Förvirrad...

G

Grapewine

Sitter och knåpar med foderstaten och kommer fram till att ca/p kvoten hamnar på 2.17... Totalt får han i sig 0,25g/MJ (minimitillförseln ligger på 0.30) så hur löser jag det här? Har kollat lite på fosforbalans och dicalciumfosfat. Dicalciumfosfaten innehåller ju också kalk. Hur vet jag om det behövs? Vilken bör man välja?

Det är nån mer kvot man brukar kolla, nåt med magnesiumet? Nån som vet vilken jag menar?

Sv: Förvirrad...

Det gör inget att kvoten ligger lite högre, MEN både kalcium och fosforbehovet måste vara uppfyllt!
Antingen kan du ge ge dicaliumfosfat som innehåller både och (om du behöver få upp både fosfor och kalcium), det har en kvot på 1,4, så du får räkna i så fall om det passar.
Är det bara fosfor som saknas skulle jag ge fosforbalans, och är det kalciumet du behöver få upp kan du ju ge foderkalk.

I övrigt är det bara mj/smrp-kvoten du behöver ha koll på, och sen givetvis att magnesiumbehovet är uppfyllt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka