Fosfor/Kalcium

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare kaktusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 200
Sv: Fosfor/Kalcium

En "farligt" generaliserande myt...

Man ska kontrollera kalciumtillförseln, ja, men det är inte säkert att man behöver tillsätta Ca separat. Beroende på hur mycket kli man ger och grovfodrets kan det räcka utmärkt att ge en normal giva av ett normalt mineralfoder typ Kraffts Miner Blå. Eller inget alls?

Vet många som gett extra kalk tillsammans med kli fastän de även fodrat med lusern, eller i ett fall gav såpass lite kli att det inte gav så stor obalans i mineralintaget. I det senare fallet så var det faktiskt så att det var just den extra kalken som gav obalans i foderstaten.
Bara för att hästägaren en gång i tiden lärt sig att man alltid ska ge kalk till kliet...:angel:

Jag håller med dig om att det kanske var dumt att skriva alltid. Klart man måste kontrollera kvoterna och inte fodra på känn. Men jag har aldrig räknat ut en foderstat innehållande kli där det inte behövt tillsättas kalk så jag kanske skulle skrivit vanligtvis istället?

kl*

jag har 34,5 gram fosfor i min foderstat. på er verkar det som det är jätte farligt, är det det? kalcium ligger på 76,3...

jag kan dock inte ändra nåt i min foderstat... men om kvoten är rätt, är det då farligt?

Är du bara ute efter fett så varför rekomenderade då inte din ridlärare vanlig olja då ? Eller havre ? Havre är ett utav våra fettrikaste spannmål.

Om dina höga mieralvärden kommer från grovfodret är det inga problem, så länge kvoten är rätt. Kommer däremot mineralerna till stor del från tillskottsfoder (kraftfoder eller mineralfoder) skulle jag fundera över vad jag fodrar med och ev. ändra.

Grejen med kvoten är att om den är fel, alltså att fosforn är för hög i förhållande till kalciumet, kommer fosforn att ta kalciumets plats i skelettet och därmed får man en urkalkning av skelettet.

det mesta kommer från grovfodret, det är lika mkt kalk som fosfor i mitt hö, så det mesta av kalken sen kommer från lusern, mineraler och super g, men han får ju bara 250 g super g så det är ju inte mkt han får...

då blir det fel kvot... och så har jag för mig att det blir lite på gränsen med magnesium... är inte säker... men a....

jag kan ju prova, men som sagt så blir det ju fel kvot då och det gillar jag inte riktigt...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 562
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
19
· Visningar
2 036
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka