Fotosensibilitet

Sv: Fotosensibilitet

Tack båda 2 för hjälpen. Har kommit fram till att vitklöver är helvit och alsikeklöver är vit med rosa inslag. Skönt för då har vi bara en massa vitklöver i hagarna:D!

Om jag inte mins helt fel från åren innan är klövern i vår hage vit hela sommaren. Men det kanske är bäst att ha koll för säkerhets skull:crazy:. Ingen som vet om man kan skilja de två sorterna åt på stjälk eller blad?

Fast för 3 år sen så var det vitklöverexplosion o en grannhäst fick samma som min o oxå fel diagnos- Mugg. Såg ut som om den fastnat i eltråden med karlederna. Inga salvor eller PC hjälpte.
Leverprov togs dock aldrig.

det växte på villatomter runt om hagarna. Har svårt att se att det skulle växa Alsike på gräsmattor:confused:

axel;10632010 det växte på villatomter runt om hagarna. Har svårt att se att det skulle växa Alsike på gräsmattor:confused:[/QUOTE skrev:
Det växer iaf på kyrkogården där jag jobbar, fast i extremt små mängder, men ändå.

Hej!

Min rara häst har pga sjukdom utvecklat fotosensibilitet i båda bakbenen (bara det ena är vitt), så jag skulle bli jätteglad om du ville berätta vad för benskydd du har. Just nu går pållan lindad, det bästa enligt vet. Hon hav mycket tveksam till diverse solskydd då det tydligen är vanligt att hästarna utvecklar kontakteksem av medlen.
Tips på bra benskydd häst kan ha de ljusa timmarna hitåt alltså:-)

/ Lavinia och pållan.

Equilibrium har skitbra skydd för både "mugg" och solskydd, tycker jag iaf, de är liksom till för att hålla och utvecklade av folk som verkligen vet hur ett hästben ser ut.

finns på good4u.se, kan verkligen rekommendera både de tunna hagskydden och solskydden, utvärderade solskydden i helgen och är väldigt nöjd. Tänk på att ta en större storlek eftersom de sitta löst.

Innan du får skydden kan du använda lakansväv o silvertejp- om det blir varmt igen.
Funkade faktiskt riktigt bra, dock ej vid regn, men då behövs de ju inte ....

KL
Såg en enda flerblommig gul växt i hagen- :eek:alert.

Men det var inte Stånds.

Jag vet att jag tog hem blommor förra sommaren o jämförde med floran, men trodde då inte på stånds.
tittade nu på bilden igen o ser sen höga bruna stjälken o nog var den sån.
tror att bladen skiljde sig åt:confused:

tänk om det var den iallafall:eek:
hästen kunde ha dött.
Jäkligt sjuk var han iallafall.

Har blivit ngt av en botaniker:angel:

KL
Såg en enda flerblommig gul växt i hagen- :eek:alert.

Men det var inte Stånds.

Jag vet att jag tog hem blommor förra sommaren o jämförde med floran, men trodde då inte på stånds.
tittade nu på bilden igen o ser sen höga bruna stjälken o nog var den sån.
tror att bladen skiljde sig åt:confused:

tänk om det var den iallafall:eek:
hästen kunde ha dött.
Jäkligt sjuk var han iallafall.

Har blivit ngt av en botaniker:angel:

Men Axel!! Det finns massa olika sorters stånds!!

Gör det:eek:

Trodde att det var EN enda sort:confused:

kommer ej ihåg riktigt när jag var o plockade växterna.
det bör ha varit bra länge efter insjuknandet iom fel diagnos.- ca 1 mån.

Senast ändrad:

Gör det:eek:

Trodde att det var EN enda sort:confused:

Blommor är absolut inte något jag är bra på (vilket jag egentligen borde).
Men i alla fall så slog jag upp det förra sommaren.
vad jag förstår finns det bara två sorter den vanliga och alvarstånd (vilken bara växer på Öland och Gotland).

Sedan finns det tydligen två till som egentligen inte tillhör stånds.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/senec/senejac.html

Senast ändrad:

Är det ngn som vet om den är giftig även innan blomning?
hur ser den ut under tidig sommar- Juni?

hittade detta:eek::eek:

How does Ragwort affect horses?
Ragwort is a plant which when eaten causes liver damage. The liver, often referred to as the "powerhouse'' of the horse, plays a vital role in many body functions. The liver can continue to carry out most of its functions even if a large portion of it is damaged. Only when more than 75% of the liver is damaged will any outward signs appear. At this stage it is often too late to do anything and thus many horses that show signs of liver failure die.
herregud!!!

min hade ju tydliga leverproblem:eek:

Ragwort= stånds

Men du hade ju inte stånds i hagen eller?
Jag trodde det var alsikeklövern den hade ätit av. Jag har nästan förstått det som att ståns är mkt farligare. Men så är det kanske inte.
Men jag håller med dig. Det låter läskigt. Jag undrar hur mkt de måste få i sig för att bli så sjuka. Och så undrar jag också om det bara är blommorna som är giftiga. Jag vet faktiskt inte hur det brukar vara med växter.

Jag tyckte DÅ- inte att det var likt Stånds, men tvivlar nu:crazy::confused:
som sagt. det var bara bladverket som jag inte tyckte stämde. stjälken o blommorna- kanske.

Är osäker, men....

ska fråga Kerstin:idea:

Senast ändrad:

Jag hittade detta nyss. Du har kanske redan hittat svaret på din fråga tidigare i tråden

"Ragwort's toxicity is due to substances called pyrrolizidine alkaloids. All parts of the plant are poisonous, including the seeds. Highest concentrations are found in the flowers and then the leaves."

Jag förstår det som att den är giftig alltid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka