förvuxna unghästar.....

Men fodret handlar ju om näringen anser jag, inte om det är koncentrerat i krf-form eller grovfoder. Naturligtvis ska unghästar få fri tillgång på grovfoder, men om det inte täcker näringsbehovet så måste de även få krf.

Sen brukar man ofta säga att såna här problem kan uppstå om hästarna rör sig för mycket...!

Jag som hela tiden varit orolig för att hon rör sig alldeles för lite. Hästarna i stallet får bara vara ute 6-7
timmar/dag vilket jag tycker är för kort tid för en unghäst.

Jag håller med dig. Jag har nog fått samma fostran som dig! :)

Vi föder upp våra unghästar med fri tillgång på bra ensilage. De får endast en liten giva spannmålsblandning för att få i sig sina mineraler. De är ändå fina i hullet och pälsen, men absolut inte tjocka.
Ingen har uppdrivna kotor och alla rör sig mycket och gärna i stora hagar, minst 12 timmar per dag. De är ute i alla väder och ser glada ut även om det regnar. De står alltså på stall på natten.

När det gäller storlek så håller de sig runt 145-155 som ettåringar.

Björnvarps Gård

Men KAN en unghäst i en hage röra sig för mkt?! :confused:
Flår den runt som en stolle då?!
Är nyfiken, för jag vill lära mig mer!

Att det kan bli för mkt "rörelse" om man håller på med den och arbetar den, det kan jag förstå, men de kan allstå röra sig lite för mkt alldeles av sig själv?

Jag troir faktiskt att dom KAN röra sig förmycket....dom kan få en social press av de övriga hästarna, och i om att dom är ofta drivan "genetiskt" att växa sig stora tror jag att dom kan få problem med t ex uppdrivna leder...en vildhäst är aldrig stor...dom växer långsamt och blir starka....
fast generellt skall dom få röra sig mycket , det tycker jag med, men har man hästar som fått ont av att växa så måste man kunna se det och låta hästen få "vila" t ex att gå bara med en enda häst som är lugn....idag är aveln nästan hysterisk på vissa saker, till hästarnas stora förtvivlan många ggr....
det finns små föl som blir halta pga stor tillväxt + att det kanske är mycket bitinsekter och deras mamma orkar inte stå still så fölet för vila ordentligt, då måste man kunna ta in dessa för fölets skull...ALLT blir man inte härdad av ;)

Givetvis måste man ju anpassa sig till den individuella hästens behov!
Det gäller väl fö även lösdrifter och beten? Blir en krake hackkyckling, så måste den ju bort från de andra.
SÅ extrem är jag inte! :D

Likaså håller jag ju med om i exemplet med sto + föl + insekter.

Men med sjåp menar jag sådana som inte TÖRS ha fölet/unghästen med ngn annan än mamman. För TÄNK OM ngn biter/sparkar fölet/unghästen?
Eller de uppfödare som inte ens har sina unghästar på bete, OCH tar in dem sommartid så fort det regnar. Och JA, jag vet de som gör det! :smirk:

Det kan röra sig för mycket ja. Det är den där fina balansen mellan att de rör sig för att DE vill, och att de rör sig för att de ANDRA rör sig. Ett föl följer ju mamman och/eller flocken. Ett föl som är i en växtperiod och som behöver ta det lugnare eller ligga och vila mycket gör ju inte det om resten av flocken vandrar iväg utom synhåll, eller om resten av flocken springer.

Min dam fick ju problem med för kraftig tillväxt och senorna hängde inte med så hon började hänga i knäna. Hon skulle gärna vara ute och röra sig efter vad hon SJÄLV ansåg, men inte "påtvingat". Och där var del sinsekterna ett problem. Dels var fölis själv irriterad, dels om resten av flocken var irriterad och vandrade så vandrade ju hon med. Dels så när övriga kompisar tyckte "lekdags" så vendera hängde ju hon med, eller så fick hon hela tiden gå/springa bort från envetna lekkompisar. Så hon stallades upp (med mamma) under delar av dygnet, och tillbringade dem med att ligga som klubbad i halmen och snaarka. När hon större delen av tiden inne stod upp så fick de gå ut mer igen.

Samma när hon hade ligamentskadan, hon skulle gärna skritta i hagen, ju mer destso bättre, men inte springa. Då var det rätt skönt att bara ha henne och valacken, och inte henne och en bunt ystra fölisar. Valacken vill gärna leka, men han insisterar inte på det lika mycket som mindre djur gör.

Men det har hänt även nu i växtperioder att man ser på fölis att hon själv väljer att ta det lugnt, och tack och lov hänger valacken med. Så hon styr, vill hon busa massor så busas det massor, vill hon stå och hänga så står valacken snällt och hänger bredvid. En bunt jämngamla kompisar skulle nog inte varit lika förstående ;)

Varför ska man ta bort just betfor?
Jag tänkte mest i 'volym'.. för att få henne att äta mer hö, sen läste jag ju att hon inte står på betfor i foderstaten :o

Betfor är ju annars bra p.g.a sockret för näringsupptaget av allt foder.

Jag förstår inte (som jag läst på många trådar) varför många föl vid avvänjning (6-8 mån) inte äter mer än 5-6 kg hö, mina arabföl proppar i sig mellan 7-8 kg vid den åldern och 10-12 kg som 1-åringar!

Jag ska ta kort imorgon på henne...i ärlighetens namn så har jag inte kännt henne på benen då hon är lite osäker här fortfarande...men imorgon kommer hjälp som kan hålla i henne så då ska jag känna :)...iallafall fram :D..jag vet inte riktigt hur "rutinerad" hon är...men det kanske athena kan svara på :D :D

Hemma står hon ju som ett ljus på gången och hovis verkar utan assistans från mig. Så jag tror nog att du kan känna på benen iaf... :). Men som sagt, jag tror snarare att det hon har fram beror på snabb tillväxt i komb. med taskigt benställ.

Bia; jag väger ju inte hennes specifika högiva eftersom de äter mestadelen i hagen, men tillsammans äter hon och morsan ca 20 kg per dag. När jag tänker efter så kanske min fölis eg äter 7-8 kg också? Jag har ju räknat på 12 kg på morsan :o.

Det svåra är ju att få i dem tillräckligt med protein när man har halvtaskigt hö (30 g smb). MJ hamnar man ju på överskott med redan med bara hö, åtminstone om jag skulle räkna på 8 kg.

Får fundera lite över vad hon ska gå på för foderstat när hon kommer tillbaks (martha kanske vill bli av med henne snart... Men för bebis är det ju bara bra med lite jämnåring kompisar så för min del får hon gärna stanna :).)

Ska ta och lägga en tråd om mineralgivan på foder för det riskerar att bli för mkt foder här nu...

Korkad fråga kanske, men vad betyder uppdrivna kotor ? Hur ser det ut ?

Gammal benämning är "rakitis".
Syns vanligen i form av förstorade kotleder och upprätade (raka) kotor, hästen får en spänd gång.. kortare steg, ovillig att röra sig om reaktionen är kraftig.

Källa: Hästen som hobby.

Är det samma sak? Rakitis är ju D-vitaminbrist? Engelska sjukan, heter det också (lite sol i England...).

Jo, jag skrev ju nånstans upp i tråden (väl?) att jag hellre skulle kalla det överben. Men var gränsen mellan "hårda gallor" (vad nu det är, det är nog mest begreppsförvirring) och överben går vet jag inte... Överben behöver ju dock inte vara ben utan en reaktion i benhinnan som gör en förhårdnad. Det kan alltså gå tillbaks. Men den har varit större på vänster hela tiden.

Duktig du har blivit på att få in bilder, by the way :).

Titta vad jag hittade på Agria.se:

"Hur uppträder en rakitis hos föl? Är det samtliga 4 kotor som drabbas eller kan enbart frambenen vara drabbade. Vill veta allt om denna brist eller överutfodringssjukdom.

Svar:
Rakitis kallas även engelska sjukan när det drabbar människor och beror på D-vitaminbrist.
D-vitaminet är viktigt för upptag av kalcium och fosfor från tarmen, det medverkar till återabsorbtion av kalcium i njurarna, det mobiliserar kalcium från skelettet och det deltar i mineraliseringen av skelettet. Både brist och överskott av D-vitamin, leder till skelettförändringar.
Hos den växande unghästen gör D-vitaminbrist att skelettet inte förkalkas normalt. Det leder till att tillväxtzonerna breddas och det både syns och känns tydligt. I svåra fall får fölet kraftiga smärtor som gör att det föredrar att ligga ner.

Om man har en fölunge med kraftiga reaktioner i sina tillväxtzoner i flera ben, i form av en tydlig konturstörning, värme och eventuell hälta eller stelhet, bör man se över foderstaten. Orsaken kan vara att man ger hästen för mycket energi och protein, så att den växer för snabbt. Det kan också bero på obalans i mineraltillförseln. Det är vanligt att tillväxtzonerna i skenbenens nedre del reagerar, hästen brukar då bli lite upprätad i sina kotor, men även andra ställen kan drabbas, till exempel i tillväxtzonerna i underarmsbenets och skankbenets nedre del.

Om bara ett ben är drabbat, kan det bero på att hästen skadat sig. Smärtor i ett ben kan ibland leda till överbelastning och reaktion i tillväxtzoner i motsatt sidas ben."

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: Qelina
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka