Fosfortillskott i annan form än pulver?

Alexandra_W

Trådstartare
Finns det annat rent fosfortillskott än Fosforbalans? Skulle vilja ha något som inte är i pulverform, så jag inte behöver blöta maten?

Sv: Fosfortillskott i annan form än pulver?

Kraffts vita mineraler? Gjorda för gotländska förhållanden. Jag använde detta i fjol då jag har gott om kalcium i höet men sämre med fosfor. I år använder jag fosforbalans då jag inte vill tillföra något annat än just fosfor.

Nackdelen med miner vit är att jag verkligen inte behöver 'det andra', utan bara rent fosfor, dvs precis som du =/

Fast måste du verkligen blöta det tror du? Mina pållar verkar peta i sig ändå, jag ger egentligen betfor också men ibland har det inte blivit blötlagt i tid och då får de utan. Kanske bara pulvret blåser bort...:angel:

Det är ju just det att det räcker med att de fnyser i krubban så far pulvret iväg.. Äter det ändå tror jag säkert de gör så rent smakmässigt etc, var mer det att få pulvret att inte fara all världens väg..

Jag har ju inte vatten i stallet (rinnande alltså) så vore så bekvämt att slippa ta in arabernas hinkar och fukta maten för att binda pulvret. (Fullblodet får ju uppblött mat så där lär jag ju ta in och blöta ändå så där är det ju lugnt)

Och det skulle säkert räcka att te x spraya med sprayflaska över maten för pulvrets skull, men vatten i sprayflaska fryser ju det med..

Sprayflaskan kanske kan få stå där du blöter fullblodets mat och så tar du bara med den ut när du tar hennes? :)

Sprayflaskan kanske kan få stå där du blöter fullblodets mat och så tar du bara med den ut när du tar hennes? :)

Jo, fast då är det lika enkelt ta in arabernas hinkar med.

Fullblodets käk tar jag in i huset och blöter, och lika jobbigt/enkelt då ta in arabernas hinkar med.

Något säger mig liksom att den där sprayflaskan kommer glömmas både i huset och i stallet iaf *vissel*

Jo jag vet... hehehe jag är likadan själv... En liten värmelampa då med en hink vatten under? Jag har en sån till kaninerna för att deras vatten inte skall frysa... Den avger även ett mysigt lite lagom porrigt ljus i stallet... :angel:

Vetekli innehåller en hel det fosfor . Men det kanske inte passar till övriga foderstaten? Det ska ju helst också blötas.

Vetekli är en rätt dålig fosforkälla har det tydligen visat sig.

På pappret innehåller det massor av P, men i verkligheten kan hästen bara tillgodogöra sig en liten del av det.

HH och Peter Lundin har förklarat det där bra för ett tag sedan...:)

Jaha, vad synd.
Jag har samma problem med lite fosfor i grovfodret. Är det någon som vet priset på den vita minern och fosforbalans? Håller också på att räknar. Fördelen med minern är ju att de får selen där med. Annars måste man ju köpa det tillskottet också.

Jag har betalat ca 260:- för 2 kg (en hink) Fosforbalans.
Har dock inte använt det i år, så det kanske är dyrare nu?

Jaha, vad synd.
Jag har samma problem med lite fosfor i grovfodret. Är det någon som vet priset på den vita minern och fosforbalans? Håller också på att räknar. Fördelen med minern är ju att de får selen där med. Annars måste man ju köpa det tillskottet också.

En hink vita mineraler kostar på odal i Strängnäs 217:-
Fosforbalans (eclipse biofarmab) kostar i min ridsportbutik 156:-

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka