Sv: Förvirrande skötselråd
Oj, så har jag aldrig tänkt på det!
Jag tolkar bilden som att det finns tre "vattningsalternativ" för blommor överlag: rikligt, måttligt och sparsamt med vatten. Den här ska ha sparsamt med vatten eftersom det är den kannan som är markerad av de tre. Men jag hade lika gärna kunnat köpa en annan växt med samma grundbild, men med bocken vid den fulla kannan, och då hade jag vattnat den rikligt.
Hänger du med? Nu har ju inte jag gjort skötselråden, men så har jag alltid tolkat liknande bilder..
Edit: och den här länken (som borde vara någon av TS växter) tar upp lite mer specifik skötsel för dessa:
http://www.krukvaxter.se/pages/pages.asp?Pagenr=559
*kl*
Läste igenoom länken som postats ovan också, och vill på tal om vattning bara trycka på tipset som står där - om att
känna på krukan! Lyfter man krukan och den nästan far upp i luften av sig själv (dvs. är väldigt lätt) kan den gott behöva en genomvattning, men ibland är den mycket tyngre än man tror = håller en massa vatten, och att vattna då är ju ingen bra idé...
Med tiden lär man sig känna hur mycket det ska väga, och kan lätt avgöra om det är vattning på g eller ej.