Fostra hingst (shettis)

urkella

Trådstartare
Har flyttat min shettis till ett lösdrift där det går 2 andra shettisar. Dessa blir knappt alls hanterade då det är sonen (han e över 65) till ägaren som sköter om dom (ägaren är 93 år gammal). Så har min där gratis mot att jag hjälper med deras shettisar. Funderar nu på om jag kanske köper dom då dom ska säljas om jag kan ha kvar dom på stället.
Nu till problemet: Ena shettisen är en hingst (gubben visste inte ens om det :p) och han är väldigt hingstig, går på en bufflig, naffsas försöker rida på min och den andra shettisen men annars väldigt snäll. Tror att han kan lugna sig lite bara men börja hantera honom och han får lite annat i tankarna. Har aldrig hållt på med hingstar innan men kan man göra på samma sätt som med ston och valacker ?
Sedan har vi shettis nr 2: Liten mini valack ? Har inte sett några kulor iaf.
Han är väldigt tuff (sätter hingsten på plats) men samtidigt lite skyck och försiktig av sig. Igår kunde jag inte ens hälsa på honom idag gick det om man går försiktigt fram eller sätter sig på huk och låter han komma. Till problemet med honom, skulle idag borsta av honom lite vilket han tyckte var super skönt
och stod som ett ljus. Fram tills jag slutar borstar på honom då tar han och blixtsnabbt vänder rumpan mot en och sparkar mot en (och han sparkar så hårt han kan, sett på hingsten). Så han vänder i humöret på en tiondels sekund. Så i detta fall hur fostrar man en häst som är stentuff men samtidigt lite osäker. Är där rädd för om man säger till att han kommer gå undan och man inte kommer få kontakt med honom.

Sv: Fostra hingst (shettis)

Känner igen det där. Har själv en unghingst här hemma som är tuff men ändå skygg. Och man vill ju inte krossa dem. Kommer hålla koll här och se om någon har lite bra tips och råd :)

Han ska vara kastrerad enligt papper men antingen om den som gjort det missat allt eller struntat i det så har han iaf kulorna kvar. Så länge dom äger honom kommer han inte kastreras då han är köpt som sällskap och funkat som det i alla år. Han är ju inte dum eller elak bara väldigt bufflig och nafsig så vet inte om jag vill kastrera honom även om jag nu köper han, då jag tror att han skulle förlora mkt av sin utstrålning.

Säkert inte alls 'rätt' svar, men en häst som är snäll och sen vänder sig och siktar den åker på storstryk av mig. Antingen är den snäll eller sur. (alltså trivs eller inte trivs, iaf i 90% av fallen) Om den är båda är det troligtvis bara ett test och det ska dom ju få svar på.

Om hingsten redan är några år gammal kommer det inte göra så stor skillnad på om du kastrerar honom. (om man vill se det som ett plus eller minus är upp till var och en)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka