qwerty

Trådstartare
Hur jag än vrider och vänder på analysen och vad jag ska lägga till för kraftfoder så hamnar jag ändå på ett litet underskott på fosforn. (-17, allt annat ligger i balans eller lite över) Vad tusan ska jag ge som är fosforrikt? Vad händer om hästen får ett underskott av fosfor? Alternativt överskott? Har googlat och sökt i forumet men hittar ingenting.. Hoppas ni kan hjälpa mig! *ber till buke-gudarna*

Sv: Fosfor!?

jag hade samma problem men hittade tillslut Biomag, som är Magnesiumfosfat. Funkar bra i min foderstat eftersom jag också hade ett underskott på Magnesium.

Annars finns väl Fosforbalans, som ska vara mest "bara" Fosfor i, vill jag minnas.

Är det inte mycket fosfor i vetekli? Har för mig att jag läste det, google it!

Jag pratade med en veterinärassistent och uppfödare om att jag inte har mineralanalys på mitt hösilage och enligt henne så spelar det ingen roll, man behöver 'bara' ha det när hästarna växer.

Är det inte mycket fosfor i vetekli? Har för mig att jag läste det, google it!

Jag pratade med en veterinärassistent och uppfödare om att jag inte har mineralanalys på mitt hösilage och enligt henne så spelar det ingen roll, man behöver 'bara' ha det när hästarna växer.

Ditt inlägg stämmer inte riktigt med SpaderÄss' inägg i "för mycket kalcium? "-tråden. Läs gärna den. SpaderÄss verkar kunna det här.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14837672&postcount=6

Kraffts vita mineraler har en högre halt av fosfor än kalcium. Har nämligen samma problem som du, men fick tipset här på buke att testa dem. Stämmer kanon med min uträkning. Så det blir att testa dem nästa gång det ska inhandlas mineraler :banana:

Hur jag än vrider och vänder på analysen och vad jag ska lägga till för kraftfoder så hamnar jag ändå på ett litet underskott på fosforn. (-17, allt annat ligger i balans eller lite över) Vad tusan ska jag ge som är fosforrikt? Vad händer om hästen får ett underskott av fosfor? Alternativt överskott? Har googlat och sökt i forumet men hittar ingenting.. Hoppas ni kan hjälpa mig! *ber till buke-gudarna*
jag, som har väldigt låg fosfor i mitt grovfoder och ligger dessutom högt i Ca använder mig av Krafft vita mineraler och fosforbalans. Förut har det funkat med vetekli som tillskott, men i år räckte det inte till.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 717
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Foder & Strö Jag har verkligen räknat och räknat och letat all typ av foder som går att få tag på här i La Paz. Har kommit fram till att jag vill ge...
2
Svar
22
· Visningar
3 705
Senast: mumrikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar