förvirring.

attempt

Trådstartare
Kan hästen bli förvirrad om man har tre olika tränare?

Jag har en tränare i akademisk ridkonst,
En tränare i Natural Horsemanship,
Och ska börja träna för en tränare i Natural Trick training.

Funkar det?
 
Sv: förvirring.

Jag har aldrig hört att det skulle vara några problem.
Men jag tycker aldrig trick träning är bra men det är en anan historia :angel:
 
Sv: förvirring.

det behöver inte skapa problem, men ett litet tips till dig (om du har den NTT-tränarn som jag chansar på) är att träna NH för henne/honom istället, på så sätt sparar du lite pengar. PM:a mig gärna om tränaren så kan jag se om det är den jag tänker på.

det enda som skulle kunna ställa till det är om du får samma kommandon av de olika tränarna för olika saker.. då kan det bli ett problem.. men det går ju alltid att lösa.. tänk på det själv bara
 
Sv: förvirring.

Nä..det tror jag inte om grundtanken hoss de olika tränarna är någulunda lika.(tränar själv för 3 tränare 2 hopp och 1 dressyr) Men det är klart att ryttaren kan bli lite förvirrad:D
 
Sv: förvirring.

Alla tre tränare tänker ju på samma sätt, så det går nog bra tror jag. :idea:
 
Sv: förvirring.

Det kan skapa problem men behöver inte göra det. Att förutsätta att alla tränarna har samma grundprincip är bara dumt. NH idag är väldigt olika för olika människor.

Det viktigaste att tänka på är hur DU är mot hästen och VAD du väljer att ta åt dig av dina tränare. Huvudsaken är att din häst inte blir förvirrad av de olika sätten att bli tränad. Av de tre olika metoderna kan du skapa EN, en blandning av de 3. Det gäller bara att de inte motsäger varann! Då blir det rörigt och inkonsekvent för hästen. :crazy:
 
Sv: förvirring.

Jag tror risken är större att man själv blir förvirrad.
Senaste tipset tror jag på - ta det "göttaste" ur varje tränare och gör ditt eget "misch-masch". Det viktigaste är att man själv är säker på sin sak - hästen blir förvirrad om man själv blir det. ;-)
 
Sv: förvirring.

Jag tror risken är större att man själv blir förvirrad.
Senaste tipset tror jag på - ta det "göttaste" ur varje tränare och gör ditt eget "misch-masch". Det viktigaste är att man själv är säker på sin sak - hästen blir förvirrad om man själv blir det. ;-)

Ja, till viss del håller jag med dig. Visst ska man bara ta det man tycker bäst om från varje tränare, men det kan bli "farligt". Det gäller att man då själv är kunnig och kan vara kritisk. Risken att du blandar fel saker med varandra är ganska stor, något som skapar förvirring hos hästen.
Du kanske inte märker det själv, eftersom DU ju vet vad det hela går ut på och vad som sållats bort. Det gör inte hästen. Det är lätt att hamna i "dubbelmoral-träsket". Dvs den ena metoden säger en sak medan den andra säger precis tvärt om... Något som kan sluta riktigt farligt i vissa fall.
Är man själv förvirrad...ja då utövar man det väl ändå inte på hästen förrän man är säker på vad man håller på med? :confused:
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Lejd
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: bobbbo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp