Glimfeather

Trådstartare
Håller på och räknar foderstat till hästarna ... Det enda som fattas till det här hösilaget är 1.5 g fosfor. Ska jag ge fosforbalans så blir det väl jättelite? Är det något att bry sig om? Kvoten Ca/P ligger på 2,5. Eller ska jag ge lite extra fosfor för att få en lägre kvot? Det är en unghäst jag talar om. 3 g extra fosfor ger en kvot på knappt 2, det är väl ok?

Senast ändrad:
Sv: Fosfor

En sak till ... Om hästen har ett underhållsbehov på 52 mj (var fin på det förra året). Han är 2,5 år och lite rund efter betet. Skulle ni valt att ge hästen 48 mj och 1,36 kg ts/100 kg, eller 55 mj och 1.55 kg ts/100 kg? Hur mycket gör de 3 mj om hästen behöver gå ner lite? Protein/mj-kvot på 6,5. Protein bränner väl också lite mj eller hur är det? Det är en fjording.

Nu är han ju äldre än förra året, så underhållsbehovet är väl lägre också. Men samtidigt behöver han ju få tugga. Står på spån och går i gräshage där det finns mer eller mindre att pilla med så länge det är barmark.

Senast ändrad:

Jag hade nog försökt få ned Ca/P-kvoten till mellan 1.2 och 1.8. Har läst inlägg här av SpaderÄss och enligt denne så är det viktigt med lagom kvot. Allra helst när det är en växande häst.

1 dosmått Fosforbalans = 10g = 2.5 g fosfor.

Jag hade kört på det högre MJ ett tag i alla fall. Viktigt med TS. Förhoppningsvis går det åt mer energi nu när det börjar bli kallare.

Ja, du har nog rätt, ska försöka få ner kvoten lite :) Nästan två dosmått då? Det är inte farligt mer det överskottet?

Jag kommer nog inte ge full giva hö förrän i november, vi har så mycket gräs än. Ska flytta dem nu till vinterhagen som vilat ett par månader. Dock har jag hört att det inte går åt mer energi förrän det blir riktigt kallt. Får se hur mycket gräs det är kvar ute i november och om han gått ner något i vikt till dess innan jag bestämmer om jag ger det där extra kilot hö. Vill inte gärna att han behåller sin övervikt ... Dock går han ner rätt fort när han väl börjar tappa så det lär ju märkas.

Tack för ditt svar :)

Har du räknat mineralbehovet efter SLUs normer så är det miniminormer och då är det bra att ligga ca 20% över på alla mineraler!

Från PC-horse: Det är viktigt att notera att den beräkning som beskrivs i foderbladet Häst anger minimivärden, vilket betyder att man i praktiken bör ge ett tillägg på ca 20%. PC-Horse beräknar kalciumbehovet direkt efter formlerna i NRC-07, vilka också är minimivärden, och mängderna är därför uppräknade med 15% för att nå optimum.

Foderbladet häst ges ut av SLU.

Vet att spaderÄss har skrivit om det i tidigare inlägg här på Buke!

Växande unghästar behöver både mer protein och mer mineraler än vuxna hästar. Så om det var min häst skulle jag ge lite mer protein (kvot ca. 7 ett halvår till eller ge lite extra lysin) och minst 50% mer mineraler än de angivna minimimängderna.

Så länge du håller rimliga kvoter på Ca:P och Ca:Mg så kan du utan vidare ge dubbla minimimängder av Ca, P och Mg. Dubbla minimimängder kan snarare vara optimalt för hästen.

Minst lika viktigt är att hästen får behovet av mikromineraler täckta. SLU:s rekommendationer för mikromineraler är på tok för låga. Följ NRC:s rekommendationer och ge minst 50% mer än minimimängderna (utom för järn).

Från PC-horse: Det är viktigt att notera att den beräkning som beskrivs i foderbladet Häst anger minimivärden, vilket betyder att man i praktiken bör ge ett tillägg på ca 20%. PC-Horse beräknar kalciumbehovet direkt efter formlerna i NRC-07, vilka också är minimivärden, och mängderna är därför uppräknade med 15% för att nå optimum.

Minimimängderna är framtagna för att försäkra att hästen inte får bristsjukdommar. Optimala mineralmängder ligger förmodligen mycket högre. 15% är förmodligen långt ifrån optimum. Snarare ligger nog optimum på mellan 50 – 100% över minimimängderna.

Okej ... vilka kvoter är okej? Ska jag lägga till så mycket mineraler även till de vuxna hästarna?

Om jag räknar på 55.2 mj så är hans behov enligt Plancks bok 22.8 g Ca, 13.8 g P och 5.52 g Mg. Lägger jag på mineralfoder så blir summan 43.4 g Ca, 18.5 g P och 14.6 g Mg. Kan det vara ok eller bör jag lägga på mer fosfor ändå? (Se 3 mg). Han väger väl nånstans mellan 300-350 kg under fettet. Räknar att han kommer väga ca 400 kg som färdig.

Okej ... vilka kvoter är okej? Ska jag lägga till så mycket mineraler även till de vuxna hästarna?

Vilka kvoter du kan ha beror lite på hur mycket mineraler du ger. Jag rekommenderar normalt följande kvoter:

Kvoten Ca : P bör ligga i intervallet 2,5 - 1,2 med riktvärdet 1,7.

Kvoten Ca : Mg bör ligga i intervallet 3,0 - 1,5 med riktvärdet 2,0.

För vuxna hästar brukar jag rekommendera minst 20% över minimimängderna (dock gärna mer).

National research council :D
Amerikansk forskningsbôs, motsvarar typ SLUs foderrekommendationer (fast de räknar på andra normer).

Tack :)

Det andra inlägget jag la upp hade jag lagt till lite mineraler i uträkningen. Ser det okej ut eller bör det till ännu mer fosfor?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar