Foto "vilda" hovar

E

Elisabethh

Hej!

Har precis varit nere i Camargue och fotat en massa hovar. Det är alltså hästar som går ute i flock på ytor om ca 5 ha/häst, hela året såklart, och framförallt i våtmark. Ingen av dem har någonsin sett en hovslagare så det är naturen själv som sköter hovarna på dem.

Kommentera gärna, och jag har fler foton för de som är intresserade.

studentfrankrikerayon 344.jpg

studentfrankrikerayon 329.jpg

studentfrankrikerayon 472.jpg

studentfrankrikerayon 396.jpg

Den sista var en bakhov på en camarguehäst som ej hade gått i våtmarkerna men också på stora områden.

Sv: Foto "vilda" hovar

Ok, tre till ;) Hoppas de inte tar för lång tid att ladda.

studentfrankrikerayon 328.jpg

studentfrankrikerayon 331.jpg

studentfrankrikerayon 345.jpg

För att få en idé om våtmarkslandskapet...

Du kan inte lägga upp fler foton på nån hemsida eller så som man kan kika in på? Jätteroligt att du tagit foton förresten! Ska kolla noggrannare nån dag när jag inte är så trött! :D

Va häftigt!!!! Har ofta pratat med min hovslagare om vildhästar och deras naturligt formade hovar. Äntligen har man fått en skymt av naturhoven. :banana:

häftigt, vad mkt hovvägg de hade!!! jag som lärt mig att vildhästar inte har det utan går på sulan, men nu finns bildbevis :D

återigen (återknyter till en annan tråd) hörsägen! Hästen skall inte gå på sulan annat än om lamellranden är förstörd så att hovväggen inte hålls på plats av den längre.

Roligt att se!
Håller med de andra, finns det ingenstans du kan publicera bilderna? Ser gärna mer!

Hörsägen???? nä inte när de lär ut det på kurser va???som du säkert förstår eftersom du är ganska insatt så finns det olika skolor inom barfotagången.... det jag lärde mig var att hästen bör gå mer på sulan eftersom vildhästarna gör det (ironiskt nog så gör de uppenbarligen inte det :D ) Tänk så fel vissa har!

Häftigt! Vilken upplevelse det måste ha varit! Känner igen den ovala formen, hade ett russ här som inackordering, han hade aldrig varit skodd (var 21 när han flyttade) och hade oxå sådär ovala hovar... hårda som sten enl hovslagaren...

Ja det stämmer att de har mycket hovvägg men glöm inte att detta är våtmarkshästar! Det är klart att det blir skillnad på hur deras hovar slits mot mustangerna som ofta nämns som exempel vid vildhästverkning. I Camargue har hästarna behov av en bredare hov för att ta sig fram och de belastar knappast hovväggen särskilt mycket eftersom hoven sjunker ner i det mjuka underlaget. Så det är en viktig skillnad! Plockar du in en camarguehäst med dessa hovar och börjar rida dem på hårt underlag ser du snabbt hur hovväggen slits ner och hästen börjar belasta hela undersidan inkl sulan. (obs dock att sulan inte är platt, den är ju lätt konkav så _hela_ belastas såklart ej). På våra hästar här iSverige som rids på grusväg och asfalt verkar vi ner hovväggen så att de blir mer lika mustanghovarna och det fungerar utmärkt.
Jag ska ordna en hemsida med foton!

Tuvalisan skrev:
Hörsägen???? nä inte när de lär ut det på kurser va???som du säkert förstår eftersom du är ganska insatt så finns det olika skolor inom barfotagången.... det jag lärde mig var att hästen bör gå mer på sulan eftersom vildhästarna gör det (ironiskt nog så gör de uppenbarligen inte det :D ) Tänk så fel vissa har!

Dina uttalanden i olika hov-trådar säger en hel del om din kunskap på området.
Du kanske skulle ta och läsa på lite mer och öva upp din slutledningsförmåga innan du uttalar dig....

Nu är fler bilder utlagda kolla på : www.masboulanger.com/hovarcamargue.htm

Kommentera gärna vad ni ser vad gäller hovarna! Försöka undvika att bråka om barfotagångs varande eller icke varande, här är bildmatrial som jag hoppas ska väcka intressanta diskussioner inte något tjafsande.

Russen är ju vår motsvarighet till Camarguehäst i Sverige kan man säga. Roligt att höra att han hade liknande hovar! Ovala formen är ju främst bakhovarna medans framhovarna är runda och väldigt breda. Hårda som sten stämmer, det är inte alltid så lätt att raspa dem....!
Konstigt med tanke på att de lever i våtmark, trodde att det var hästar som levde i berg och stenig mark som fick riktigt hårda hovar. Men det kanske har att göra med att de har gott om fukt varje dag till hovarna så att de blir av bättre kvalitet. Har sett en camarguehäst som togs ifrån våtmarken till en torr och grusig hage och fick aldrig vatten på hovarna (vatten gavs i balja) och han hade torra och inte lika hårda hovar.

Ahaaaaa, :idea: då förstår jag!
Ja, fukt verkar ju helt klart vara grejen! Mina pållar går ju på bete nu och det är ju dagg i gräset morgon o kväll, samt att de har en strand att gå ner o dricka vid. Jag märker på en gång vad de börjar VÄXA! Tom. "märtas" hovar, hon är ju 21 nu så de växer inte som förut men på betet syns det skillnad! :smirk:
Lite strålröta för man på köpet ;)
Vet du om hovbölder o röta och sånt är vanligt på dem eller klarar de sig från det?

Det är verkligen jätte intressant att se dina bilder!! Kunde du se om några var halta och kunde du i så fall koppla det till hovform eller annat? På några av bilderna ser det ut som om de har ganska höga trakter och är lite understuckna, stämmer det?

Nu kommer en dum fråga men vet du hur länge de lever ungefär?

Hästarna ser ju väldigt fina och raka ut i sina ben (med mina novisa ögon) trots att det på någon bild såg ut som att hoven var markant högre på en sida. På tamhästar är vi ju så noga med korrekt balans menar jag.

Verkligen intressant att få se dessa bilder. Tack för att du gjorde dig besväret att lägga in dom.

Intressant med vatten! Upplever själv det som positivt. Mina hästar går vid en sjö och där är det mycket fukt/dagg och jag tycker inte att kvaliteten har förändrats så mycket sen jag tog dem ifrån Camargue. Jag vet en vars Camarguehäst hade strålröta och jag har sett en camargue med mugg, men på honom var hovarna väldigt långa så troligtvis har det medfört sämre cirkulation och att mugg utvecklats. Har aldrig hört att hovböld och röta är vanligt annars.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 032
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 298
Senast: Gotthard
·
Foder & Strö Har en fundering... Var i Frankrike med en annan bukefalist och hennes man, vi var på ridresa till camargue (så ni kan ju gissa vem...
2
Svar
30
· Visningar
3 783
Senast: Rolle
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 636
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama