förvuxna unghästar.....

martha

Trådstartare
Jag har fått hem ett hblföl idagarna, eller en nybliven 1 åring rättare sagt...då jag inte är så van dessa "bjässar" så undrar jag med er som har hbl föl, hur era ser ut i kroppen, denna häst har enl mitt mått mätt uppdrivna kotor och har dessutom "ont" av det..lite stel i gången och tar inte riktigt för sig när hon går och det går sakta....har inte mätt henne men skulle tippa på att hon är ca 45 i manken och lite högre bak.....mitt eget ettårssto (travare) är väl max 35 och ser ut som en liten pygga när dom står bredvid varandra :crazy:
Ser dom UT så hbl fölen :confused:
och så stor hon är så är det ju inte konstigt att hon får ont heller egentligen....

Är hon ca 45 i manken så är det ju ingen stor häst precis... :D
Kunde inte låta bli. :devil: ;)

Stackars fölis, vad har hon haft för foderstat efter avvänjningen och när är hon född?

Min statistik på 15 st 1-åringar (mätning på födelsedagen) varierar mellan 136 - 150, endast 2 av dem (ej de största) har haft lindrig uppdrivning vilket gav sig då jag minskade kraftfodret ett tag :)

Min "lilla" hbl åring är nog ungefär lika hög som din travar åring men då kommer hon inte heller att bli så stor! Hon är högre bak men har inga uppdrivna kotor eller liknanade. Dom är ju som fulsöta i den här åldern. :p

Det är ju så individuellt hur de växer, din hbl åring kanske kommer att bli rätt stor? De kan ju som oss människor växtvärk. Men som någon skrev så kanske du ska kolla över foderstaten?!

JAg har bara haft henne några dagar och hon har gått på en uträknad foderstat...ska jag ta bort kraftfodret helt o hållet på henne ett tag då??hon är dessutom gallig på alla benen..på insidorna...annars är hon väldigt fin i hullet och pälsen..

Snarare mineralknas och kanske även vitaminbrist om den verkar röra sig stelt. Många småttingar går med selen-brist och det yttrar sig i bl.a att de blir stela pga muskelsönderfall, särskillt när de kommit till nytt ställe (för de springer mer med nya kompisen första dagen).

Min 11-månaders halvblodsfölis var ca 140, och hon var "liten". Som tvååring var hon ikapp och var då 1.55. Dock aldrig uppdrien eller gallig. Fick från när hon kom till mig uträknad foderstat och växte då som hon skulle (som sagt både liten och tunn när hon kom).

Och jag vet inte om jag törs tala om för dig hur hög min arabfölis, född i mitten på april, är.. Trots att jag INTE försökt maxa tillväxten utan snarare tvärtom.

Är den avmaskad? Finns mer än skev tillväxt som kan göra attd e blir blir uppdrivna och galliga.

Jag skulle avmaska, och sen lägga den på en välbalanserad foderstat och vara noga med mineralbalansen. Och vänta.

Att "svälta" dem (dvs försöka minska tillväxt genom att minska maten) gör bara att de växer ikapp när de får mat sen (på betet t ex) och det skapar mer problem.

Sen KAN den ju ha lösa benbitar med, fast i alla leder låter lite otroligt..

Nu tänkte jag ge mig in i debatten eftersom det är min pålla ni pratar om... Lite fakta bakom är ju aldrig fel.

Hon har för det första varit helt avvand i bara två veckor, innan dess fick hon nog ganska mkt mjölk. Efter avvänjning har hon ännu inte riktigt kommit upp i den foderstat hon ska ha, men den är ändå hyfsat balanserad. Hon har under dessa veckor ätit:

Analyserat hö (fritt, jag räknar att hon äter 5-6 kg)
Havre 1 kg
Lusern 1 kg
+ Tokosel (har haft en kastning pga selenbrist så mina hästar får alltid Tokosel).

Mieraler har hon faktiskt inte fått eftersom behovet av Ca och P blivit täckt, kanske borde man ge det ändå? Hon har en rel hög Ca/P-kvot idag, men jag räknar med att den stabiliseras när hon kommer upp i spannmålsgiva. Den ligger på 2,6.

Uppdriven har hon i princip varit sen i somras (eller hur martha?), gallorna (som jag nästan skulle beteckna som överben) några månader. Hon är också intåad fram vilket skulle kunna förklara dem ytterligare. Hon har hela tiden växt ryckigt och ojämnt, och snabbt i perioderna hon växer.

Det är ju eg först nu när hon är helt avvand som man kan börja göra nåt åt detta, tycker jag, och jag tror också det är nu som det märks mer. När hon åkte till martha hade hon varit utan mamsen i fem dar eller nåt. Det blir ju klart en omställning när mjölken försvinner helt också, näringsmässigt alltså.

Känner att jag nog borde vant av tidigare, det säger ju de gamla hästgubbarna att man ska göra när de växer så mkt, men jag tycker det känns förlegat... Hon var 7 mån när hon togs helt från mamma.

MEN! Jag vill jättegärna ha råd och tips kring detta, vad man ska göra rent konkret!

Nej trodde inte dus kulle svälta heller, skrev "svälta" inom citationstecken för att jag inte kom på bättre ord. Men såhär då: Om man drar ner behovet under vad de eg behöver så kommer de växa ikapp sen, oftast med värre problem. Minska om det är för mycket är aldrig fel, bara man inte försöker bromsa den normala tillväxten ( t ex för man jämför med små varmblod och tycker den växer för fort eller är för stoor :devil:)

Men täcks behovet av hö så bort med kraftfodret, men det beror ju på höanalysen =)

Nu har ju Athena kommit in :D :D
det är så här att vi bytlånas bara under en kort period vid total avvänjning...hon har min fölmärr och jag hennes fölis :love:...jag tog analys för några månader sen men har kommit upp nu i såpass stort hästantal att jag får olika leveranser igen :crazy:men dessa veckor spelar ju föga roll för just hennes häst (athena har ju analys på sitt eget hö)
Jag blev bara lite förundrad över hur STOR hennes fölis var, och just att hon är lite trevande när hon går....men vi fortsätter väl här på tips och ifall det finns andra som har föl som är så stora att dom får "problem" med det.....

Nu har ju Athena kommit in :D :D

Ooops, nu är det bevisat hur sent din pålla kommer in och får kvällsmat :D. Hon verkar dock inte lida.

Jag vill VERKLIGEN att tråden hålls uppdaterad, ju mer jag tänker på detta desto mer tänker jag... Ja, ni fattar.

Gärna lite mer inlägg från Magdalena, som jag tror kan komma med flest goda råd ang utfodring! Att bara plocka kraftfodret kanske funkar? Spontant känns det inte så för mig, men ge gärna erfarenheter! Jag har svårt att tänka mig att det är där det ligger. Hon ligger ju tom under proteinbehov nu, fast det har hon ju säkert inte gjort förrän de sista 2 veckorna iofs.

hänger oxå gärna på denna tråd då jag har liknande bekymmer med mitt sto, nu 8mån. Hon hade fölsjuka i somras och stod still i tillväxt. Har sedan under hösten vuxit rejält, nu 142cm. Hon kommer förmodligen bli stor, ca 170cm som fullvuxen men tycker ändå att hon växer lite för fort. Stundtals stel i sina gångarter och även hon gallig i båda hasorna bak. Dessvärre ingen möjlighet till hö analys då jag är inackorderad och hö köps efter tillgång och pris. Hon får lusernhack, mineraler, +extra b-vitamin.
Som sagt nyfiken på kommentarer denna tråd...

Hänger oxå på. Min hblkille är 8 månader och 143 cm. Just nu är han riktigt fin men har växt mycket och ryckigt och periodvis varit ganska rät i kotorna. Han vandes av helt för tre veckor sedan och hade dessförinnan stått i egen box på nätterna i en månad. Nu efter total avvänjning får han: 8-9 kg hö (som han glatt glufsar i sig), 1,3 kg havre, 1 kg lucernpellets, 1 dl soja och 0.2 kg betfor (torrvikt). Denna foderstat är uträknad, men jag har inte siffrorna i huvudet (lejde bort jobbet till fölets fölkompis' husse, som är bättre på sånt...).

Hans lille kompis (oxå hbl) är tre veckor yngre och äter lika mkt. Han är mindre o mer kompakt (ser mer hel o färdig ut) och har väl hunnit bli sisådär 133 cm. Han är fn lite rät i kotorna, men inte så det verkar vara någon fara.

Tycker det verkar som om de flesta föl (nåja, de är ju åringar nu... tycker definitivt att det är två FÖL o inget annat som står i stallet :D) ligger mellan 135 o 145 cm runt 7-10 månadesr ålder, iaf om man läser här på buke.

AKO

Svar till er alla:

Vid kot-/benreaktioner (uppdrivning/gallor) på föl/unghästar.. så ÄR nånting fel, ofta är det en reaktion av för mkt spring & lek i växtperioderna, och/eller obalans i foderstaten.

Det första man bör göra är att minska kraftfodret (t.ex havre & ta bort betfor), öka höet och om möjligt låta hästen vila utan kompisar så mkt som möjligt just under växtperioden (=trött & stapplig), det gäller att få bort reaktionerna så fort som möjligt!!

Jag är absolut ingen expert :smirk:, då jag hittills varit väldigt förskonad från dessa typer av reaktioner, har som sagt endast råkat ut för ett par hbl-ungars 'lindriga' uppdrivning, inga gallor eller överben under uppväxterna.. men jag har lyssnat på 'di gamle' som säger att: *Ett föl skall hafva det bästa höet som åkern ger, så mycket att den får både madrass & kudde.. spring sedan förbi med en kaffekopp hafvre*, men ge den gärna potatis & äpplen!

Den sista meningen får man ta med 'en nypa salt'.. är ju gott till potatisen :D

Just mankhöjden tycker jag inte är ovanligt för ett ettårigt halvblod.
När jag letade ettåring, så fick jag ett råd av en bekant, som hållit på med både uppfödning, träning, tävling, träningar, dvs ALLT om halvblod i MÅNGA år, och dessutom visat att han "fått fram" MKT hållbara hästar.
Rådet var att ville jag ha en vuxen häst på minst 165 cm, så var största chansen till att jag skulle få det att jag köpte en ettåring som var över ponnymåttet, dvs runt 150 cm.
Visst, några GARANTIER finns ju inte att höjden blir som man tror, men ändå.

Min var runt 150 som ettåring.
Men han var INTE "uppdriven" som du säger!
Snarare lite tunn (inte mager), och VÄLDIGT lik en älgkalv!

Han var uppfödd på det IDEALISKA sättet enligt mig, dvs på en lösdrift.

Jag vill att mina unghästar under 3 år INTE ska få så mkt kraftfoder. Jag gör som de "gamla hästkarlar" som "fostrat" mig, jag ger LITE kraftfoder, fri tillgång på BRA hö, samt mineraler.

Jag har alltså fått lära mig att man "driver" halvblodet att växa för fort om man:
* Ger för mkt kraftfoder
* Inte låter hästen röra sig tillräckligt mkt.
"Tillräckligt mkt" för mig är helst lösdrift, annars i
i kuperad hage större delen av dygnet med jämnåriga.
* "Sjåpar" med den, och tex inte låter den vara ute i regn.

Jag vill alltså gärna ha en åring som er ut som en älgkalv!
Inte FÖR välutvecklad, och ABSOLUT INTE i "gott hull" eller överhull!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: Qelina
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka