K
kaktusen
Har räknat ut foderstat med freefarm och de anmärker inte när det blir 31 gram kalcium respektive 30 gram fosfor, är det okej att han får så eller måste jag sänka fosformängden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man fodrar med vetekli som innehåller så mycket fosfor bör man alltid ge kalk också för att balansen/kvoten ska stämma.
Det finns mineraler med mycket p och lite Ca som kan passa bättre in i foderstaten.
När jag behövt bättra på den kvoten har jag haft Miner Vit. (tror det var vit, är inte helt 100, men det är lätt att kolla på Kraffts hemsida vad de olika sorterna innehåller)
En "farligt" generaliserande myt...
Man ska kontrollera kalciumtillförseln, ja, men det är inte säkert att man behöver tillsätta Ca separat. Beroende på hur mycket kli man ger och grovfodrets kan det räcka utmärkt att ge en normal giva av ett normalt mineralfoder typ Kraffts Miner Blå. Eller inget alls?
Vet många som gett extra kalk tillsammans med kli fastän de även fodrat med lusern, eller i ett fall gav såpass lite kli att det inte gav så stor obalans i mineralintaget. I det senare fallet så var det faktiskt så att det var just den extra kalken som gav obalans i foderstaten.
Bara för att hästägaren en gång i tiden lärt sig att man alltid ska ge kalk till kliet...![]()