Förvirrande skötselråd

Michellan95

Trådstartare
Maken kom hem med en begonia (?), egentligen två faktiskt, och jag erkänner att jag inte förstår rådet hur man vattnar den.

Så här ser rådet ut:

C89C135B-742F-4554-8C4E-55909164244E-340-000000F3A036304F.jpg

Det står begonia på krukan men blomman ser ut så här:

6E2CDD0D-5639-4363-9D6F-977C57899397-340-000000F3CE140918.jpg

Jag tolkar rådet att den vill ha sparsamt med vatten, men jag vill minnas att begonior inte vill torka ut :confused:

Sv: Förvirrande skötselråd

Åh jösses verkar vara en blomma som kräver en del efter att ha läst länken. får se hur länge de överlever i min vård :o

Jag kan inget om blommor men min gissning är.

Inte direkt solljus, sparsamt med vatten, ej kallare än 5grader och bör inte ätas. Den sista har jag ingen susning om :P

tycker du fått bra råd hittills. Jag skulle ställt den ljust men inte i brännande sol, dvs. inte rakt i söderfönster nu på sommarhalvåret. Däremot hade jag nog provat att ställa den i söder på vintern när det är betydligt mörkare.

Låt den torka upp mellan vattningarna, dvs. jorden behöver inte hållas konstant fuktig.
Sista bilden betyder väl egentligen bara att den kan vara ute på sommaren (borde gilla luftfuktigheten ute) men vill plockas in och övervintra inomhus.

Lycka till ;)

Jo då det är bara vattningen jag inte förstår mig på. Sista bilden betyder att den passar inne samt ute på sommaren :)

Fjädern: nu står de i ett nordvästligt fönster som eftermiddagsolen vid 15-tiden tittar in igenom tills solen försvinner nedanför horisonten.
Får kanske byta till köksfönstret senare i höst som är sydöstlig.

Äsch blommor ska bara vara fina. Nu känns det komplicerat :p

Fast tack alla för era råd!:bow:

Vattningen är som sagt inte så komplicerad. Eller ja, jag tolkar det som att den ska torka upp mellan vattningarna, och alltså inte hållas konstant fuktig :)

Jag brukar inte vara den som sköter mina blommor som man borde. Jag har en känsla över att ha lite uttorkad kommer bli mycket uttorkat när jag har glömt dem :o :angel:

Ja men... en halv vecka med begonior gick ju bra, inte :o

20BB93FF-097A-4BC7-B304-ED4D87AB5F02-1390-000004D12BC3853E.jpg

De har fått lite vatten nu. Får se om stackarna återhämtar sig. Attans!

Det där ser ut som något som återhämtar sig på nolltid med vatten ;)
Ett tips är att blommor som torkat ur kan behöva vattnas två gånger för att jorden ska kunna ta upp vattnet ordentligt. Dvs. första gången rinner ofta det mesta vattnet rakt igenom, men fuktar jorden lite lätt. Gå sen på krukan med vatten igen en kvart/halvtimme senare så brukar jorden kunna ta upp och hålla mer vatten än om man bara vattnar den där första gången.

Tänk på att inte övervattna sen dock, bara för att du fått den att sloka en gång! Försök hålla koll på hur lång tid det gått sen senaste vattningen och om det varit väldigt varmt t.ex., så lär du dig snart hur ofta den vill ha vatten :)

Åh tack för tipsen!
Torkar den inte ihjäl så kommer den väl ruttna bort till slut :o usch vad jag är hemsk med blommor. Tjockbladiga blommor är mer min grej. De tål bättre att bli bortglömda :angel:

Jag tänker tydligen helt tvärt emot er andra.:p
Vattenbilden tolkar jag som att blomman ska ha rikligt med vatten. Kannan är ju nästan full först och nästan tom till sist, alltså ska blomman ha nästan en hel kanna.
Å andra sidan brukar inte mina blommor leva så länge.:o

Oj, så har jag aldrig tänkt på det!
Jag tolkar bilden som att det finns tre "vattningsalternativ" för blommor överlag: rikligt, måttligt och sparsamt med vatten. Den här ska ha sparsamt med vatten eftersom det är den kannan som är markerad av de tre. Men jag hade lika gärna kunnat köpa en annan växt med samma grundbild, men med bocken vid den fulla kannan, och då hade jag vattnat den rikligt.

Hänger du med? Nu har ju inte jag gjort skötselråden, men så har jag alltid tolkat liknande bilder..

Edit: och den här länken (som borde vara någon av TS växter) tar upp lite mer specifik skötsel för dessa:
http://www.krukvaxter.se/pages/pages.asp?Pagenr=559

*kl*

Läste igenoom länken som postats ovan också, och vill på tal om vattning bara trycka på tipset som står där - om att känna på krukan! Lyfter man krukan och den nästan far upp i luften av sig själv (dvs. är väldigt lätt) kan den gott behöva en genomvattning, men ibland är den mycket tyngre än man tror = håller en massa vatten, och att vattna då är ju ingen bra idé...
Med tiden lär man sig känna hur mycket det ska väga, och kan lätt avgöra om det är vattning på g eller ej.

Senast ändrad:

Titta! Mina blommor heter evening glow :D Och de har små blommor dessutom :laugh:

Det är så jag tolkar bilden jag också att de har bockat för lite vatten men jag är lite orolig för att Pia har rätt :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka