Fosforrika mineraler?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag som är litet snål utav min köper i vanliga fall Ko-mineraler.
De innehåller visserligen för mycket jod för hästar.
Men om man bara behöver litet och räknar noga så kan det bli lagom med tillsatt jod även för häst.

Nu så var det slut sist som jag skulle köpa mera och det jag har är snart slut.

Så vilka andra varianter finns det och vad kostar det?
Samt var hittar man dessa?

Sv: Fosforrika mineraler?

Kraffts miner vit innehåller mer fosfor än kalk. Annars finns ren fosforbalans att köpa om det bara är fosforn som saknas.

Det är nog bara fosforn som saknas.
Men litet selen är ju inte fel att få med.
Saltstenarna innehåller dock tillräckligt med selen för att ta hand om den biten.
De äter dock mindre mängd saltsten när de får mineraler.

Jag kollade priserna.
Det är nästan 3ggr så dyrt med krafft miner vit mot den Ko-mineral som jag brukar köpa.
Så det är en nödlösning men inte hållbart i längden.

Jermin Fosforrik(Låg).
Men som jag tidigare skrev - det är farligt mycket Jod för hästar i dessa om man inte räknar noga.
Så man inte inte byta ut rakt av.

Kvarnbyfoders pelleterade komineral Pellvimin 0,8 innehåller bla fosfor 8,4%, calcium 6,7%, mg 8,0%, jod 160 mg/kg, selen 36 mg/kg.

Den har jag räknat på och det blir överskott på jod men långt ifrån de toxiska gränserna.

Det verkar jättebra.
Men jag hittar tyvärr ingen återförsäljare inom Uppsala/Norra Storstockholm.
Någon som vet?

Tkr nästan alla har flera olika mineralsäckar... Är väl bara att kolla på hemsidorna :) Är det bara fosforen som fattas finns det ju fosforbalans, skulle gissa att det blir billigare med det isåfall...

Det verkar jättebra.
Men jag hittar tyvärr ingen återförsäljare inom Uppsala/Norra Storstockholm.
Någon som vet?

De har säljare i ditt område kolla under säljare på Kvarnbyfoders hemsida, han kanske kan hjälpa dig. De brukar ju åka runt till större gårdar och i samband med en sådan resa kanske de kan leverera till dig!

Beställer man en viss mängd foder av dem får du det hemkört till stallet!

Men du, köp bara fosforbalans och så toppar du med lite tolosel en gång/vecka. Det borde vara den billigaste lösningen (minns jag rätt så innehåller en skopa ca 3 gr fosfor).

Kraffts produkter är dyra, fråga mig som både behöver ge Krafft protein (kostar över 400 spänn/säck), krafft miner vit OCH fosforbalans....
Förutom Hestekraften och havren förstås (som dock är GRATIS!)

Jag ber till hösilagegudarna att ge mig ett hösilage med någotsånär rimliga värden näsa år.... eller bör jag hellre be till stallägaren?!:D:p

Kraffts miner vit innehåller mer fosfor än kalk. Annars finns ren fosforbalans att köpa om det bara är fosforn som saknas.

fosfor balans, vart kan man få tag på det? jag har typ alltid för mkt kalk i mina foderstater så får pyssla ganska mkt för att få till mineralkvoten :O

fosfor balans, vart kan man få tag på det? jag har typ alltid för mkt kalk i mina foderstater så får pyssla ganska mkt för att få till mineralkvoten :O

De flesta hästsportbutiker som säljer eclipsebiofarmabs produkter kan nog ta hem fosforbalans åt dig, om de inte redan har det hemma!

Mer info om fosforbalans hittar du här LÄNK!

Det går att köpa både på Granngården och på andra hästaffärer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 652
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka