Fotosensibilitet

Miazebra

Trådstartare
Har ett sto som med största sannolikhet har drabbats av fotosensibilitet pga Johannesört. Hennes tre vita fötter är drabbade. Jag försöker hålla huden mjuk men det är svårt att undvika krustor. Veterinär är inkopplad och hon är lika bekymrad som jag. Vad jag undrar är om någon som varit med om detta kan säga hur lång tid det kan ta för detta att läka ut? Och är givetvis tacksam för tips och goda råd. Stoet går för tillfället med tre svarta herrstrumpor på i hagen för att skydda mot solljus men det verkar inte ge med sig, suck...

Du får lov att stalla in henne dagtid. Om det läker dåligt rekommenderar jag baktprov. Har ni tagit leverprov? Är du säker på att det inte finns varesig johannesört, stånds eller alsikeklöver i hagen?

Mina blev dåliga av alsike och stod installade över 2 veckor dagtid innan jag vågade släppa ut dem igen på hösten. Jag fick både smärtstillande och antibiotika utskrivet som blandades med torskleverolja, smordes in och bandagerades.

Vi har en häst som blir överkänslig mot solljus om hennes vita fötter kommer i kontakt medjohannesört. Förra sommaren behandlade vi med allt möjligt utan vidare resultat, men vi kunde hålla det schack. Det försvann först när det blev minusgrader ute.
Denna sommar har hon haft benlindor eller hagskydd när hon har varit ute och, vi har klarat oss.:up:

Tack för alla svar. Leverprov ska tas. Verkar som om det inte finns någon riktig kunskap om fotosensibilitet hos veterinärer heller. Är det någon som har haft kontakt med veterinär som har stenkoll på detta? Har hittat en bra uppsats (http://stud.epsilon.slu.se/3225/1/tillnert_e_110909.pdf) i ämnet men inte hur man behandlar det. Hur har ni bandagerat gjort? Vilken typ av bandage?

Min häst fick i sommras, hon står inne vid solljus. Uv strålar gör ju skadan ännu värre undvik solen. Hon fick på huvudet så hon hade huva med uv skydd på kvällen o natten. Tvättade såren med koksalt två ggr per dag och smörjde med L-mestiran, nu är såren borta men levervärdena är fortfarande lite höga men på väg neråt.

Min har på sin vita kota, kolla falsk palsternacka! Det fick min det av. Det som funkat på min är: hibiscrub, salisylvaselin, och elisabeth arden 8h kräm. Viktigt att hålla det mjukt hela tiden så det inte spricker. Där gör vaselinet sitt jobb!

Tack för alla svar. Leverprov ska tas. Verkar som om det inte finns någon riktig kunskap om fotosensibilitet hos veterinärer heller. Är det någon som har haft kontakt med veterinär som har stenkoll på detta? Har hittat en bra uppsats (http://stud.epsilon.slu.se/3225/1/tillnert_e_110909.pdf) i ämnet men inte hur man behandlar det. Hur har ni bandagerat gjort? Vilken typ av bandage?
Scholl har tubbanddage som går att klippa i lämplig längd. Sitter bra utan att sitta hårt. Jag tiggde även gamla, stora strumpor/sockar som jag klippte tårna av. De funkar perfekt, hälen passar väldigt bra över kotan. Rentvättade före användning naturligtvis! ;)

Hej! Min häst får det av kontakt/ev lite smakprov av Johannesört på sina vita strumpor + bläs. Bästa boten är bakterieprov och behandling utefter det. Första gången min fick det tog det ca 3-4 månader innan det gick över, men då var jag också dum och väntade länge innan jag fick ut vet. för bakterieprov. Försökte med egna medikament först. De två senaste åren har jag kört med solbenskydd och luva alla dagar det inte ösregnar. I år har han på ett ben bara och inte så mycket. Vi har provat många sätt att skydda benen men kommit fram till att dessa är bäst:

https://www.google.com/url?sa=i&rct...SlPUyb3fpl5j6HdmjO_PSiiw&ust=1442242252518184

Vad jag har läst på om Johannesört är att det är en typ av fotosensilbilitet som inte går på levern, till skillnad mot alsike, i första hand. För min häst tror jag att det handlar om hudkontakt, å jag aldrig sett att någon av hästarna äter av dem.

Lycka till med din häst!

Jamen precis - har svarta herrstrumpor på min vita pålla och det funkar bra. Har fått hem honungssalvan L-mestiran som jag smörjer med och den verkar ha effekt. Men hur gör ni med bandagering/skydd vid regn. Som det är nu har jag skydd alla dagar för uv-strålningen finns ju där hela tiden när det är ljust.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama