Förvirrande ponny.

H

HokusPokus

Jag tar in mina hästar på förmiddagen när det är som varmast, då får de komma in och äta sitt hö och kraftfoder. :grin: Min ponny äter sitt hö och sitt kraftfoder som de får vid samma tidpunkt varje dag. Och samma tid varje förmiddag hittar jag min ponny sovandes i sin box, det slår aldrig fel. :crazy: De går ut dygnet runt just nu. Är detta ett normalt beteende? Min ponny är 23 år gammal men det är full fart på henne. :D

När jag gick in till henne i går i sin box för att fylla på vatten så satte jag mig ner och klappade henne. Och hon lägger sitt huvud i mitt knä och gnäggar! :crazy:(Hon låg ner) De flesta hade nog blivit glada men jag blev väldigt förvirrad och nästan rädd. Varför gjorde hon så?

Sv: Förvirrande ponny.

Hon var helt enkelt trött:D
Många hästar avstår från att ligga ner när de går ute och passar då på att vila och svalka sig när de är i stallet. Flugfän och värme är jobbigt för dem.

Hon är trött tycker ja det verkar som. Alla hästar har inte ro att sova ordentligt när de går ute dygnet runt, värme och insekter kan vara besvärliga. Jag hade sett till att hon får vara inne några timmar på dagen så hon får vila. :)

Antagligen så är hon trött.. det är jobbigt med värme och mycket flugor. Min häst är precis likadan.. Om det har varit en väldigt varm och vindstilla dag så är han helt slut när jag tar in honom. Han somnar nästan i gången när jag borstar honom, i vanliga fall brukar han vara lite otålig.. Har det där emot varit lite svalare, molningt och lite blåst så är han mycket piggare.

Varför blev du rädd? Det var väl gulligt att hon lade huvudet i ditt knä...:)

Vissa hästar har svårt att vila ordentligt ute, kanske har flocken ingen ordentlig "span-ordning" så samma häst får stå och kolla efter lejon och vargar hela tiden medan de övriga ligger ned. Eller så är det jobbigt med värme och insekter. En ponny som vi hade i stallet tidigare lade sig aldrig ned om marken var blöt, hon sov som en stock ute i snön, men lade sig aldrig om det regnat. Det är olika. Så skönt för din häst att få komma in och vila lite!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 893
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar