Fosfor/Kalcium

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare kaktusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 200
K

kaktusen

Har räknat ut foderstat med freefarm och de anmärker inte när det blir 31 gram kalcium respektive 30 gram fosfor, är det okej att han får så eller måste jag sänka fosformängden?

Sv: Fosfor/Kalcium

Nej det ska, så vitt jag vet (t ex enligt boken Hästens näringsbehov och utfodring) , aldrig understiga en kvot på 1.1. I ditt fall får man en kvot på 1.0.
Du behöver inte misnka fosforen nödvändigtvis (om det känns svårt)men öka kalciumet! Tillsätt lite foderkalk. ;)

HUUUR lyckas du få så mkt fosfor ?

Jag har aldrig lyckats få ihop en foderstat utan att det fattas en massa fosfor och fått en onödigt hög andel kalcium..
Isåfall skulle jag få ge typ 5 kg havre och då hade nog
pållarna blivit galna..

Har du mkt fosfor i höet ?

Vad fodrar du med? Är det mkt spannmål är det nog en bra idé att byta ut lite av det fodret mot lucern+ olja eller vad du nu vill. I annat fall får d väl slänga på en matsked foderkalk, billigt och bra. Eller byta ut mineralerna mot någon sort med högre Ca/p kvot.

Jag har trors mycket dyrt hö ingen analys :smirk: men räknar med analysen som redan finns. (På freeforms hemsida).
Enligt rekomendation från min ridlärare ger jag nu vetekli (0,4 kg) och lika mycket betfor :D
Han får oxå havre, lite fibergi, och ganska mycket morötter :angel:
Var köper man foderkalk? Hittar inte det där jag brukar handla.... vad kostar det?

Senast ändrad av en moderator:

Typ granngården har väl det. Har inget exakt pris per säck men det är inte mkt. Och en säck foderkalk räcker ju i år och dar känns det som. Bara att lägga en matsked i maten, inte farligt om man skulle överdosera lite.

Varför sa ridläraren att du ska ge vetekli? (Fodrar med det jag med, men undrar varför din ridlärare tyckte du skulle ge det)

Hon sa att det är mycket fett, något han behöver om han ska bygga musklar, antar att detsamma gäller med proteinet.

Jo det är sant, men det innehåller ju en del fosfor också, så det finns ju andra fodermedel man kan ge som ger samma effekt utan mer fosfor. Men känner du att du behöver ge det (det är ju bra för magen också) får du helt enkelt köpa foderkalk eller byta mineralsort. Det finns sorter som ges när man fodrar med mkt spannmål och innehåller alltså mer kalcium och väldigt lite fosfor. Fråga din foderhandlare:)

Men om jag sänker så att han får 300 g / dag blir det 25 g fosfor och 30 kalcium, är det okej?

Jo det är ok. Men jag förstod det som att du inte har någon grovfoderanalys? I så fall kan ju grovfodret innehålle mindre kalcium än du tror och kvoten riskerar bli för låg. Hellre för hög kvot än låg brukar man säga, så jag skulle köpa foderkalk ändå.

Om man fodrar med vetekli som innehåller så mycket fosfor bör man alltid ge kalk också för att balansen/kvoten ska stämma.

Åkte till granngården ida (frihamnen stockholm) men det resulterade i att jag fastnade i en snöstorm och det var stora grindar ivägen så jag fick åka hem igen :devil: lagom arg och kall och blöt :p Nästa gång ska jag ringa och fråga vart ingången ligger först :D

Haha.. ojdå. Ja det är nog en bra idé. Har inte handlat där själv så jag kan nog inte hjälpa dig. :smirk:

Trådlån!;)
Om man har motsatt problem med för mycket kalcium, kvoten blir alltså för hög. Vad gör man då, är det någon som har något tips om något "koncentrat" med fosfor?
Jag vet att det finns fodermedel som innehåller en del fosfor (vetekli), men söker något mer liknade som kalken som bara är att pyttsa i lite av.
Räknade på ett mineralfoder för kalciumrik foderstat, men behövde ge så mycket mineraler för att de skulle bli rätt kvot?
/Camilla

Det finns mineraler med mycket p och lite Ca som kan passa bättre in i foderstaten.
När jag behövt bättra på den kvoten har jag haft Miner Vit. (tror det var vit, är inte helt 100, men det är lätt att kolla på Kraffts hemsida vad de olika sorterna innehåller)

Om man fodrar med vetekli som innehåller så mycket fosfor bör man alltid ge kalk också för att balansen/kvoten ska stämma.

En "farligt" generaliserande myt...

Man ska kontrollera kalciumtillförseln, ja, men det är inte säkert att man behöver tillsätta Ca separat. Beroende på hur mycket kli man ger och grovfodrets kan det räcka utmärkt att ge en normal giva av ett normalt mineralfoder typ Kraffts Miner Blå. Eller inget alls?

Vet många som gett extra kalk tillsammans med kli fastän de även fodrat med lusern, eller i ett fall gav såpass lite kli att det inte gav så stor obalans i mineralintaget. I det senare fallet så var det faktiskt så att det var just den extra kalken som gav obalans i foderstaten.
Bara för att hästägaren en gång i tiden lärt sig att man alltid ska ge kalk till kliet...:angel:

Det finns mineraler med mycket p och lite Ca som kan passa bättre in i foderstaten.
När jag behövt bättra på den kvoten har jag haft Miner Vit. (tror det var vit, är inte helt 100, men det är lätt att kolla på Kraffts hemsida vad de olika sorterna innehåller)

Det var den jag räknade på och om jag skulle ge av den för att få rätt Ca/P kvot så blir det onödigt mycket mineraler.
Jag hoppas att kunna hitta något som är ännu mer koncentrerat på fosfor?
/Camilla

En "farligt" generaliserande myt...

Man ska kontrollera kalciumtillförseln, ja, men det är inte säkert att man behöver tillsätta Ca separat. Beroende på hur mycket kli man ger och grovfodrets kan det räcka utmärkt att ge en normal giva av ett normalt mineralfoder typ Kraffts Miner Blå. Eller inget alls?

Vet många som gett extra kalk tillsammans med kli fastän de även fodrat med lusern, eller i ett fall gav såpass lite kli att det inte gav så stor obalans i mineralintaget. I det senare fallet så var det faktiskt så att det var just den extra kalken som gav obalans i foderstaten.
Bara för att hästägaren en gång i tiden lärt sig att man alltid ska ge kalk till kliet...:angel:

Du har så rätt så!
Min hästs foderstat är väldigt kalciumrik nu genom grovfodret och lucern om jag skulle lägga till vetekli så skulle det inte vara bra att ge kalk också.
/Camilla

Förutsatt att fosforbehovet är täckt så kan du ha en högre kvot än rekommenderat, dvs mer Ca än vad hästen behöver. Då behöver du inte balansera upp genom att ge mer P.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 562
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
19
· Visningar
2 036
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka