förvuxna unghästar.....

Duktig fotograf :)

Jag tycker det syns tydligt att detta är uppdrivna kotor (rakitis).. ser ut som 'timglas', men hon verkar inte gå till överkotning.. alltså att kotorna skjuts framåt.

"Behandling: Kontrollera utfodringen och hälsotillståndet, vila i box tills de akuta symtomen lagt sig för att sedan släppas ut i liten hage.
Först då den rör sig relativt obesvärat bör den släppas ihop med andra hästar, kontrollera att motionen inte blir för häftig genom att hästarna jagar varandra.

Prognosen varierar, är tillväxtzonerna uppdrivna men inte deformerade kan förändringarna gå tillbaka så pass att framtida men ej uppstår, påverkas däremot leden uppstår ofta en ledinflammation med beläggningar och deformationer som följd". Källa: Åke Åsheim (Unghästen)

Jag rekommenderar absolut ett besök på vet-klinik för genomgång av hälsostatus och kotorna, hoppas att detta går att rätta till, håller tummarna!!

Hon rör sig ju eg redan nu ganska obesvärat, jag tror det var i samband med avvänkningen när hon sprang en himla massa som det blev för mkt och det var därför hon blev stel. Tidigare har hon ju gått med morsan på dagarna och tempot har varit väldigt lågt... Så förhoppningsvis kan man få henne att ta det hyfsat lugnt. Men plocka krf helt då? Jag ska räkna mer foderstat när jag kommer hem sen, och räkna på att jag klämmer i mer hö än jag räknat på tidigare.

fast jag tycker hon tar dåligt för sig när hon går...hon går sakta och vill inte "rulla"över normalt...utan det är som om handbromsen sitter i :crazy:
Jag följer med till kd om du vill och att det passar tidsmässigt för mig......

Jo, jag är med på det. Jag menar att det kom nog i dagen först efter de där traumatiska dagarna med mamma i en annan hage, då det blev en del springande. Så det har liksom inte varit påtagligt innan, och jag tror kanske att det blir bättre (?). Hon har ju gått på bra det lilla jag sett henne gå här, men det är ju också bara in och ut från hagen. Fast ett besök på kliniken vore nog inte fel. Kan vi vänta i två veckor tills jag inte jobbar mer...? Nej då är jag ju ännu tjockare såklart. Ska fundera på det, guld om du vill hänga på!

Du får väl plocka kraftfodret så länge?

Tack för SMS.et förresten, termosen, haha :rofl:-

Snälla.. vänta inte 14 dagar, ring på Måndag & beställ tid.. säg att hon har kotor som timglas & stapplig, då bör ni få en tid ganska omgående.. hoppas jag!

Lycka till :)

:bow: Morsning! Uja..det var en stor rackare. Har antagligen ätit en del av stoets kraftfoder för att uttrycka det milt. Men det ordnar sig - jag har den största respekt för ditt kunnande!
Kan bara konstatera att modet inom ridning håller på att bita sig själv i svansen - man vill ha STORA hästar för att få de här STORA rörelserna, skulle inte bli helt förvånad om man började korsa in Shire snart.. :angel: :rofl: :D :idea:

Hennes mamma är faktiskt ganska liten (xx). Dessutom bedömdes hon som sagt som "liten" på fölbed! Jag tror inte hon blir extremt stor, hon har växt ojämnt men är inte särskilt stor för sin ålder - egentligen.

Det är lugnt..Jag har gräddfil på kliniken :D
Gräddfil :confused:
Jag är inte UNG, ej heller riktigt GAMMAL, och vet att gräddfil med gräslök är himmelskt gott till matjesill och mandelpotatis på Midsommarafton :d :d... men vad har kliniken för samband med midsommar???

:rofl: :rofl: :rofl:...har du inte sett reklamen om BOSSE :D :D....
med gräddfil menar jag att det är lätt att få tid :p

Reklam.. näe usch, kollar förresten sällan på TV, lyssnar mest på radio (helst utan reklam) :)!

Fast BOSSE-reklamen är rätt bra (säger dne inbitna reklamhataren). En gubbe som vinner en massa pengar och använder dem till att göra/reservera en egen fil på vägen (och det står BOSSE med stora bokstäver i den filen, som det brukar så BUSS i bussfiler) och så åker han i ensamt majestät förbi alla köer i rusningstrafiken ;)

Går den reklamen fortfarande.. måste ju få se den nu bara för det :smirk:?!

Ett par gamla som jag faktiskt 'skrattade läppen av mig' för.. var "JAPP" (nr.1) & "Har ni fest.. eller", så nån inbiten reklamhatare är jag ju inte :rofl:

tror inte dne går fortfarande, LÄNGE sen jag såg den. Ska vara om den finns på nätet kanske?

"Har ni fest eller?" AVSKYDDE (avskyr) jag..

tacka vet jag animal planet, i princip reklamfritt förutom reklam för deras egna program =)

Här kommer en liten rapport från dagens besök på hästkliniken (att beställa tid på en söndag och få en på måndag kl 13, det kallar jag sannerligen gräddfil :D.)

Min pålla lider av överansträngda tillväxtzoner. Det beror sannolikt på en kombination av:

1) Felaktigt benställ
2) (för) mycket rörelse
3) (för) mkt foder

Kommer ofta i dagen just så här i samband med avvänjning då de gärna springer en hel del.

Hon ska nu gå ensam i en liten hage 1-2 månader, verkas (ännu) oftare + inget kraftfoder (vilket hon redan tagits ifrån).

Så tja, det mesta hade vi ju redan kommit fram till i tråden men det känns bra att ha varit där. De tog dessutom några plåtar så jag vet nu lite mer om hur hennes benställ är (dvs inte alls som det ser ut utanpå benen, alla veterinärerna var konfunderade och kunde i princip inte komma fram till om hon var inåt- eller utåttåad...).

Sen kan jag också avslöja att min häst var 140,5 cm i mkh och vägde 267 kg, marthas "som är så mkt mindre", *fniss*, var 135 cm och vägde 245... Vilken skillnad :eek:.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: Qelina
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka