Foton av era barn på nätet?

Zaria

Trådstartare
Är nyfiken på hur ni resonerar kring detta.

Lägger ni ut bilder på era barn på nätet?

Är det okej om er partner gör det (där ena parten inte är bioföräldern)

Är det okej att släkt och vänner gör det?

Anledningen att jag frågar är att jag hittat massor med kort på nätet på sonen och en hel del skitsnack i bloggar från pappans sambo och hennes kompisar samt pappans släkt.
Jag vill inte ha honom på bild på nätet alls,har haft det förut och tagit bort dem.

Vad har hon för rätt att lägga ut dem?

Har hört någonstans att det bara är vårdnadshavaren som får avgöra det (som får föra barnets vilja)

Hur gör ni och resonerar ni?

Personligen har jag ingen lust alls att pappans nya skall lägga ut kort och att hennes för*nnade kompisar skriver ut elaka saker om honom.

Kan tillägga för er som känner till mig och vet hur sonen och jag haft det att det troligtvis blir rättegång på alla hot, trackaserier och dyl både pappan, pappans nya och hennes kompisar utsatt mig för.

Sv: Foton av era barn på nätet?

Nu låter det ju inte riktigt som om ni har ett normalt förhållande till varandra. Det låter ju som om det läggs ut kort för att skada och inte för att stolt visa upp något.

Jag personligen hade inte haft något emot om det las ut roliga/söta/goa kort på mina barn av människor som jag känner som inte vill mig illa.

Mvh

Tora

Min sambo vill absolut inte att vi ska ha bilder på barnen på nätet och jag håller med. Jag tror dock att det blir svårt att hindra den andra vårdnadshavaren att lägga upp bilder.

Jag har inget emot det man kan ju välja att skriva ut fakta eller att låta bli=)

Min bror däremot vill ej vara med på bilder på nätet, detta pga hans jobb.

I vårt fall har jag ensam vårdnad.

Men det hjälper ju föga när dessa människor ringer till communitysen (pappans nya) och säger att hon är mamman och att hon har vårdnad mm.

För några år sen gjorde jag det men har slutat med det nu. Jag är medlem på ett låst forum med bara 30 medlemmar men även där är jag restriktiv med bilder på barnen.

Jag tycker inte att jag har rätt att bestämma om de ska finnas på bild överallt. Känns lite integritetskränkade mot dem nu när de är så pass unga (3 och 4 år)

Ja, jag vet att det kanske är lite att överdriva men va f-n. Hellre för lite bilder än för mycket. :p

Jag bor med deras far btw och vi är överens i det här fallet. Har hört många liknande fall som TS nämner och det styrkar bara min övertygelse om att inte lägga ut bilder på mina barn. Har även hört talas om fall där folk "snott" bilder på helt främmande barn och kallat dem deras barn.

Senast ändrad:

Eftersom man inte får lägga ut bilder på andras barn utan målsmans underskrift/godkännande så kan du gott och väl ta detta vidare. Varför inte kontakta admin på den sida bilderna ligger? Ett bra första steg. Eller kontakta kvinnan som lägger ut dom? Säg att hon ska ta bort bilderna omgående. Gör hon inte det kan du säkert ringa 11414 och göra en polisanmälan?

Jag lägger inte ut bilder på andras barn utan lov skulle aldrig falla mig in. Jag lägger upp bilder på min dotter men jag tänker väldigt noga igenom de bilder jag lägger upp. Jag har fotoalbum på nätet men skyddade sådana så bara släkten kan se osv.

Jag tycker om man vill vara extra noga ska man skriva namnet sitt på bilden tvärs över, kallas väl även "vattenstämpel". Eller ännu bättre skydda sin blogg eller fotoalbum och bara ge tillgång till de man anser ska ha tillgång?

Jag har kontaktat dessa sidor, några har tagit bort dem men dagen efter ringer hon ju och ljuger ihop att hon är sonens mamma osv sen är bilderna tillbaka.

Nu gäller det bilddagboken och dit har jag mailat och ringt X antal gånger men de svarar inte på telefonummret och har inte gjort på veckor,ej heller på mail.

Kvinnan går inte att kontakta då det finns en hotbild mot mig från henne, detta är polisanmält och klart så vi inväntar vad åklagaren säger, hennes sambo (sonens pappa är också inblandad fast för mer allvarliga saker som påhälsningar och olaga hot mm)

Så dessa går inte att prata med tyvärr.

Då skulle jag vänt mig till polisen faktiskt och kollat upp vad som är rätt och fel..

Hoppas det löser sig för dig :)

Då är det dags polisanmäla och sedan försöka kontakta bilddagboken och de sidor det gäller, säg att du har polisanmälan och du kan ju bevisa att du är mamman och vårdnadshavaren. Säg att om dom inte tar bort bilderna så lägger du till dom i anmälan ;)

Inga bilder på sonen! Dock bilder t.ex. bakifrån eller när han har bortvänt ansikte. Någon gång har jag gjort en bild pytteliten så att man i inte kan identifiera barnen om man inte vet exakt vilka man har att välja på. Försöker man förstora bilden blir det bara pixligt, det var en bild bara för att visa upp vad de gjorde :)

Jag lägger ut bilder på mina barn på nätet, men jag tänker mig för både en och två gånger innan.

Personligen skulle jag inte lägga ut bilder på någon annans barn utan att först kolla att det är ok, hoppas att andra gör likadant med mina barn. Skulle bli mindre road av att hitta bilder på barnen som jag inte själv är medveten om....

Det jävliga är att hopn lagt ut dem på facebook,har du lagt ut en bild där så äger facebook bilderna sedan.

Bilddagboken har hon blockat mig på,pappan hävdra att det är han som lägger ut bilderna, ja eller hur? Så länge de ligger på hennes konto är de ju hennes. Har som sagt försökt kontakta bilddagboken men får aldrig nåt svar vare sig på mail eller telefonsamtal.

Nu har hon ju som sagt blockat mig på sin sida så jag undrar vad de kommer att göra? Men inte får man väl lov att göra så? I så fall kan man väl ta kort på vad som helst och sedan när någon klagar så bara blockar man personen. Det blir ju inte riktigt rätt.

Facebook brukar vara förstående om man kontaktar dem, det vet jag flera som har gjort. Det har väl iofs då handlat om upphovsrättsliga fall, men ändå.
Skicka ett SNIGELBREV till bilddagboken :idea:
Sen gör det ju inget om du upplyser dem om att det är du som är barnets vårdnadshavare och att det finns en hotbild runt det hela som är polisärende....

Jag lägger inte ut några bilder på nätet. Jag och sambon är helt överens om att vi inte vill ha vårt barn på nätet (helst inte oss själva heller) Så nej, för vår del är det inte ok att släkt, familj eller vänner lägger ut bilder på oss på nätet. Jag hade krävt att det togs bort omedelbart.

Usch vilken tråkig situation, de verkar rejält labila både pappan och hans nya. Jag säger som ameo och andra, använd snigelpost vid kontakten med Bilddagboken. Kontakta åklagare och polis som redan är inkopplade i ditt ärende och fråga ut dem om vad som egentligen gäller med bilderna. Antagligen har BD inte så bra koll på juridiken så att få brev där polisanmälan och åklagare nämns borde göra dem nervösa. Mail och telefonsamtal är mycket lättare att strunta i, som du märkt :(

För att svara på din ursprungliga fråga hade jag absolut inte velat att någon som betedde sig som ditt ex och hans tjej la ut bilder på mitt barn! Jag lägger ut bilder själv, men inte på ställen där man enkelt kan få reda på mitt eller barnets namn. Och inget helnaket såklart. Mina bekanta vet jag har lagt upp bilder både på mig och barnet utan att fråga i förväg, men där bryr jag mig inte. De säger inga elakheter, de sätter inte ut våra fulla namn och de lägger inte ut bilder på nakna barn.

Det är sällan jag lägger ut bilder på sonen. Någon enstaka gång har jag gjort det men jag vet inte...det känns inte helt ok.
Hade inte heller uppskattat om någon annan gjort det utan att fråga. Det känns så privat på nåt vis.

Tack för era svar ju det får väl bli snigelposten då.

Har dock pratat om detta i familjerätten men de vet ju knappt vad internet är :confused:

Sen anser de att pappan utan att vara vårdnadshavare har lika stor rätt som jag att lägga ut bilder och att hans nya också ingår i familjen så hon har visst rätt att lägga ut bilder. (hon tycker inte ens om pojken)

Dessutom eftersom pappan och hans nya redan skaffat barn samt att hon hade 3 barn med sig in i förhållandet så har de mer rätt till umgänge nu eftersom att sonen fått syskon (så sa de även innan deras gemensamma föddes)

Man blir ju bara så matt, alltmellan att pappan sitter och berättar att jag är sjuk i huvudet och allt vad han nu kommer på.

Jag tycker om man vill vara extra noga ska man skriva namnet sitt på bilden tvärs över, kallas väl även "vattenstämpel". Eller ännu bättre skydda sin blogg eller fotoalbum och bara ge tillgång till de man anser ska ha tillgång?
Fast det där är litet tveeggat. Det är en sak om det handlar om bilder som man av upphovsrättsliga skäl inte vill att andra utnyttjar utan lov. Bilder på barn, publicerade i identifierade sammanhang som på en namngiven förälders blogg eller under identifierbart namn på Facebook (motsv), kan man väl vattenstämpla om man vill, men som jag ser det är själva bildernas publicering oftast inget större problem. Det är snarare risken att barnen identifieras av "fel" personer. Publiceras barnbilder i avidentifierade sammanhang - som på en anonym blogg, en namnlös klassida, anonymt nick på Bilddagboken etc - då är det förstås direkt olämpligt att tagga bilderna med barnets eller förälders skarpa namn.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 200
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Jag funderade på att ta frågan i höst 2018-tråden, men tänker att frågan är så pass allmän att den passar bättre i en egen tråd. Jag...
Svar
4
· Visningar
2 328
Senast: Okeydokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023