvret mot smörblommarna.

det kan ju tänkas vara nåt sånt också eftersom det är just benen som är drabbade?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka